Citat:
Ursprungligen postat av
JanFyhrholdt
Om jag skulle ha sagt det du påstår att jag skulle ha sagt skulle du inte ha trott på vad jag skulle ha sagt. Det du skriver här om vad jag skulle ha sagt och gjort är, om inte korrekt, så åtminstone ett exempel på den förvirring som privata aktörer skapar genom sin bedrägliga och obehöriga roll som utfärdare av dokument för identifiering av personer.
Vid tidpunkten när jag tvingades skaffa "BankID" (redan själva namnet BankID är i sig ett löjligt språkfel och på alla sätt bedrägligt) rådde omständigheten att två olika system för identifiering var godkända enligt banken.
Ett av systemen kallades "Digipass" och skulle enligt banken fortfarande kunna användas för indentifiering i olika sammanhang, bland annat för identifiering vid anskaffande av "nytt BankID".
Det är utanför min kännedom om det skulle finnas fler än dessa två system.
Vid tidpunkten hade jag bara tillgång till "Digipass"
(är osäker på stavningen då "Digipass" inte är korrekt svenska, och knappast finns i ordliatan).
Det skulle visa sig, som jag skrev, att den i detta system ingående hårdvaran inte fungerade som utlovat. Det fanns en konflikt mellan instruktionerna från banken och handhavandet av de fysiska "knappar" som hårdvaran var utrustad med.
Det handlade om på vilket sätt knapparna skulle tryckas på.
Så lyckades jag till slut lista ut hur knapptryckningarna skulle utföras.
Vilket talar för att hårdvaran fungerade som den var konstruerad för, men att bankens instruktioner var felaktiga. Den "mänskliga faktorn" å bankens sida, inte min, då jag är perfekt på alla sätt.
Det är inte mig det är fel på, utan felet är ALLTID
någon annans.
Dessutom har kunden alltid rätt, som man sade förr i tiden.
Numera är det "victim blaming" (skuldbeläggming av brottsoffer) som praktiseras istället.
Med undantag av invandrare och kvinnor.
De är i hög grad befriade från juridiskt ansvar, vilket ger konkurrensfördelar för de företag eller organsiationer som anställer dem.
På banken jobbar just kvinnor, även som högsta chefer, vilket förklarar det mesta av de problem som uppstått.
Den "mänskliga faktorn" är ett begrepp som behöver uppdateras, då mänsklighet EJ är något jag kan relatera till kvinnor.
Möjligen till deras människoliknade utseemde, men deras beteende liknar ingenting.
Och följaktligen är deras produktion lika meningslös i form av så kallade "tjänster".
"tjänsten BankID", "tjänsten DigiPass", "tjänsten "mina uppgifter" OSV..
Inte bara bankerna , utan de flesta förerag är lika korrupta och bedrägliga.
De försätter kunderna i en beroendeställning av utpressningskaraktär genom att påtvinga internetanslutning för deras produkter.
Även statliga skattefinansierade myndigheter
har tagit efter företagens bedrägliga affärsmässighet.
De höjer godtyckligt avgifter och ändrar regler till sin fördel utnyttjande sitt monopol.
Förenklat kan man förklara missförhållandena
med att de flesta som jobbar i de här brancherna
är kvinnor som bara ser till sin egen ekonomiska
försörjning, utan minsta tanke på om de gör rätt för pengarna eller ej.
Kvinnor och deras sätt att oförtjänt förtjäna sitt uppehälle,
är ett intressant ämne i sig, och jag får hänvisa till
vad som skrivits under andra rubriker inom forumet.
Den som inte är misogyn har missat något.
Ja orka inte läsa klart allt ditt snicksnack...
Jag är också SEB kund så Digipass är ett namn, på en liten kodgenerator som är mest lik en riktigt liten miniräknare. Och ja du nämde «tryck o håll nere tills...« det stämmer, den önskade siffran kommer när man trycker en längre tryckning och släpper, DÅ ! kommer det man är ute efter...men de flesta med digipassen i minnet vet ockaå att den är typ iallafall en 15 år äldre tekniklösning än Bank-id och jag o många andra har använt den för att logga in på internetbanken och genomföra/godkänna betalningar sen seb började med internettjänster...2003 drar jag till med...
Iallafall numer kan du inte göra nåt med bank-id med hjälp av digipass såvitt jag vet....jag har kvar min, det är en absolut yttersta gräns och nödräddning om jag drar fram den....kan ha hänt vid några tillfällen sista 10 åren.
Det där med håll nere tryckningen har man vetat från snabbt efter man börja med digipass