2025-08-28, 22:05
Medlem
https://www.sverigesradio.se/artikel/kvinnan-brann-inne-brandmannen-insag-inte-att-hon-var-vid-liv

Intervju med räddningschefen för en mer nyanserad bild av händelsen.
Citera
2025-08-28, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badulf
Vad pratade de om annars i 36 min och 37 sekunder, vädret? Sinnesundersökning på räddningspersonalen?

Bura in de på livstid!
Citera
2025-08-28, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rolz
Tanten brann alltså bokstavligt talat upp i sin säng medans brandkåren sprang omkring i trädgården samt slog sönder rutor och gav mer syre till branden. Tycker alla borde avgå.

"Det finns också information om att kvinnan finns i ett rum med öppet fönster, men det verkar man inte leta efter. I stället slår man sönder fönsterrutor på två andra sidor av huset så att brandförloppet förvärras. Brukar ni göra så?

– Nej, generellt inte eftersom det påverkar branden. Anledningen till att det gjordes var för att så snabbt som möjligt få kontakt med personen och få veta var den befann sig. Det fanns en tanke med det, men sedan får det negativ påverkan på brandförloppet."

https://www.barometern.se/oland/befal-tankte-fel-kvinna-dog-i-lagorna-trots-brandkar-pa-plats/

Varför gick de inte in och räddade henne?

Brandmän? Granska deras utbildning..... Otäckt
Senast redigerad av TorsteniSthlm76 2025-08-28 kl. 22:15.
Citera
2025-08-28, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Ett misstag i kommunikationen mellan inre befäl och SOS Alarm ledde till att kvinnan brann inne, trots att räddningstjänsten befann sig på plats i hela 20 minuter. Hon befann sig i sovrummet i enplansvillan och fönstret stod öppet. Kvinnan var nyopererad och kunde inte ta sig ut genom fönstret på egen hand.

"– Snälla kom och hjälp mig, säger kvinnan i larmsamtalet.
På inspelningen hörs eldens sprakande och kvinnan ber upprepade gånger om hjälp för sitt liv.

Efter 25 minuters samtal säger hon att det brinner i hennes säng.

Efter 34 minuter talar hon fortfarande men konstaterar att det nu är svårt för henne att kommunicera. Efter 36 minuter och 37 sekunder bryts samtalet, skriver Barometern-OT."

Hur är det möjligt att det kan brista så i kommunikationen?

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/kvinna-dog-i-villabrand-brandbefalet-tankte-fel/

Helt otroligt!
Citera
2025-08-28, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badulf
Vad pratade de om annars i 36 min och 37 sekunder, vädret? Sinnesundersökning på räddningspersonalen?

Ja d var ju ingen liten stund. Men dom pratar rätt mycket omkring tycker jag ofta..
Citera
2025-08-28, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
De måste ju fått flera besked vid olika tidpunkter att det fanns någon som levde därinne och ändå ignorerat detta med att det var omöjligt. Märkligt för de brukar söka igenom och sedan låta elden ta det om det inte går att rädda något. De får helt klart gå om grundutbildningen och ha inre tjänst tillsvidare. Fy fasiken att be för sitt liv och likväl inte få någon respons. Hon kan ju inte bara haft ont i benen för det hade man övervunnet om livet stod på spel.

Sinnessjukt
Citera
2025-08-28, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NFC
Om hon var kvar i telefon och dessutom sa "nu brinner det i sängen" så låter det som en redigt dement kärringjävel som brann inne, tur är väl det, att det inte var någon nybliven mamma som dog. Men så får man väl inte säga längre, jävla PK-samhälle, FITT-SNUTAR. Vila i frid till kvinnan. Jag tycker det låter uppenbart att brandmännen blev rädda när dom såg elden och sa därför att kvinnan kanske finns i någon annan bostad...

Det känns som att brandmännen velade om vart kvinnan faktiskt var någonstans, och operatören snackade knagglig svenska bara för att dryga ut samtalet, och båda parterna gick fram och tillbaka i 37 minuter, hela 37 minuter tog det för kärringjäveln att dö. Efteråt kunde brandmännen utbrista "Oj, vad tokigt! Sa hon att hon var i huset och höll på att brinna inne - och så var hon det?! Åh så tokigt! Hur kan det gå till? Varför var hon ens där inne?"

Detta är dråp eller vållande till annans död!!!!
Citera
2025-08-28, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NFC
Ja men även om man är nyopererad så ställer man sig och låter höftkulan flyga åt helvete - hellre än att brinna ihjäl.

Ja man hade kanske krälat m armarna o fram t fönstret. Var ju markplan men vet inte hur rörelsehindrad hon var
Citera
2025-08-28, 23:06
Medlem
Men dom kanske hade rast? Lagstadgad rast inte så förvånande i detta byrokratiskaland
Citera
2025-08-28, 23:37
Medlem
Hon borde ha hemtjänst lr assistansbolaget på plats... hjälper henne lr släcka eld...
Vakta henne. Larma. Bära till wc.

Ont och nyopererad....

Hur startar eld ? Rökning?
Hon klarar inte starta tvättmaskin...
Citera
2025-08-28, 23:39
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Hade det varit min mamma hade berörd brandstation "råkat" ut för ett mindre bombattentat dagarna efteråt.
Citera
2025-08-29, 00:06
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
SPARKA ALLA OCH ÅTALA SVINEN ! JÄVLA IDIOTER ! Att det finns såna här idioter som ska rädda ens liv vid en paniksituation är förfärligt. Fy fan.
Sverige har ju ett folk vars IQ sjunker med flera procentenheter varje år, jag är inte förvånad.

Jag håller nog med att man bör sparka dessa räddare.

Trist. VIF.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in