2025-08-29, 12:05
Medlem
Detta får mig att undra, igen, hur kommunikationen mellan SOS-ledningscentral-befäl ser ut. I somras lyssnade jag på P3 dokumentär om explosionen i Annedal och jag reagerar på hur en kvinna i en rökfylld lägenhet har ett pågående samtal med SOS men inte blir räddad utan ligger under en blöt filt och tror hon ska dö under väldigt lång tid. Det är först efter att kvinnan skickar ett sms till sin pappa och säger farväl som pappan skyndar sig till lägenhetshuset och får kontakt med räddningsledaren och pekar ut lägenheten som rökdykarna går in och räddar henne.

Det lyftes aldrig i podden varför räddningen dröjde så länge och varför räddningsledaren inte redan visste att det låg en kvinna och hade ett pågående SOS-samtal där inne. Men det påminner definitivt om detta. Kan inte SOS koppla samtalet direkt till befälet? De gör ju det med polisen.
Citera
2025-08-29, 12:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Är det inte brandmännens jobb att gå in i brinnande hus och rädda livet på människor?
Låter ungefär som dom där masskjutningarna där polisen står utanför en timme och väntar tills det är säkert medans gärningsmannen fortsätter att mörda.
Så har det hetat en lång tid nu när det gäller hus som brinner, att för att inte riskera något vad gäller en själv som brandman så låter man hus brinna ner.
Nu tycks detta ha spritt sig även till människor, att istället för som anställd och avlönad brandman riskera att skada sig eller att dö på jobbet så låter man istället människor brinna inne.
Fler kommer att brinna inne på samma "oförklarliga" vis som denna stackars sängbundna människa tvingades göra.
Citera
2025-08-29, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
Din läsförståelse verkar vara lika bra som resten av din hjärna. Det står klart och tydligt varför hon inte kunde flytta sig.
Varför börjar du yra om snutar mitt i en tråd om brandmän?

Ta ett djupt andetag och läs igenom vad som skrivs till att börja med.

”Hon sa att hon inte klarade det, pga smärta i benen”.

Inte mkt till överlevnadsinstinkt att dö av eld&rök istället för att ta lite (eller mkt, det kvittar) smärta och försöka komma ut.
Citera
2025-08-29, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
https://www.sverigesradio.se/artikel/kvinnan-brann-inne-brandmannen-insag-inte-att-hon-var-vid-liv

Intervju med räddningschefen för en mer nyanserad bild av händelsen.

Totalt misslyckande. Utöver det som folk redan tagit upp i tråden - att de på plats fick höra att det fanns en kvinna i huset, men sade sig inte kunna acceptera det som faktum - så säger den intervjuade räddningschefen att de första som kom dit saknade kompetens och utrustning för att göra något vettigt.

En sak som intervjuaren borde ha frågat är ju hur branden startade. Kvinnan kan inte röra sig, men märker branden när det piper från brandvarnare. Ingen misstanke om mordförsök?

Sen... bilden på huset som brinner är taget 35 minuter efter att kvinnan slutade pratade med alarm-operatören. Så, 55 minuter efter att de första från räddningstjänsten var på plats. Då borde de ju ha kunnat gå runt huset och tittat in i alla fönster. Vad har de för rutiner för att agera vid sådana här situationer?
Citera
2025-08-29, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ja, förutom i Sverige där man sett till att få bort allt sådant så kallat toxiskt maskulint.

Folk verkar redan ha glömt skjutningen i Örebro.
Samma protokoll (PDV) gäller i Sverige.

På Risbergska stod man INTE utanför i en timme och väntade som det antyddes i inlägg #52.
Senast redigerad av SirDuke 2025-08-29 kl. 14:02.
Citera
2025-08-29, 14:07
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
”Hon sa att hon inte klarade det, pga smärta i benen”.

Inte mkt till överlevnadsinstinkt att dö av eld&rök istället för att ta lite (eller mkt, det kvittar) smärta och försöka komma ut.
Har du FORTFARANDE inte fattat att hon var nyopererad ditt jävla uber-spån?
Citera
2025-08-29, 14:12
Medlem
Citat:
Har du FORTFARANDE inte fattat att hon var nyopererad ditt jävla uber-spån?

Ja, nu är hon död istället, så jag tänker att det hade varit ett litet pris att betala att krypa till fönstret och klättra ut genom det, oavsett hur ont man har.

Att vara nyopererad betyder ju inte att man inte kan röra sig.
Citera
2025-08-29, 14:18
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Ja, nu är hon död istället, så jag tänker att det hade varit ett litet pris att betala att krypa till fönstret och klättra ut genom det, oavsett hur ont man har.

Att vara nyopererad betyder ju inte att man inte kan röra sig.
Jo det kan mycket väl betyda att man inte KAN röra sig hur mycket man än vill. Ponera att båda dina ben var brutna, kan du gå ändå?
Varför har idioter som du så svårt för att fatta?
Citera
2025-08-29, 14:23
Medlem
Citat:
Jo det kan mycket väl betyda att man inte KAN röra sig hur mycket man än vill. Ponera att båda dina ben var brutna, kan du gå ändå?
Varför har idioter som du så svårt för att fatta?

Ja, det kan jag.
Och skulle inte benen funka alls, om jag vore tex förlamad från midjan och ner, så skylla jag försöka krypa till fönstret och försöka visa att jag är där, genom att kasta ut kläder, kuddar eller något. Jag skulle oxå försöka klättra ut.

När alternativet är DÖD så betyder smärta väldigt lite i sammanhanget.

Sen att brandmännen inte lyckades ta sig till den sidan, det kunde ju hon inte veta heller, så det kanske hade slutat likadant ändå.
Senast redigerad av Cooltrayne 2025-08-29 kl. 14:29.
Citera
2025-08-29, 14:28
Medlem
Stackars stackars stackars hennes anhöriga som får leva med detta traumat att hon dog och ingen försökte rädda hennes. Hemskt
Citera
2025-08-29, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Detta får mig att undra, igen, hur kommunikationen mellan SOS-ledningscentral-befäl ser ut. I somras lyssnade jag på P3 dokumentär om explosionen i Annedal och jag reagerar på hur en kvinna i en rökfylld lägenhet har ett pågående samtal med SOS men inte blir räddad utan ligger under en blöt filt och tror hon ska dö under väldigt lång tid. Det är först efter att kvinnan skickar ett sms till sin pappa och säger farväl som pappan skyndar sig till lägenhetshuset och får kontakt med räddningsledaren och pekar ut lägenheten som rökdykarna går in och räddar henne.

Det lyftes aldrig i podden varför räddningen dröjde så länge och varför räddningsledaren inte redan visste att det låg en kvinna och hade ett pågående SOS-samtal där inne. Men det påminner definitivt om detta. Kan inte SOS koppla samtalet direkt till befälet? De gör ju det med polisen.
Låter helt galet

Dessutom verkar det bli victim blaming "ööhhh varför kröp hon inte ut"
Speciellt i sverige har vi en blind tro på 112
Citera
2025-08-29, 14:30
Medlem
Brandmännen i detta fall och pojken de tappade i hissen får nått år sedan.

De verkar ha väldigt låg iq och vara efterblivna, är alla brandmän lika obegåvade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in