2025-08-28, 07:29
Medlem
ItsWednesdays avatar
Eftersom människor fungerar olika så är det väl kanonbra att det finns olika utbildningsformer.
Citera
2025-08-28, 07:33
Medlem
Blaskas avatar
Det finns enormt mycket högskoleutbildningar som också är skräp. Det är bra att det finns något för alla! Sluta hata och bry dig vad andra gör.
Citera
2025-08-28, 07:36
Medlem
Jag gick aldrig gymnasiet, av olika anledningar. Dödsfall i familjen, missbruk osv. När jag var 25 var jag i något bättre skick och gick en tvåårig ”allmän kurs” på folkhögskola. Flummade absolut en del, jobbade också en del med skolarbeten på rätt ojämn nivå men jag utvecklades en hel del. Gick ut med ett samlat betygsdokument som ersätter gymnasiebetyget, i mitt fall en 4:a av totalt 5 möjliga poäng.

Med detta betyg blev jag antagen till socionomprogrammet genom universitetets urvalsgrupp och fick till slut en socionomexamen. Så för mig innebar folkhögskolan en fungerande möjlighet som jag idag är tacksam för.
Citera
2025-08-28, 07:36
Medlem
Whirls avatar
Finns många estetiska flumutbildningar på folkhögskolor visserligen, men deras allmäna linjer för gymnasiekompetens är ju oftast oändligt många bättre för de som har många kurser att läsa för grundläggande behörighet än att försöka pussla ihop något på komvux. Skolformen ger en chans till de som av hälsa, ekonomi eller andra skäl inte kunnat slutföra sina gymnasiestudier som de annars inte hade haft.

Ser det som 10 gånger mer användbart än många av utbildningarna på universitetsnivå som staten finansierar utan arbetsmarknadsmotivering.
Senast redigerad av Whirl 2025-08-28 kl. 07:39.
Citera
2025-08-28, 07:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Folkhögskolor verkar vara någon form av vuxendagis med jättelåg ambitionsnivå. Jag hade en kompis som gick på det och han hävdade att det var en lekstuga. Många som går där verkar utvecklingsstörda. I vissa fall drivs de som internat, vilket gör att de vuxna barnen även bor på dagiset.

Folkhögskolorna kostar drygt 4,3 MSEK och nyttan är väldigt oklar.

Komvux verkar åtminstone ha en ambition att folk ska kunna få jobb någon gång, medan folkhögskolorna mer känns som att man bara flummar runt på andras bekostnad.

Varför ska vi ha folkhögskolor?
Är det bättre att lägga ned dem?

Vad ska man göra då åt alla "utvecklingstörda"?

Jag klarade inte skolan och sen att du hånar mig och kallar mig utvecklingsstörd gör inte nånting bättre.
Skolan och VARENDA EN är inte skapta för varann. Alla mår inte bra av en fängelseliknande byggnad där man måste plugga femton ämnen på en gång och få bra betyg för att platsa in i det fina samhället.
Jag hatade varenda sekund av gymnasiet.
Jag vantrivdes av det ofrivilliga sällskapet av både lärare och elever.
Sen skulle man hem från Tumba till Södertälje med det genomäckliga pendeltåget och stå på hållplatsen på Södertälje C och vänta på den äckliga bussen till Geneta och så skulle man plugga ihjäl sig även HEMMA !!!

Min ungdom och hälsa gick åt helvete de åren.

Jag har aldrig varit på en folkhögskola men det vore ju bra om det lärdes ut självförsörjning där.
Så man vart grym på att leva gratis av naturen och producera mat åt sig själv och andra.
Närodlat och förmånligt. Ekologiskt.

Bara för att du älskar skolan så behöver inte alla göra det. Alla är inte likadana.

Var det inte gubben Rockefeller som uppfann detta typiska skolsystem, förresten?
Citera
2025-08-28, 07:57
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Folkhögskolor verkar vara någon form av vuxendagis med jättelåg ambitionsnivå. Jag hade en kompis som gick på det och han hävdade att det var en lekstuga. Många som går där verkar utvecklingsstörda. I vissa fall drivs de som internat, vilket gör att de vuxna barnen även bor på dagiset.

Komvux verkar åtminstone ha en ambition att folk ska kunna få jobb någon gång, medan folkhögskolorna mer känns som att man bara flummar runt på andras bekostnad.

Plantskola för Vänstern. Borde lagts ned för trettio år sedan. Tyvärr saknar Sverige en riktig ledare på höger sidan som vågar utmana dessa Vänster Tanter.
Citera
2025-08-28, 08:02
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:

Har hört människor som säger att det var det bästa de gjort. De kom in på en bra utbildning efteråt.
Sedan är det upp till dem att klara utbildningen också på högskolan. Tror att folkhögskola kan vara bra för vissa studenter. Sedan blir de bättre på att plugga och kan klara av en högskoleutbildning.
På högskolan är det också en kurs i taget istället för många kurser parallellt så det kan bli en solskenshistoria.
Gymnasiet är inte för alla. Inte ens komvux är för alla. Sedan finns det också de som går i kassa gymnasieskolor. Allt är verkligen inte studentens fel. Verkligen inte. Jag gick den mer traditionella vägen med gymnasie och klarade det trots att skolan ärligt talat var skit. En del riktiga spån till lärare och stökig klass, men jag är också ganska högfungerande. Tycker folkhögskolorna skall vara kvar.
Citera
2025-08-28, 08:14
Medlem
BOMB-CPs avatar
Vänsterfritids

Finns värre saker i det här landet som behöver bantas och rättas till innan vi stänger folkhögskolorna.
Citera
2025-08-28, 08:19
Medlem
Jag tycker inte man ska lägga ner folkhögskolorna, men överlag genom hela utbildningsväsendet så tycker jag att man ska höja kraven för vad det är för utbildningar.

Jag tänker att alldeles för mycket studietid går till att utbilda sig till något man inte kan försörja sig på. Visst, folk ska få studera vad de själva vill, men då ska det vara mer tydligt att det är något de själva bekostar.

Den utbildning som bekostas av skattemedel ska däremot vara av hög kvalite, kräva att studenterna faktiskt lär sig vad som lärs ut och det ska vara sådana ämnen som sedan ger tydliga möjligheter till att etablera sig på arbetsmarknaden.

Det är inte alls bra att vi har det såsom nu att ungdomarna kommer ut från skolan och inte ens vet vad de vill eller kan arbeta med.
Citera
2025-08-28, 08:22
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Plantskola för Vänstern. Borde lagts ned för trettio år sedan. Tyvärr saknar Sverige en riktig ledare på höger sidan som vågar utmana dessa Vänster Tanter.

Alltså man kanske borde kolla upp så det inte bara tramsas där, men att helt ta bort skolorna känns inte befogat alls. Det är ganska lätt för höginkomsttagare och borgare som skickar sina barn på dyra språkresor och fixar läxhjälp att vara stöddiga.

Kan nog finnas en och annan förvirrad radikalfeminist som pratar om white priviliege hos uteliggare där ja, men de tanterna finns ju även till höger. Girlbosstanterna med de höga lönerna som bor på de finare orterna. De som säger att de borde bli boss för att de är kvinna, som ensamt argument...
För att kvinnor på 1800-talet inte fick rösta. För att något medelvärde säger att män är förfördelade skall idioten "Lotta" bli chef..
Senast redigerad av MaleFeministWeasel 2025-08-28 kl. 08:28.
Citera
2025-08-28, 09:00
Medlem
Många folkhögskolor har ju konstnärliga kurser som Kom vux inte tillhandahåller alls, så jag tycker din idé är dålig. Människor kan behöva förkovra sig i film, foto, teater odyl.
Citera
2025-08-28, 09:12
Medlem
godhetsapostelns avatar
Du skall skriva ut om du menar miljarder eller miljoner. Jag fattar att det är miljarder men....

Man borde antagligen styra upp dessa lekskolor men inte lägga ner.

Många är dessutom kommunistiska lekskolor.

De har kanske sin plats att erbjuda allmän linje för folk som misslyckades totalt med skola/gymnasium. Folk som pundade, folk med särskilda behov (som diagnoser).

Men att utbilda tex journalister 2025????????????? Många kulturlinjer är värdelösa och lärarna bedragare som endast själva gått på sagda folkhögskola.

Många folkhögskoler startades av arbetarrörelsen för att utbilda arbetare på 30- och 40-talet för att arbetare skulle ta större plats inom politiken och kunna ta samma plats.

Behovet finns inte längre om du tittar på vad arbetarrörelsen är idag. Folkhögskolorna är en spegel av vad S är idag och totaldomineras av genus och kvinnoperspektiv (precis som S då det är deras kärnväljare)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in