2025-08-29, 15:13
Medlem
Forevermores avatar
Om inte ansvarig på ledningscentralen och ansvarig på plats blir avskedade och åtalade är detta fan en skandal. SOS Alarm har kvinnan i luren och hon berättat att elden kommer närmre och närmre men ledningscentralen och ansvarig befäl på plats totalfalerar och skiter i informationen. De ska fan skicka in rökdykare direkt på den info. Jävla pajasar.
Det finns inga omständigheter som kan ursäkta denna inkompetens.
Citera
2025-08-29, 15:23
Avslutad
Många skumma saker.

Hur uppstod elden?

Hade hon vård i hemmet eftersom hon inte kunde röra sig?

Brandmännen slår sönder fönster och ger syre åt elden istället för att skicka in rökdykare och rädda kvinnan.

Polisen menar senare att dödsorsaken är okänd.

Trygg med svenska myndigheter man känner sig nu då ..
Citera
2025-08-29, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReverseFlash
Många skumma saker.

Hur uppstod elden?

Hade hon vård i hemmet eftersom hon inte kunde röra sig?

Brandmännen slår sönder fönster och ger syre åt elden istället för att skicka in rökdykare och rädda kvinnan.

Polisen menar senare att dödsorsaken är okänd.

Trygg med svenska myndigheter man känner sig nu då ..

Lite off topic men ändå inte.

Lyssnade precis på senaste avsnittet av podden ”Den sista måltiden”, där man går igenom hur Polisen väljer att presentera fakta på ett vis som gör att det ser bättre ut i statistiken, istället för att göra det faktiska jobbet att skydda allmänheten och lösa brott.

Jag kan bara tänka mig att det borde fungera på samma sätt inom 112 och brandkåren, att om man har två val så väljer men enklaste utvägen, även om människor dör på vägen..

Jag har läst att det var så mkt sly att det inte gick att komma åt baksidan huset, där fönster+kvinna befann sig.
Jag kan ju säga att jag har gjort lumpen som brandman, samma sorts lastbilar som brandmännen har idag men såklart i mkt renare/enklare form.

Vi fick iallafall lära oss att träd upp till 10cm i tjocklek (inte diametern alltså) bara är att sänka med bilen.

Det gick åt en del spräckta framrutor men vi släckte ju bränder så det var en billig kostnad att ta.
Citera
2025-08-29, 15:33
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Ja, det kan jag.
Och skulle inte benen funka alls, om jag vore tex förlamad från midjan och ner, så skylla jag försöka krypa till fönstret och försöka visa att jag är där, genom att kasta ut kläder, kuddar eller något. Jag skulle oxå försöka klättra ut.

När alternativet är DÖD så betyder smärta väldigt lite i sammanhanget.

Sen att brandmännen inte lyckades ta sig till den sidan, det kunde ju hon inte veta heller, så det kanske hade slutat likadant ändå.
Tro mig, kan du inte röra dig så kan du inte. Förlamad. Jävla jubelidiot.
Citera
2025-08-29, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Tro mig, kan du inte röra dig så kan du inte. Förlamad. Jävla jubelidiot.

Ska du bara ligga där och dö istället?
Är det din lösning, för vi vet ju alla hur det slutade här…

Jag har oxå opererat mig några ggr, och vet mkt väl hur det är att vara nyopererad och knappt få/kunna röra sig.

Men om valet står mellan att dö eller kämpa sig till ett fönster för att komma ut så är det inte ens ett val för mig.

Det står inget i artikeln om att hon skulle vara förlamad.

Min gissning är att det kanske handlar om en äldre tant, som troligen hade väldigt svårt att röra sig redan innan operationen, men det är ju bara en gissning.
Citera
2025-08-29, 16:29
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ska du bara ligga där och dö istället?
Är det din lösning, för vi vet ju alla hur det slutade här…

Jag har oxå opererat mig några ggr, och vet mkt väl hur det är att vara nyopererad och knappt få/kunna röra sig.

Men om valet står mellan att dö eller kämpa sig till ett fönster för att komma ut så är det inte ens ett val för mig.

Det står inget i artikeln om att hon skulle vara förlamad.

Min gissning är att det kanske handlar om en äldre tant, som troligen hade väldigt svårt att röra sig redan innan operationen, men det är ju bara en gissning.

Den förolyckade var 68 år och hade nyligen genomgått en lårbenshalsoperation.

Adressen är Vedbygatan 36 om någon vill kolla bilder på vegetationen på Maps. Kvinnans namn: Å*a Nil**on.
Citera
2025-08-29, 16:38
Avslutad
Citat:
Ja, det kan jag.
Och skulle inte benen funka alls, om jag vore tex förlamad från midjan och ner, så skylla jag försöka krypa till fönstret och försöka visa att jag är där, genom att kasta ut kläder, kuddar eller något. Jag skulle oxå försöka klättra ut.

När alternativet är DÖD så betyder smärta väldigt lite i sammanhanget.

Sen att brandmännen inte lyckades ta sig till den sidan, det kunde ju hon inte veta heller, så det kanske hade slutat likadant ändå.
Du vet väl inte vilken operation hon har gjort och vad hon har för sjukdomshistorik.
Citera
2025-08-29, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Du vet väl inte vilken operation hon har gjort och vad hon har för sjukdomshistorik.

Jo, lårbensoperation.
Det står i inlägget ovanför här.

Poängen är ju dock att det kvittade om man nu vill leva.
Citera
2025-08-29, 16:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rillstan
Så har det hetat en lång tid nu när det gäller hus som brinner, att för att inte riskera något vad gäller en själv som brandman så låter man hus brinna ner.
Nu tycks detta ha spritt sig även till människor, att istället för som anställd och avlönad brandman riskera att skada sig eller att dö på jobbet så låter man istället människor brinna inne.
Fler kommer att brinna inne på samma "oförklarliga" vis som denna stackars sängbundna människa tvingades göra.
Sedan ser jag dessutom nu att det mycket lilla huset kvinnan låg och brann inne i är totalt nedbrunnet. Brandkåren ödslade inte ens en droppe vatten på byggnaden och detta gjordes alltså när de inte visste att det låg en människa där inne.
Citera
2025-08-29, 16:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Profeten-Allan
Brandmännen i detta fall och pojken de tappade i hissen får nått år sedan.

De verkar ha väldigt låg iq och vara efterblivna, är alla brandmän lika obegåvade?
Just det ja, den lille pojken som de klantade sig med så att han föll och dog.
Något är ju ordentligt fel inom detta yrket, det kan man nog krasst konstatera. IQ som fattas eller något annat. Eller flera mycket märkliga kombinationer tillsammans.
Citera
2025-08-29, 16:57
Avslutad
Citat:
Jo, lårbensoperation.
Det står i inlägget ovanför här.

Poängen är ju dock att det kvittade om man nu vill leva.
Ja, det vet du nu i efterhand, men inte när du skrev inlägget.
Om hon självmant kunde ta sig ut, tror du inte att hon hade gjort det då eller tror du att hon istället föredrog att brinna inne?
Citera
2025-08-29, 16:58
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Om inte ansvarig på ledningscentralen och ansvarig på plats blir avskedade och åtalade är detta fan en skandal. SOS Alarm har kvinnan i luren och hon berättat att elden kommer närmre och närmre men ledningscentralen och ansvarig befäl på plats totalfalerar och skiter i informationen. De ska fan skicka in rökdykare direkt på den info. Jävla pajasar.
Det finns inga omständigheter som kan ursäkta denna inkompetens.

Japp det är helt bisarrt att ingen direkt ser till att få tag på brandkåren när kärringen dessutom var i luren med SOS hela tiden.

Håller helt med.
Det finns inga omständigheter som ursäktar den här inkompetensen.

Det är inte bara en person som är helt slutkörd i hjärnan i det här händelseförloppet.

Enplansvilla dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in