2025-08-28, 01:53
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Folkhögskolor verkar vara någon form av vuxendagis med jättelåg ambitionsnivå. Jag hade en kompis som gick på det och han hävdade att det var en lekstuga. Många som går där verkar utvecklingsstörda. I vissa fall drivs de som internat, vilket gör att de vuxna barnen även bor på dagiset.

Folkhögskolorna kostar drygt 4,3 MSEK och nyttan är väldigt oklar.

Komvux verkar åtminstone ha en ambition att folk ska kunna få jobb någon gång, medan folkhögskolorna mer känns som att man bara flummar runt på andras bekostnad.

Varför ska vi ha folkhögskolor?
Är det bättre att lägga ned dem?
Citera
2025-08-28, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Folkhögskolor verkar vara någon form av vuxendagis med jättelåg ambitionsnivå. Jag hade en kompis som gick på det och han hävdade att det var en lekstuga. Många som går där verkar utvecklingsstörda. I vissa fall drivs de som internat, vilket gör att de vuxna barnen även bor på dagiset.

Komvux verkar åtminstone ha en ambition att folk ska kunna få jobb någon gång, medan folkhögskolorna mer känns som att man bara flummar runt på andras bekostnad.

Varför ska vi ha folkhögskolor?
Är det bättre att lägga ned dem?

Nej, vi ska inte lägga ned folkhögskolorna för att din kompis tycker det är ett vuxendagis! Läs på lite! https://folkbildningsradet.se/folkhogskola/
Citera
2025-08-28, 02:05
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej, vi ska inte lägga ned folkhögskolorna för att din kompis tycker det är ett vuxendagis! Läs på lite! https://folkbildningsradet.se/folkhogskola/
Jag läste på din länk och fann detta:
Citat:
Pedagogiken är individanpassad, vilket betyder att kurserna formas efter deltagarens behov och förutsättningar. Därför är folkhögskolan bra på att fånga upp människor som av olika anledningar inte har hittat sin plats i andra utbildningsformer.
M.a.o. folkhögskolor är till för de som inte ens klarar av komvux, och då är komvux oerhört slappt ändå. Nej jag tycker att om man inte ens klarar av komvux så är man förmodligen utvecklingsstörd, och det är tveksamt om sådana kommer att få någon nytta av folkhögskola där man sitter och flummar i grupp.
Citera
2025-08-28, 02:56
Medlem
Utbildningar på folkhögskolar kan vara allt från att dreja i lera till nåt inom biologi eller dator-saker.
Det är ett brett spektrum.
Samtidigt finns det yrkeshögskolor vars utbildningar inte leder nånvart.
Det finns kurser på universitetet som också är flummiga. Man kan läsa om Harry Potter och dinosaurier t ex.
En allmän kort kurs om dinosaurier är väl inget som efterfrågas på arbetsmarknaden?
Det är flum överallt.
Utbildningar som kan avklaras på några veckor späds till ett år.. varför? För dom som jobbar i skolan ska ha ett jobb att gå till..
Det är svårt att säga till pappa staten att man vill ha flera 100 000-tals kronor för en elev som ska gå en utbildning under 3 veckor.
Det ser bättre ut om man späder ut den på ett år.
Allt handlar om pengar och sysselsättning.
Istället för att beklaga dig, ta ett sabbatsår, njut av livet lite och gå någon flum utbildning på en folkhögskola..
Citera
2025-08-28, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Antar att ditt M står för miljarder. Och då är inte inräknat bidrag och liknande som studenterna får.

Någon insatt får gärna berätta vad det finns för vettiga folkhögskoleutbildningar, som sedan kan resultera i arbete. Jag har nämligen också fått för mig att det mest handlar om trams, så motbevisa det.
Citera
2025-08-28, 03:48
Medlem
Ganska låg kostnad för att ge folk gymnasieutbildning, något som är ganska viktigt att ha. Så vad är nyttan tror du?

Hoppade av gymnasiet då jag fick jobb tidigt, läste sedan in det på fhsk. Nu gick jag väl på en av de mer ansedda skolorna (åtminstone vid tillfället), själv gick jag högskoleförberedande inriktning, de estetiska inriktningarna höll väldigt hög klass men visst fanns det en hel del man ifrågasatte då och då, en heeeel del flum så att säga. Fast det motiverar samtidigt outcasts till att gå vidare i livet så, varför inte?

Så, mja jag skulle själv kunna sätta högre krav på utbildningen, inriktningar osv men samtidigt så har folkhögskolor sin plats.
Senast redigerad av Kockumskranen 2025-08-28 kl. 03:52.
Citera
2025-08-28, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kockumskranen
Ganska låg kostnad för att ge folk gymnasieutbildning, något som är ganska viktigt att ha. Så vad är nyttan tror du?
Vi har väl Komvux med gymnasieutbildning. Räcker inte det?

Folkhögskolor associerar inte jag med gymnasieutbildning, men jag kanske har fel. Fick du gymnasiebetyg i grundämnena efter din utbildning?
Senast redigerad av Stiffinger 2025-08-28 kl. 03:55.
Citera
2025-08-28, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vi har väl Komvux med gymnasieutbildning. Räcker inte det?

Komvux är bättre om du ska läsa in enskilt ämne eller är socfall under kommunen.
Folkhögskolor är bättre om du ska läsa in flera betyg med inriktning. Mao, sistnämnda är mer likt gymnasiet.
Citera
2025-08-28, 03:59
Medlem
Citat:
Komvux är bättre om du ska läsa in enskilt ämne eller är socfall under kommunen.
Folkhögskolor är bättre om du ska läsa in flera betyg med inriktning. Mao, sistnämnda är mer likt gymnasiet.
Så du fick alltså gymnasiebetyg i alla grundämnen efter folkhögskolan, eller?
Citera
2025-08-28, 04:04
Medlem
Citat:
Så du fick alltså gymnasiebetyg i alla grundämnen efter folkhögskolan, eller?

Tekniskt sett får man ett omdöme, men jag är efter fhsk godkänd i alla grundläggande ämnen och några utöver detta ja. Inte heller ovanligt att du kan arbeta igenom ämnena snabbare, jag körde 2.5 år. Gick rakt in på universitet därefter.
Senast redigerad av Kockumskranen 2025-08-28 kl. 04:06.
Citera
2025-08-28, 04:06
Medlem
Citat:
Tekniskt sett får man ett omdöme, men jag är efter fhsk godkänd i alla grundläggande ämnen och några utöver detta ja. Inte heller ovanligt att du kan arbeta igenom ämnena snabbare, jag körde 2.5 år. Gick rakt in på universitet därefter (omdöme är dessutom ofta mer fördelaktigt att söka via).
Okej, så du fick alltså inte betyg, vilket man får på Komvux. Måste man inte ha gymnasiebetyg i vissa ämnen för universitetsstudier?
Citera
2025-08-28, 04:09
Medlem
Citat:
Okej, så du fick alltså inte betyg, vilket man får på Komvux. Måste man inte ha gymnasiebetyg i vissa ämnen för universitetsstudier?

Du blir godkänd i kurserna/ämnena på gymnasienivå. Sedan får du ett studieomdöme (1-4 med decimaler om .5) detta blir din urvalsgrupp till universitet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in