Citat:
Ursprungligen postat av
Onanikrem
Tror inte allemansrätten omfattar att landa en luftballong i en privat hästhage. Hästarna blev skrämda och någon fick avlivas. Antagligen brutet ben pga. ballong idioten.
Bara för ballongföretaget att pynta upp!
Googlade på var man får landa med luftballong och lustigt nog säger googles "AI-översikt"
Citat:
Man får landa med luftballong i Sverige genom att nyttja allemansrätten, vilket innebär att man får landa på mark som inte är bebyggd och som inte ligger i direkt anslutning till en bostad, förutsatt att ingenting skadas. Piloten väljer landningsplatsen baserat på vindförhållandena och väljer en lämplig och säker plats, ofta ett stort och öppet fält, efter att ha observerat omgivningen
Så du får nog ta och skaffa lite bättre kännedom i ämnet (och gärna ge källa på det) ifall vi skall gå på din linje där om vad allemannsrätten säger.
Vad gäller hästarnas öde så gissar jag att det är lika mycket gissande från din sida där gällande hur de skadades, och vad eventuell ersättning som betalats för den skadan. Jag har rätt svårt att tro att balongfararen tänkte "titta! en häst, den skall jag försöka pricka. Bingo! Jag fick den och den skadades riktigt rejält. Hö-hö". Jag tror snarare att det inte var meningen att man skulle orsaka skada.
Oavsett om man lider skada av någon annans klanteri så betyder det
inte att man får ta lagen i egna händer som verkar ha skett här.