2025-08-28, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Många folkhögskolor har ju konstnärliga kurser som Kom vux inte tillhandahåller alls, så jag tycker din idé är dålig. Människor kan behöva förkovra sig i film, foto, teater odyl.
Om vuxna människor vill förkovra sig i film och teater, så anser jag att staten inte ska blanda sig i. Som vuxen sköter man sådant på sin fritid.
Citera
2025-08-28, 09:46
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om vuxna människor vill förkovra sig i film och teater, så anser jag att staten inte ska blanda sig i. Som vuxen sköter man sådant på sin fritid.

Om man vill ha musik, film, teater som yrke då?
Citera
2025-08-28, 09:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday

Då får man betala det ur egen ficka. Flumutbildningar som det inte finns någon efterfrågan på ska vi skattebetalare inte finansiera.
Citera
2025-08-28, 09:50
Medlem
Citat:
Då kan det få fungera på samma sätt som om jag vill ha sandslottsbygge som yrke.

Jag kan acceptera att staten blandar sig i utbildning till bristyrken för vuxna, som inom vård och omsorg, men vare sig inom musik, film eller teater finns det någon brist, snarare tvärt om - med hög arbetslöshet.

Tror att vi i Sverige är bortskämda med våra fria utbildningar, och jag anser att det är toppen att man kan studera fram till doktorsexamen utan att behöva betala speciellt mycket själv, men någon jävla måtta får det ändå vara i vuxna folks drömmar om att förverkliga sig själva. Sånt ska de banne mig betala ur egen ficka.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-08-28 kl. 09:55.
Citera
2025-08-28, 09:51
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryMachine
Då får man betala det ur egen ficka. Flumutbildningar som det inte finns någon efterfrågan på ska vi skattebetalare inte finansiera.

Varför? Skådespelare och musiker är också yrken som genererar skatteintäkter.
Citera
2025-08-28, 11:34
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Skådespelare och konstnär blir man på universitet inte på folkhögskola. Folkhögskolans nivå är studieförbundens. Där kunde de intresserade "pröva på" skådespeleri eller målaa på nybörjarnivå.

En rännil av folkskolestudenter blir något som har med utbildningen att göra.

Denna rännil skulle antagligen sökt sig andra vägar.
Citera
2025-08-28, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryMachine

Win-win.
Sverige är ett litet land som presterar otroligt högt inom kultur, litteratur, konst, film, musik.
Inom filmen bara senaste åren Oscarsnominerade för bästa regi, bästa film, bästa originalmanus och i kategorin bästa internationella långfilm.

Ludwig Göransson var Oscarsnominerad för filmen "Oppenheimer", det var hans andra Oscarsvinst; den första var 2019 för musiken till filmen ”Black Panther”.
Hans andra Oscar var för bästa originalmusik vid Oscarsgalan 2024.
Citera
2025-08-28, 11:40
Medlem
Citat:
Som typ Kungliga operan?

Jag anser dock att kultur ska få kosta, men inte som statligt finansierad vuxenutbildning på folkhögskola. Ytterst få av dem som utbildas kommer att få arbete inom branschen.
Citera
2025-08-28, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Think-If-You-Can
Ludwig Göransson var Oscarsnominerad för filmen "Oppenheimer", det var hans andra Oscarsvinst; den första var 2019 för musiken till filmen ”Black Panther”.
Hans andra Oscar var för bästa originalmusik vid Oscarsgalan 2024.
Har han gått på folkhögskola?
Citera
2025-08-28, 11:48
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Skådespelare och konstnär blir man på universitet inte på folkhögskola. Folkhögskolans nivå är studieförbundens. Där kunde de intresserade "pröva på" skådespeleri eller målaa på nybörjarnivå.

En rännil av folkskolestudenter blir något som har med utbildningen att göra.

Denna rännil skulle antagligen sökt sig andra vägar.
De högre utbildningarna inom konst har hårda krav på arbetsprover och historik och även om man kan sitta hemma på kammaren och tillverka sina arbetsprover är det fullt rimligt att det på ett bättre vis sker i konstskolemiljö med lärare och inspiration av och konkurrens med andra elever
Citera
2025-08-28, 12:00
Medlem
grungewhores avatar
Haft nära anhöriga på Folkhögskola. Konst- musik och poesi har dessa personer ägnat sig åt.

Detta i period då man undersökt sig själv och sina möjligheter både som människa och inom det valda fältet.

Man kan argumentera att det är flum, men man kan också argumentera att det är en nyttig utvecklingsperiod för många människor vars kontakter, utbildningar och erfarenheter faktiskt kan användas senare i livet.

Som tidigare nämnts, även yrkeshögskolor och universitet har tveksamt innehåll emellanåt. Även om jag anser genusvetenskap som en pseudovetenskap för fnoskiga dårar, så ska förstås dessa människor ha en slags möjlighet att finna sig själva bland likasinnade. Man kan förstås diskutera om universitet eller folkhögskola, eller kanske ABF/Medborgarskola är mer lämpligt för specifikt det ämnet.

Det finns förstås folkhögskolor med rätt adekvata utbildningar, vilket gör att skrotning av systemet slänger ut barnet med badvattnet.
Citera
2025-08-28, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har han gått på folkhögskola?

Ja,
det är en vanlig historik för musiker.

Han gick på folkhögskolan Ingesund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera