Citat:
Ursprungligen postat av
HugoStieglitz
Folkhögskolor verkar vara någon form av vuxendagis med jättelåg ambitionsnivå. Jag hade en kompis som gick på det och han hävdade att det var en lekstuga. Många som går där verkar utvecklingsstörda. I vissa fall drivs de som internat, vilket gör att de vuxna barnen även bor på dagiset.
Folkhögskolorna kostar drygt 4,3 MSEK och nyttan är väldigt oklar.
Komvux verkar åtminstone ha en ambition att folk ska kunna få jobb någon gång, medan folkhögskolorna mer känns som att man bara flummar runt på andras bekostnad.
Varför ska vi ha folkhögskolor?
Är det bättre att lägga ned dem?
Vad ska man göra då åt alla "utvecklingstörda"?
Jag klarade inte skolan och sen att du hånar mig och kallar mig utvecklingsstörd gör inte nånting bättre.
Skolan och VARENDA EN är inte skapta för varann. Alla mår inte bra av en fängelseliknande byggnad där man måste plugga femton ämnen på en gång och få bra betyg för att platsa in i det fina samhället.
Jag hatade varenda sekund av gymnasiet.
Jag vantrivdes av det ofrivilliga sällskapet av både lärare och elever.
Sen skulle man hem från Tumba till Södertälje med det genomäckliga pendeltåget och stå på hållplatsen på Södertälje C och vänta på den äckliga bussen till Geneta och så skulle man plugga ihjäl sig även HEMMA !!!
Min ungdom och hälsa gick åt helvete de åren.
Jag har aldrig varit på en folkhögskola men det vore ju bra om det lärdes ut självförsörjning där.
Så man vart grym på att leva gratis av naturen och producera mat åt sig själv och andra.
Närodlat och förmånligt. Ekologiskt.
Bara för att du älskar skolan så behöver inte alla göra det. Alla är inte likadana.
Var det inte gubben Rockefeller som uppfann detta typiska skolsystem, förresten?