2025-08-28, 00:01
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Ja asså hästkillen kan ju stämma dom för skadan de åstadkom, sen e de idiotiskt att inte göra saken rättslig och istl fihetsberöva flera människor osv vilken blir rätt dyrt. Eller vilken typ av åtal de blir!?

. Om hästarna e så jävla dumma har ja inge vidare empati för djuren, de hade vart någe annat om hagen brann upp
Citera
2025-08-28, 00:05
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
aha tack!
Men räcker det med att en häst blir skrämd för att avlivas?
Nej, det behöver bli bestående men. Oftast handlar det om fysiska skador men teoretiskt skulle man även kunna tänka sig att den får psykiska problem så att den inte längre går att hantera ("blir farlig").

Jag kommer dock inte åt att läsa artikeln så vet inte vad som hänt i just detta fall.
Citera
2025-08-28, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Nej, det behöver bli bestående men. Oftast handlar det om fysiska skador men teoretiskt skulle man även kunna tänka sig att den får psykiska problem så att den inte längre går att hantera ("blir farlig").

Jag kommer dock inte åt att läsa artikeln så vet inte vad som hänt i just detta fall.
Men, artikeln är ju inte låst?
https://www.tidningenridsport.se/luftballong-landade-i-hasthage-hastagaren-atalas/
Citera
2025-08-28, 04:02
Medlem
Masingas avatar
Trodde sånt här bara inträffade i USA.
Citera
2025-08-28, 04:09
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Å andra sidan är det rätt orimligt att en ballongförare skall skaffa avtal om rätt att landa med mer eller mindre alla markägare i närheten. Det är ju rätt uppenbart att en ballongförare inte bara kan köra och landa där det passar utan det får passa att landa dit vinden tar ballongen.

Allemansrätten bygger ju på att man inte orsakar någon skada för markägaren. Vad de skulle ha rätt till för ersättning då är ju en fråga som hänger i luften.
Tror inte allemansrätten omfattar att landa en luftballong i en privat hästhage. Hästarna blev skrämda och någon fick avlivas. Antagligen brutet ben pga. ballong idioten.

Bara för ballongföretaget att pynta upp!
Senast redigerad av Onanikrem 2025-08-28 kl. 04:12.
Citera
2025-08-28, 04:33
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Å andra sidan är det rätt orimligt att en ballongförare skall skaffa avtal om rätt att landa med mer eller mindre alla markägare i närheten. Det är ju rätt uppenbart att en ballongförare inte bara kan köra och landa där det passar utan det får passa att landa dit vinden tar ballongen.

Allemansrätten bygger ju på att man inte orsakar någon skada för markägaren. Vad de skulle ha rätt till för ersättning då är ju en fråga som hänger i luften.

Varför skulle det vara orimligt? De kan, i den riktning vinden för dem, välja att landa eller stiga genom att bränna på gasolen. Vidare så är det överallt vissa vindriktningar som är dominerande och dessa flygturer med betalande gäster är begränsade i tid, dvs de landar i tid för att hinna med nästa runda. Vidare så vill de landa så att deras bilar enkelt kan nå korg och ballong som väger en del. Dvs de har sina favoritplatser för landning. Gör de dessutom +100 turer per år så är det många upprepade landningar på samma markägares område och sammantaget +1000 "gäster" som ska ta sig därifrån.

Är det växande gröda blir det skador. Är det djur som far illa, som i det här fallet, så är det en skada.
Är de skitnödiga efter flygturen? Det är inte gratis för flygbolag att landa på flygplatser, varför ska detta vara gratis?
Citera
2025-08-28, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Lite konstigt att man får flyga omkring med en farkost man inte kan styra ordentligt utan som landar här och var beroende på hur det blåser.
Håller med om det.
Kan absolut göra skada om den landar på fel ställe
Citera
2025-08-28, 05:00
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Lite konstigt att man får flyga omkring med en farkost man inte kan styra ordentligt utan som landar här och var beroende på hur det blåser.
Min första tanke också. Man har väl för fan planerat i förväg var man ska landa innan man låter ballongen stiga? Om det inte funkar på det viset är det nyheter för mig. Jag hade kunnat tänka mig att man i absolut undantagsfall inte kan landa på avsedd plats p.g.a. plötsliga väderskiften. Men det funkar alltså så att man ger sig upp i luften och sen får hoppas på att hitta en lämplig landningsplats - helst någon annanstans än i tigerburen på Kolmården?

Citat:
Ursprungligen postat av Vangstagreven
Lite konstigt att man får fara runt ned hästar som skenar lite då och nu. Hästsporten är den "idrott" som varje år orsakar flest dödsfall i Sverige.
Synnerligen dålig jämförelse. Olyckor inom hästsport har ju inget att göra med hästar som skenar på allmän väg. Jag gissar att det senare är en mycket ovanlig händelse. Då är det väl minst lika konstigt att man får gå runt med byrackor som plötsligt kan få för sig att okynnesskita lite här och var eller bita underkäken av ett dagisbarn?
Citera
2025-08-28, 05:03
Medlem
Kände en som hade och flög ballong. Han sa att ibland fick han landa i någon bondes sådd och då brukade den komma springande och gol att det blev skada på vetet eller vad det var. Han brukade ge några fribiljeter för skadan och gubben blev glad som kunde bjuda barn eller barnbarn på ballongflygning. Men hörde aldrig att han landat bland hästar, kor eller liknande.
Citera
2025-08-28, 05:13
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Ja asså hästkillen kan ju stämma dom för skadan de åstadkom, sen e de idiotiskt att inte göra saken rättslig och istl fihetsberöva flera människor osv vilken blir rätt dyrt. Eller vilken typ av åtal de blir!?

. Om hästarna e så jävla dumma har ja inge vidare empati för djuren, de hade vart någe annat om hagen brann upp
Hästar är flyktdjur och otroligt lättskrämda och luftballonger är stora som fan. Det har inte med dumhet att göra. En luftballong som landar i en hage kan jag förstå att den bokstavligt kan skrämma slag på en häst som blir så rädd att den skenar och gör sig illa, aborterar foster som det står i artikeln osv. Hästen kan ju oftast inte fly från hagen om den inte skenar rakt genom staketet, bryter benet eller liknande, så lite empati tycker jag allt att du kan ha.
Citera
2025-08-28, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Artikeln är yvig, så bäst vore om nån kunde få fram själva anmälan, "stallägaren Gabrielle Jönsson ... egenmäktigt förfarande ... Elvesta säteri ... Peak Experience ... Peter Magnusson ... (tiotal andra ... haft samma problem ... Jeanette Fuchs i Västerås ... Gunilla Byström på Enköpings Ridskola)".

Essensen är annars att hästar skadades, aborterade och en var tvungen avlivas medan motparten ballongföraren var gapig och tyckte han inte snabbt nog fick backa in med sin bil på hennes mark och hämta ballongen. Polisen tog parti för sistnämnde av nån anledning. Ev testa annars sök på dessa namn.

Jag testade att googla på namnen, hittade denna tråd och nämnda artikel bakom betalvägg (och en massa annat som verkade orelaterat).

Vad gäller polisen så ser jag inte var deras parti skulle vara inblandat. De är skyldiga att ta upp polisanmälan aldeles oavsett. Vad gäller åklagaren så skall denne inte ta parti utan bara väcka åtal om man bedömmer att det kan leda till fällande dom. Vad det kan finnas för bevis utöver de uppgifter parterna lämnat ser jag inte riktigt - gissningsvis har parterna lämnat överensstämmande uppgifter i sak om händelseförloppet.

Så åtalspunkten skulle vara egenmäktigt förfarande. Med tanke på att det är ett brott som kräver uppsåt så låter det som att man på pin kiv har hindrat ballongbolaget att bärga ballongen.
Citera
2025-08-28, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Tror inte allemansrätten omfattar att landa en luftballong i en privat hästhage. Hästarna blev skrämda och någon fick avlivas. Antagligen brutet ben pga. ballong idioten.

Bara för ballongföretaget att pynta upp!

Googlade på var man får landa med luftballong och lustigt nog säger googles "AI-översikt"

Citat:
Man får landa med luftballong i Sverige genom att nyttja allemansrätten, vilket innebär att man får landa på mark som inte är bebyggd och som inte ligger i direkt anslutning till en bostad, förutsatt att ingenting skadas. Piloten väljer landningsplatsen baserat på vindförhållandena och väljer en lämplig och säker plats, ofta ett stort och öppet fält, efter att ha observerat omgivningen

Så du får nog ta och skaffa lite bättre kännedom i ämnet (och gärna ge källa på det) ifall vi skall gå på din linje där om vad allemannsrätten säger.

Vad gäller hästarnas öde så gissar jag att det är lika mycket gissande från din sida där gällande hur de skadades, och vad eventuell ersättning som betalats för den skadan. Jag har rätt svårt att tro att balongfararen tänkte "titta! en häst, den skall jag försöka pricka. Bingo! Jag fick den och den skadades riktigt rejält. Hö-hö". Jag tror snarare att det inte var meningen att man skulle orsaka skada.

Oavsett om man lider skada av någon annans klanteri så betyder det inte att man får ta lagen i egna händer som verkar ha skett här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in