2025-08-28, 16:20
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Jobbig väg det där. Jag har kört den ganska mycket senaste åren; från Söder till Saltsjö Boo och tillbaka. Mycket trafik, höga hastigheter och konstanta vägbyggen. Kass beläggning också. Att det sker krockar då och då förvånar mig inte det minsta...
Citera
2025-08-28, 16:20
Medlem
Att gastanken ska explodera är ju väldigt liten risk. Att det hände på den i stan berodde ju på att portalen den körde in i slog ner tankarna i bussen och säkerhetsventilerna inte kunde utlösa rätt. Vilket dom verkar göra på denna, därav lågan åt sidan. Att den började brinna kan bero på spolarvätskan som på den busstypen ligger i en stor tank precis i fronten. Mycket möjligt att den antändes av den brinnande bilen. Även bussar utan gasdrift brinner relativt fort, det är därför det är så viktigt att aldrig ha saker i gång eller dörrar. Förr sade man att en buss kan bli övertänd på 1,5-3 min, det var långt innan man började köra på biogas. Det är ju då klädseln på stolarna och senare plasten i inredningen som tar eld.
Så tragiskt!
Citera
2025-08-28, 16:22
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Verkar ha tagit flera minuter från kraschen tills att bussen började brinna (bilens brand spred sig sakta till bussen). Och sedan ytterligare flera minuter innan gastuberna började släppa ut gas pga värmen och trycket som branden i bussen skapade. Inget har exploderat.

Så detta är väldigt väldigt långt från mångas fantasier i tråden om nån jävla Hollywood-explosion direkt fordonen snuddade varandra!
Citera
2025-08-28, 16:28
Medlem
Ser ju ut som det är personbilen som har kommen över i fel körfält om det är frontalkrock. Tycker synd om busschauffören.
Citera
2025-08-28, 16:30
Medlem
rabbithearts avatar
Såhär står det i AB. Måste ju vara plötslig sjukdom eller suicid, eller kan en punktering resultera i att man åker in i fel körfält?

Citat:

Vittnet Trina körde jämsides med bilarna som krockade – på den trefiliga vägen.

– Jag var på väg till jobbet när jag plötsligt såg personbilen som körde bredvid mig i väldigt hög hastighet. Plötsligt svängde den in i felkörfält och kraschade in i bussen, säger hon.

Trina säger att bilen såg ut att explodera.

– Det flög grejer över allt. Jag stannade en bit längre fram och tittade bak. Då såg jag enormt mycket eld och rök.

Kort därpå hörde Trina någonting som lät som en explosion.

– Jag misstänker att det var då som bussen fattade eld. Det såg ut som någonting på en film. Det här har varit jättetraumatiskt och så sorgligt.

Citera
2025-08-28, 16:30
Medlem
Flaklypans avatar
Måste nog tyvärr uppdatera rubriken då båda förarna dog!

Buss och bil i krock – två män döda...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...a-efter-olycka

Citat:
Ursprungligen postat av Nordstranda
Ser ju ut som det är personbilen som har kommen över i fel körfält om det är frontalkrock. Tycker synd om busschauffören.
Citera
2025-08-28, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Verkar ha tagit flera minuter från kraschen tills att bussen började brinna (bilens brand spred sig sakta till bussen). Och sedan ytterligare flera minuter innan gastuberna började släppa ut gas pga värmen och trycket som branden i bussen skapade. Inget har exploderat.

Så detta är väldigt väldigt långt från mångas fantasier i tråden om nån jävla Hollywood-explosion direkt fordonen snuddade varandra!

Exakt! Men folk vet inte hur gastankarna ska reagera och tror dom exploderar.
Citera
2025-08-28, 16:31
Bussarna på Värmdö kör som galningar och det vet alla som varit där ute. Nu menar jag bussarna som går långt ut vidare/förbi Gurraberg.

Händer ofta olyckor och vägarna är inte de bästa. Även personbilister kör som galningar där.

Ofta nåt garage med supersportbilar som buskör också. Som håller till jävligt diskret i ett industriområde.

Alla på Värmdö buskör fan. Mycket snabba bilar och kurviga vägar.
Senast redigerad av Smegmium 2025-08-28 kl. 16:34.
Citera
2025-08-28, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smegmium
Bussarna på Värmdö kör som galningar och det vet alla som varit där ute. Nu menar jag bussarna som går långt ut till Djurö och Ingarö.

Händer ofta olyckor och vägarna är inte de bästa. Även personbilister kör som galningar där.

Ofta nåt garage med lyxbilar som buskör också.

Alla på Värmdö buskör fan.

Här har i så fall bussen buskört i sin fil, medan bilisten verkar buskört i mötande fil.
Citera
2025-08-28, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke

Jo, enl ett vittne så exploderade något. Förmodligen batteriet i en elbil, då ett annat vittne sa att det började blixtra när de försökte släcka branden. Om så är fallet så är elbilen orsaken till att detta blev så allvarligt.
Citera
2025-08-28, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Måste nog tyvärr uppdatera rubriken då båda förarna dog!

Buss och bil i krock – två män döda...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...a-efter-olycka

Vänta, dog busschauffören?? Trodde han överlevde, trodde d va förare o passager i personbilen som va avliden??
Citera
2025-08-28, 16:35
Medlem
Nu verkar det ju varit personbilen som har TVÅ körfält i riktning mot Sthlm som kommit över i bussens enda körfält i riktning mot Värmdö. Hur kan det hända? Bilföraren måste ju ha kört som en galning. Stackars busschauffören.

Och bilföraren dog nog iaf direkt i kraschen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in