2025-08-25, 22:56
Medlem
Sjukt ändå att samtliga GMP-objekt tycks vara så illa utredda. Bilden man får är att polisen inte gått till botten med någon av dessa individer. Förvånad någon?? Jag ser CA som högst sannolik, men varje gång jag går tillbaka och läser om de andra GMP-objekten känns det som att de också är rätt heta. Blir tokig över att det finns så många frågetecken.
Citera
2025-08-26, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fb35
Sjukt ändå att samtliga GMP-objekt tycks vara så illa utredda. Bilden man får är att polisen inte gått till botten med någon av dessa individer. Förvånad någon?? Jag ser CA som högst sannolik, men varje gång jag går tillbaka och läser om de andra GMP-objekten känns det som att de också är rätt heta. Blir tokig över att det finns så många frågetecken.

Ingen av dem har den dokumenterade koppling till Medel-Möjlighet-Motiv som Christer Andersson de facto har.Ingen av dem omgärdas i övrigt av en mängd olika dokumenterade kringuppgifter som cementerar gärningsmannahypotesen ytterligare tillnärmelsevis i den utsträckning som omgärdar just Christer Andersson.
CA är den enda potentiella gärningsmannen i hela det samlade Palmematerialet som uppfyller ovanstående.Ingen annan alternativ gärningsman gör det,ingen.

Det är som Åsgård uttrycker sig.På första plats kommer Christer Andersson.Han kommer även på andra,tredje och fjärdeplats.Det är möjligt att Crille P får femteposition.

Tittar man på de olika gärningsmannahypoteser som framförts genom åren så är fortfarande Crille P den näst bästa.Den befinner sig dock miltals bakom den utvecklade hypotesen att Christer Andersson mördade Olof Palme.
Citera
2025-08-26, 15:54
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Tre individer som fångas upp av GMP:n och sedermera kvalificeras till så kallade GMP-objekt är eller har varit av större intresse.

TT/GF utreds en hel del och är den ende i trojkan som officiellt avförts, om än inte i kraft av någon konkret omständighet utan efter en samlad bedömning. Jag har aldrig upplevt denna individ som het, utan mer som någon som likt VG tycks befinna sig i alla möjliga sammanhang i vilka han snackar på. VG hade för övrigt även han kvalificerats till GMP-objekt om han fortsatt varit aktuell.

Det objekt som får alla mina, men inte så många andras, varningsklockor att ringa är MV/GC. Denna för folkflertalet okända individ är het på samma nivåer som CA/GH. Såvitt känt aldrig avförd. Förtjänar repetitionsutbildning:

-Har med revolver skjutit en person mitt på Avenyn i Göteborg och lugnt avvikit från platsen.
-Närde ett dokumenterat hat mot Palme.
-Har 1984 hotfull och förmodligen beväpnad besökt regeringskansliet i något ärende relaterat till Palme.
-Lämnar den av allt att döma oriktiga uppgiften att inte ha ha satt sin fot i Sverige under 1986.
-Är enligt PU identifierad på mordplatsen dagen efter attentatet och betedde sig udda där.
-Hade tillgång till vapen och har rört sig beväpnad på stan.
-Verkar varit likgiltig inför sin framtid.
-Vid tiden för mordet försörjde han sig på ströjobb på restauranger i Stockholms city. Ska även haft anknytning till Gamla stan.
-Framstår tydligt som förväxlingsbar med CP.

Att två så pass intressanta figurer som CA och MV parallellt kan förekomma i ärendet manar till återhållsamhet med tvärsäkerhet. Och leder tanken till vad kan det måhända kan finnas för förmågor i skuggorna som aldrig ringats in.

Angående utredningarna av dessa tre, så är frågan vad man rimligen kan förvänta sig. Saker kommer till vägs ände. Det är också så att har man väl konstaterat att någon är i högsta grad intressant, så leder det inte vidare att fortsätta samla omständigheter. Åtminstone vad gäller CA, så gick åklagarna inte med på några ytterligare åtgärder bortsett från sådana som syftade till att lokalisera hans vapen. Detta kritiserades av GrK.

Vad gäller TT verkar han blivit ganska grundligt utredd vilket förmodligen gäller även MV. Att komma vidare med det uppslaget närmast omöjliggjordes bland annat av att MV befann sig i det krigshärjade och sammanfallande Jugoslavien.
Citera
2025-08-26, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Tre individer som fångas upp av GMP:n och sedermera kvalificeras till så kallade GMP-objekt är eller har varit av större intresse.

TT/GF utreds en hel del och är den ende i trojkan som officiellt avförts, om än inte i kraft av någon konkret omständighet utan efter en samlad bedömning. Jag har aldrig upplevt denna individ som het, utan mer som någon som likt VG tycks befinna sig i alla möjliga sammanhang i vilka han snackar på. VG hade för övrigt även han kvalificerats till GMP-objekt om han fortsatt varit aktuell.

Det objekt som får alla mina, men inte så många andras, varningsklockor att ringa är MV/GC. Denna för folkflertalet okända individ är het på samma nivåer som CA/GH. Såvitt känt aldrig avförd. Förtjänar repetitionsutbildning:

-Har med revolver skjutit en person mitt på Avenyn i Göteborg och lugnt avvikit från platsen.
-Närde ett dokumenterat hat mot Palme.
-Har 1984 hotfull och förmodligen beväpnad besökt regeringskansliet i något ärende relaterat till Palme.
-Lämnar den av allt att döma oriktiga uppgiften att inte ha ha satt sin fot i Sverige under 1986.
-Är enligt PU identifierad på mordplatsen dagen efter attentatet och betedde sig udda där.
-Hade tillgång till vapen och har rört sig beväpnad på stan.
-Verkar varit likgiltig inför sin framtid.
-Vid tiden för mordet försörjde han sig på ströjobb på restauranger i Stockholms city. Ska även haft anknytning till Gamla stan.
-Framstår tydligt som förväxlingsbar med CP.

Att två så pass intressanta figurer som CA och MV parallellt kan förekomma i ärendet manar till återhållsamhet med tvärsäkerhet. Och leder tanken till vad kan det måhända kan finnas för förmågor i skuggorna som aldrig ringats in.

Angående utredningarna av dessa tre, så är frågan vad man rimligen kan förvänta sig. Saker kommer till vägs ände. Det är också så att har man väl konstaterat att någon är i högsta grad intressant, så leder det inte vidare att fortsätta samla omständigheter. Åtminstone vad gäller CA, så gick åklagarna inte med på några ytterligare åtgärder bortsett från sådana som syftade till att lokalisera hans vapen. Detta kritiserades av GrK.

Vad gäller TT verkar han blivit ganska grundligt utredd vilket förmodligen gäller även MV. Att komma vidare med det uppslaget närmast omöjliggjordes bland annat av att MV befann sig i det krigshärjade och sammanfallande Jugoslavien.

Tack för klargörande inlägg. Ja, att GF/MV även ”alltid” var klädd i en gammaldags halvlång mörk rock och hade en avvikande, ankliknande, gångstil, gör ju inte saken mindre alarmerande. Tillvägagångssätt på mordplatsen Avenyn vs Sveavägen har som sagt dessutom likheter, även om GF/MV sköt några extra skott i åtminstone ett av offren i Göteborg. Palmeutredarna hade att göra, helt klart.

Vittnesutsagor om att Grandmannen/flyende mördaren såg bonnig och larvig ut för tankarna mer till CA dock. Men korvkioskvittnets utsaga om ovårdad person för kanske tankarna mer till GF/MV. Dock vet jag för lite om hans look.
Senast redigerad av fb35 2025-08-26 kl. 18:19.
Citera
2025-08-26, 18:29
Medlem
Citat:
Tack för klargörande inlägg. Ja, att GF/MV även ”alltid” var klädd i en gammaldags halvlång mörk rock och hade en avvikande, ankliknande, gångstil, gör ju inte saken mindre alarmerande. Tillvägagångssätt på mordplatsen Avenyn vs Sveavägen har som sagt dessutom likheter, även om GF/MV sköt några extra skott i åtminstone ett av offren i Göteborg. Palmeutredarna hade att göra, helt klart.

Vittnesutsagor om att Grandmannen/flyende mördaren såg bonnig och larvig ut för tankarna mer till CA dock. Men korvkioskvittnets utsaga om ovårdad person för kanske tankarna mer till GF/MV. Dock vet jag för lite om hans look.

Sorry, skrev fel, menar MV/GC
Citera
2025-08-27, 11:44
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Den bonniga tönttypen finns utanför Grand såväl före som efter bioföreställningen samt eventuellt i flyktvägens förlängning runt Humlegården. Men inte uttalat på mordplatsen?

Denna töntaxel bryts möjligen av en observation av en man som är hyfsat överensstämmande med uppgifterna från Grand och som står parkerad på Sveavägen efter skotten och spanar mot mordplatsen.

En annan observation som görs lite här och där är en individ med mörka/sydeuropeiska drag.

Angående Mirko V, kan det vara värt att begrunda att han till skillnad från CA mycket väl kan tänkas ha gått omkring beväpnad på stan. Grandmannen-scenariot är således inte en förutsättning gällande honom.
Citera
2025-08-27, 11:57
Medlem
Citat:
Den bonniga tönttypen finns utanför Grand såväl före som efter bioföreställningen samt eventuellt i flyktvägens förlängning runt Humlegården. Men inte uttalat på mordplatsen?

Denna töntaxel bryts möjligen av en observation av en man som är hyfsat överensstämmande med uppgifterna från Grand och som står parkerad på Sveavägen efter skotten och spanar mot mordplatsen.

En annan observation som görs lite här och där är en individ med mörka/sydeuropeiska drag.

Angående Mirko V, kan det vara värt att begrunda att han till skillnad från CA mycket väl kan tänkas ha gått omkring beväpnad på stan. Grandmannen-scenariot är således inte en förutsättning gällande honom.

Att MV uppfyller ett M råder det ingen tvekan om.Han har tvivelsutan en rimlig motivbild.
Här slutar dock det spåret.
MV saknar den dokumenterade koppling till såväl Magnumrevolver som mordammunition som Christer A uppvisar.
MV saknar även den till möjlighet anknutna omständigheten av bevisad närvaro i biografens närområde som Christer har via sin vid dådet aktuella bostadsadress plus Christers,även efter egen utsaga vilken av dem man nu väljer,totala avsaknad av alibi.I Christers fall så är denna väldokumenterad.I MVs fall är det en ren spekulation att han saknar alibi för relevant tidpunkt.

Som jag tidigare har påpekat så finns det flera alternativa gärningsmän i materialet som uppfyller ett M.Att uppfylla endast ett av tre nödvändiga kriterier säger ingenting,såtillvida det inte handlar om medel..vapen och ammunition som självfallet är det M som väger tyngst.

Uppfyllelse av alla tre M är en tvingande nödvändighet för att överhuvudtaget kunna formulera en rimlig gärningsbeskrivning och därefter bygga en rimlig gärningsmannahypotes.

När det kommer till MOP finns endast en möjlighet till detta.
Den möjligheten stavas Christer Andersson och inget alternativ gör sig besvär utefter uppställda tvingande premisser.
Citera
2025-08-27, 12:28
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Att MV uppfyller ett M råder det ingen tvekan om.Han har tvivelsutan en rimlig motivbild.
Här slutar dock det spåret.
MV saknar den dokumenterade koppling till såväl Magnumrevolver som mordammunition som Christer A uppvisar.
MV saknar även den till möjlighet anknutna omständigheten av bevisad närvaro i biografens närområde som Christer har via sin vid dådet aktuella bostadsadress plus Christers,även efter egen utsaga vilken av dem man nu väljer,totala avsaknad av alibi.I Christers fall så är denna väldokumenterad.I MVs fall är det en ren spekulation att han saknar alibi för relevant tidpunkt.

Som jag tidigare har påpekat så finns det flera alternativa gärningsmän i materialet som uppfyller ett M.Att uppfylla endast ett av tre nödvändiga kriterier säger ingenting,såtillvida det inte handlar om medel..vapen och ammunition som självfallet är det M som väger tyngst.

Uppfyllelse av alla tre M är en tvingande nödvändighet för att överhuvudtaget kunna formulera en rimlig gärningsbeskrivning och därefter bygga en rimlig gärningsmannahypotes.

När det kommer till MOP finns endast en möjlighet till detta.
Den möjligheten stavas Christer Andersson och inget alternativ gör sig besvär utefter uppställda tvingande premisser.

Trossatser övertygar nog inte så många andra än den som uttalar dem.

Att uppslaget CA är högintressant är vi överens om. Dock inte alls om att saken som den ligger skulle vara biff.

Gällande koppling till platsen, så har MV det i lika hög grad som CA. Han arbetade vid tiden på kända restauranger vid exempelvis Humlegården, Stureplan och Norrmalmstorg.

Uppslagen skiljer sig inte heller åt vad gäller "alibi". I båda fall talar omständigheter för att det sannolikt är så att det respektive objekt uppger om sin belägenhet vid tiden för mordet är oriktigt. Notera att PU till och med menar att MV är "identifierad" på mordplatsen 1/3 1986, då han enligt egen utsaga befann sig i hemlandet.

Om man ser till själslig konstitution så är det rentav så att i fallet CA är det ren spekulation att han skulle ha sådan som innebar kapacitet till att skjuta en misshaglig person på gatan om tillfälle gavs. MV har otvetydigt en sådan läggning. Gällande "motiv" är det till skillnad från MV likaså dunkelt i CA:s fall (vilket dock inte stör mig, jag tror att "motiv" oftast är just dunkla när det handlar om en GM av CA:s snitt).
Citera
2025-08-27, 15:29
Medlem
Anonymfs avatar
CA's äldre syster - Är hon fortfarande vid livet?
Vad hade hon för syn på CA som misstänkt?
Det kan ju finnas bilder och filmer på CA inom släkten som skulle kunna visas för vittnen.

Jag kan för övrigt fortfarande inte släppa att det enda CA skulle gjort sig av med på illegal väg var revolvern och resterande värdesaker lät pantsättas. Lögnen blir ganska uppenbar i mina öron.
Citera
2025-08-27, 15:41
Medlem
Citat:
Trossatser övertygar nog inte så många andra än den som uttalar dem.

Att uppslaget CA är högintressant är vi överens om. Dock inte alls om att saken som den ligger skulle vara biff.

Gällande koppling till platsen, så har MV det i lika hög grad som CA. Han arbetade vid tiden på kända restauranger vid exempelvis Humlegården, Stureplan och Norrmalmstorg.

Uppslagen skiljer sig inte heller åt vad gäller "alibi". I båda fall talar omständigheter för att det sannolikt är så att det respektive objekt uppger om sin belägenhet vid tiden för mordet är oriktigt. Notera att PU till och med menar att MV är "identifierad" på mordplatsen 1/3 1986, då han enligt egen utsaga befann sig i hemlandet.

Om man ser till själslig konstitution så är det rentav så att i fallet CA är det ren spekulation att han skulle ha sådan som innebar kapacitet till att skjuta en misshaglig person på gatan om tillfälle gavs. MV har otvetydigt en sådan läggning. Gällande "motiv" är det till skillnad från MV likaså dunkelt i CA:s fall (vilket dock inte stör mig, jag tror att "motiv" oftast är just dunkla när det handlar om en GM av CA:s snitt).

En överskådlig analys gällande de olika gärningsmannahypoteser som omger MOP ger vid hand att Christer Andersson ligger klart i topp.Det är härför som även du refererar till honom som "högintressant".Bristen på mera trovärdig hypotes gällande vem som kramat avtryckaren är i MOP sammanhang av permanent art..åtminstone om man vill betrakta tidsperioden om snart 40 år som inbegripen i begreppet.
Nej,MV har inte den koppling till närområde brottsplats mordkvällen som Christer Andersson har.
I Christers fall så har vi från hästens mun att han befunnit sig i detta närområde.I MVs fall så vet vi inte var någonstans han befinner sig mordkvällen.Det föreligger således skillnad här.
Vad som är mera allvarligt är att det helt saknas belägg för att MV har kunnat haft tillgång till kombinationen spädgris plus den speciella mordammunitionen mordkvällen och även bakåt i tiden.
Mig veterligen så finns det inga belägg för påstående att MV kunnat ha haft detta.Han saknar dokumenterad koppling till tidigare användning av Magnumrevolver.Som du vet så användes inte denna vapentyp i Göteborg.Vidare saknas det stödjande uppgifter som pekar emot att MV kunnat vara i besittning av minst två patroner WW cal 357 Super X Metal Piercing.
Att du finner CAs motivbild dunkel trots flertalet uppgifter om denna har jag mycket svårt att förstå.

Allmän spekulation om vem som eventuellt kan bli mördare förutsatt att de specifika individuella förutsättningarna för detta synes finnas för respektive individ lämnar jag gärna därhän efter ett konstaterande om att historien är full av sådana gärningsmän som innan utfört dåd verkar ha varit omöjliga att se i en mördarroll.
Specifikt i samband gärningsmannahypotes Christer A så vet vi ju att han passar ovanstående profil.
Christer A var ingen seriemördare,eller ens en person som normalt skulle ägna minsta tanke åt grova våldsbrott.Hans handlande krävde specifika förutsättning..förutsättningar som synes vara uppfyllda i samband med individ Olof Palme.

Vi är överens om att inte vara överens..åtminstone är jag det..:-)
Citera
2025-08-27, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymf
CA's äldre syster - Är hon fortfarande vid livet?
Vad hade hon för syn på CA som misstänkt?
Det kan ju finnas bilder och filmer på CA inom släkten som skulle kunna visas för vittnen.

Jag kan för övrigt fortfarande inte släppa att det enda CA skulle gjort sig av med på illegal väg var revolvern och resterande värdesaker lät pantsättas. Lögnen blir ganska uppenbar i mina öron.

Christer hade bara en yngre bror..Kurt.
Citera
2025-08-27, 16:42
Medlem
Annan fundering igen.

Varför erkänner Christer vapenbrott helt beredvilligt?
Detta hänger ju ihop med den "föga plausibla" historia han drar för Polisen om försäljningen av sin revolver till suspekt yngling i område Kungsträdgården.Efter denna dragning inför Polisen så har han inget utrymme för annat än ett erkännade.

Jag funderar på om det kan ha funnits en uträkning med i bilden här påkommen någon gång under perioden Mars 1986-Januari 1994?

Folk som kan mer juridik än mig får rätta mitt spekulativa resonemang om det krävs.

Christer drar sin revolverförsäljning för Polisen.De bör naturligtvis reagera på detta.Christer kan nu förvänta sig ett åtal för vapenbrott.Han erkänner vid denna tidpunkt.Hela saken går till åtal,Christer fälls för sitt erkända vapenbrott och tar det förhållandevis lindriga straff som följer.

Vid detta rimliga händelseförlopp...vad innebär detta för revolvern juridiskt så att säga?
Är inte Christers revolver nu rökt i vidare utredning om mordet på Olof Palme?
Christer borde väl nu kunna peka på det faktum att han dömts i domstol,och att hans vapenhistoria härmed vunnit den legitimitet den annars saknar av lätt insedda skäl?
Kort sagt,skulle PU i relation utredning Christer A ha bakbundits här?

Christer påbörjar många universitetskurser.Han avslutar bara en enda.Juridisk grundkurs 10 poäng.Detta är de enda akademiska poäng Christer någonsin tillskansar sig,trots många andra försök.

Är det för långsökt att tänka sig en plan bakom alltihop?
Händelsförloppet följs till punkt och pricka fram till tidpunkt efter det att Christer direkt erkänt vapenbrott.Att åklagare till slut väljer att inte åtala är knappast en sak som kan förutses av Christer vill jag mena.Det vore naturligt att istället tänka sig att om man erkänner vapenbrott så kommer man också att åtalas för det.

Det är värt att fundera en del kring detta kan jag tycka.Det ger en rationell förklaring till Christers handlande under alla omständigheter,och gott om tid att fundera ut en plan har han ju onekligen haft.Ingen har någonsin betecknat Christer A som en dumbom.Istället så klurade han ju ut miljonvinnande travrader.
Senast redigerad av Lookalike 2025-08-27 kl. 16:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in