2025-08-25, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EltonToilet
Det verkar som att bankerna av någon anledning fortfarande kniper käft kring hur bank -id ska användas optimalt för en person ... min bankman berättade tillslut efter att jag hade massa otur och annat strul vilket ledde till tre bokade möten för och få nytt bank-id på väldigt kort tid ... Han sa "nästa gång* så gör vi såhär som egentligen är tanken med bank, för ditt bank-id är egentligen tre bank-idn .. .men "kopior" men kräver separata enheter ... och har man det, så som jag löste det en ny huvudmobil lite dyrare slaget, en blahalur men ändå med i matchen android osv och en surfplatta .... om nåt händer med en enhet, in på internetbanken, avslutat bank-id som fanns på den enheten som kompromissad och med hjälp utav en av de andra enheterna ger man en ny enhet ett nytt bank-id, eller ja en ny upplaga av ditt bank-id på en enhet ... så du kan tom klanta det enormt, säg spola ner två av de tre enheterna och ändå rädda dig, verifiera två nya på två nya enheter ... var alltid uppdaterad och slå på funktionerna som krävs innan du börjar greja ... gps, blue, nfc, närdelning wifi, mobildata .... och det är såklart underlättande om dina nya enheter fått skaka tass litegrann också innan så inte varenda steg när man ska göra minsta lilla, så får man prompt om" ny okänd enhet.." osv osv osv

Förstår inte riktigt vad du menar skulle vara lite hemligt.
Ja, varje enhet får ett eget unikt BankID som kan spärras. Så har det varit sedan mobilt bankid introducerades.

Och ja, varje gång någon skapar ett nytt BankID får enheter en notis om detta. (Vet inte hur länge det funnits)

Och ja, man kan få lista på samtliga BankID man har utfärdat oavsett hos vilken bank och spärra de man vill.
Citera
2025-08-25, 13:18
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Det verkar som att bankerna av någon anledning fortfarande kniper käft kring hur bank -id ska användas optimalt för en person ... min bankman berättade tillslut efter att jag hade massa otur och annat strul vilket ledde till tre bokade möten för och få nytt bank-id på väldigt kort tid ... Han sa "nästa gång* så gör vi såhär som egentligen är tanken med bank, för ditt bank-id är egentligen tre bank-idn .. .men "kopior" men kräver separata enheter ... och har man det, så som jag löste det en ny huvudmobil lite dyrare slaget, en blahalur men ändå med i matchen android osv och en surfplatta .... om nåt händer med en enhet, in på internetbanken, avslutat bank-id som fanns på den enheten som kompromissad och med hjälp utav en av de andra enheterna ger man en ny enhet ett nytt bank-id, eller ja en ny upplaga av ditt bank-id på en enhet ... så du kan tom klanta det enormt, säg spola ner två av de tre enheterna och ändå rädda dig, verifiera två nya på två nya enheter ... var alltid uppdaterad och slå på funktionerna som krävs innan du börjar greja ... gps, blue, nfc, närdelning wifi, mobildata .... och det är såklart underlättande om dina nya enheter fått skaka tass litegrann också innan så inte varenda steg när man ska göra minsta lilla, så får man prompt om" ny okänd enhet.." osv osv osv

Så här skriver, som exempel, Swedbank på sin sajt:

Citat:
Du kan ha upp till tre Mobilt BankID aktiva samtidigt. Vi rekommenderar att du alltid försöker ha ett extra Mobilt BankID installerat som back-up så du inte står utan om du skulle tappa bort din mobil. Ett tips är därför att skaffa ett extra Mobilt BankID, till exempel i din jobbmobil eller surfplatta.

Du kan se vilka Mobila BankID:n du har och, vid behov, spärra något av dem på följande sätt.

Logga in på internetbanken eller appen
Gå till Övriga tjänster – Mobilt BankID – Översikt och spärr i internetbanken eller Profil – Mobilt BankID – Översikt och spärr i appen
Tryck på Spärra på det Mobila BankID som du vill spärra

Fascinerande att du behöver tre möten med din bankman för att förstå detta...
Citera
2025-08-26, 03:09
Medlem
EltonToilets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanFyhrholdt
Om jag skulle ha sagt det du påstår att jag skulle ha sagt skulle du inte ha trott på vad jag skulle ha sagt. Det du skriver här om vad jag skulle ha sagt och gjort är, om inte korrekt, så åtminstone ett exempel på den förvirring som privata aktörer skapar genom sin bedrägliga och obehöriga roll som utfärdare av dokument för identifiering av personer.

Vid tidpunkten när jag tvingades skaffa "BankID" (redan själva namnet BankID är i sig ett löjligt språkfel och på alla sätt bedrägligt) rådde omständigheten att två olika system för identifiering var godkända enligt banken.

Ett av systemen kallades "Digipass" och skulle enligt banken fortfarande kunna användas för indentifiering i olika sammanhang, bland annat för identifiering vid anskaffande av "nytt BankID".

Det är utanför min kännedom om det skulle finnas fler än dessa två system.

Vid tidpunkten hade jag bara tillgång till "Digipass"
(är osäker på stavningen då "Digipass" inte är korrekt svenska, och knappast finns i ordliatan).

Det skulle visa sig, som jag skrev, att den i detta system ingående hårdvaran inte fungerade som utlovat. Det fanns en konflikt mellan instruktionerna från banken och handhavandet av de fysiska "knappar" som hårdvaran var utrustad med.

Det handlade om på vilket sätt knapparna skulle tryckas på.
Så lyckades jag till slut lista ut hur knapptryckningarna skulle utföras.

Vilket talar för att hårdvaran fungerade som den var konstruerad för, men att bankens instruktioner var felaktiga. Den "mänskliga faktorn" å bankens sida, inte min, då jag är perfekt på alla sätt.
Det är inte mig det är fel på, utan felet är ALLTID
någon annans.
Dessutom har kunden alltid rätt, som man sade förr i tiden.

Numera är det "victim blaming" (skuldbeläggming av brottsoffer) som praktiseras istället.
Med undantag av invandrare och kvinnor.

De är i hög grad befriade från juridiskt ansvar, vilket ger konkurrensfördelar för de företag eller organsiationer som anställer dem.

På banken jobbar just kvinnor, även som högsta chefer, vilket förklarar det mesta av de problem som uppstått.

Den "mänskliga faktorn" är ett begrepp som behöver uppdateras, då mänsklighet EJ är något jag kan relatera till kvinnor.

Möjligen till deras människoliknade utseemde, men deras beteende liknar ingenting.
Och följaktligen är deras produktion lika meningslös i form av så kallade "tjänster".
"tjänsten BankID", "tjänsten DigiPass", "tjänsten "mina uppgifter" OSV..

Inte bara bankerna , utan de flesta förerag är lika korrupta och bedrägliga.

De försätter kunderna i en beroendeställning av utpressningskaraktär genom att påtvinga internetanslutning för deras produkter.

Även statliga skattefinansierade myndigheter
har tagit efter företagens bedrägliga affärsmässighet.
De höjer godtyckligt avgifter och ändrar regler till sin fördel utnyttjande sitt monopol.

Förenklat kan man förklara missförhållandena
med att de flesta som jobbar i de här brancherna
är kvinnor som bara ser till sin egen ekonomiska
försörjning, utan minsta tanke på om de gör rätt för pengarna eller ej.

Kvinnor och deras sätt att oförtjänt förtjäna sitt uppehälle,
är ett intressant ämne i sig, och jag får hänvisa till
vad som skrivits under andra rubriker inom forumet.
Den som inte är misogyn har missat något.

Ja orka inte läsa klart allt ditt snicksnack...

Jag är också SEB kund så Digipass är ett namn, på en liten kodgenerator som är mest lik en riktigt liten miniräknare. Och ja du nämde «tryck o håll nere tills...« det stämmer, den önskade siffran kommer när man trycker en längre tryckning och släpper, DÅ ! kommer det man är ute efter...men de flesta med digipassen i minnet vet ockaå att den är typ iallafall en 15 år äldre tekniklösning än Bank-id och jag o många andra har använt den för att logga in på internetbanken och genomföra/godkänna betalningar sen seb började med internettjänster...2003 drar jag till med...

Iallafall numer kan du inte göra nåt med bank-id med hjälp av digipass såvitt jag vet....jag har kvar min, det är en absolut yttersta gräns och nödräddning om jag drar fram den....kan ha hänt vid några tillfällen sista 10 åren.
Det där med håll nere tryckningen har man vetat från snabbt efter man börja med digipass
Citera
2025-08-26, 07:20
Medlem
EltonToilets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Förstår inte riktigt vad du menar skulle vara lite hemligt.
Ja, varje enhet får ett eget unikt BankID som kan spärras. Så har det varit sedan mobilt bankid introducerades.

Och ja, varje gång någon skapar ett nytt BankID får enheter en notis om detta. (Vet inte hur länge det funnits)

Och ja, man kan få lista på samtliga BankID man har utfärdat oavsett hos vilken bank och spärra de man vill.

Citerat fel person?
Citera
2025-08-26, 07:24
Medlem
EltonToilets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Så här skriver, som exempel, Swedbank på sin sajt:

Fascinerande att du behöver tre möten med din bankman för att förstå detta...

Alltså ingen sa nånsin nåt om att man ha flera på flera enheter... Jag har bara gjort som banken sagt och hållt hårt i alla mina solo-bankid... Jag skulle skylla på skitbanken seb
Citera
2025-08-26, 08:46
Medlem
Citat:
Citerat fel person?

Nejdå, men lät som det var några väl bevarade hemligheter du upptäckt.
Citera
2025-08-27, 14:14
Medlem
EltonToilets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nejdå, men lät som det var några väl bevarade hemligheter du upptäckt.

Jovars det är inte så att tydligt förklarande är bankid's prio ett direkt
Citera
2025-08-28, 07:59
Medlem
downloaders avatar
Citat:

På Samsung så kan du med funktionen, hemlig mapp, ha två bank-idn på samma mobil.

Vill du krångla än mer kan du använda jobb profil funktionen för att få in alla 3 på samma mobil.
Citera
2025-08-28, 17:04
Medlem
EltonToilets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av downloader
På Samsung så kan du med funktionen, hemlig mapp, ha två bank-idn på samma mobil.

Vill du krångla än mer kan du använda jobb profil funktionen för att få in alla 3 på samma mobil.

Ja och förlora extra mycket om mobilen går åt helvete ... bra tips
Citera
2025-08-29, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av downloader

Ja, men då är det väl för att man av någon anledning vill ha flera olika personers BankID i samma mobil. Att ha flera BankID för samma person i samma enhet är ju bara idiotiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in