2025-08-27, 11:39
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Kan ju vara för att den platta månen skuggar delar av den platta jorden. Finns säkert en "logisk" förklaring.
När månen står högt på himlen samtidigt som solen gått ner under horisonten? Tycker du att detta är en logisk förklaring?
Den enda logiska förklaringen till en sol som går ner med oförändrad storlek bakom horisonten i Stockholm samtidigt som den står högt på himlen i Los Angeles är rund jord.
Senast redigerad av Jonas1968 2025-08-27 kl. 11:42.
Citera
2025-08-27, 11:41
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
När månen står högt på himlen samtidigt som solen gått ner under horisonten? Tycker du att detta är en logisk förklaring?

Med "logisk" menar jag plattlogik. Normala människor förstår ju naturligtvis att det inte förhåller sig så.
Citera
2025-08-27, 11:57
Medlem
Kina experimenterade med stor ballong flög hela jorden för väders skull. Kontroll och mäta
DET FINNS BEVIS!
Citera
2025-08-27, 12:04
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Kan ju vara för att den platta månen skuggar delar av den platta jorden. Finns säkert en "logisk" förklaring.

Jamen det är ju inte ovanligt att solen står lågt, och att landsakapet kastar slagskuggor. Men man ser ju solen då, lika stor som den alltid är. När solen inte sedan syns har i allafall jag sett den gå ned under horisonten. Då kastar den inga skuggor alls.
Senast redigerad av Clay Allison 2025-08-27 kl. 12:17.
Citera
2025-08-27, 12:06
Medlem
Det är att jorden/skivan vippar som en frisbee i fullfart.
Och då ser det ut som solen(den andre frisbeen) går upp och ner. Tänk stå på en frisbee som kastats för hårt och är sliten.

Och den modellen skulle även stämma in på accelerationen ovan frisbee flatt earthen.
Flygplan lyfter inte av vinden under vingen utan avsaknaden av luft ovan.

Men det visste ni säkert ????

Att skivorna lyser är för att tänk runda speglar som riktas åt olika håll när dom pekar mot varandra bildas energi och det lyser.

Två magneter tillexempel , vrider du dom fel slår dom helt enkelt inte ihop.

Jaja nu vet alla hur den platta jorden arbetar.

En ny era

Om du tillexempel skulle mot förmodan komma till månen så skulle jorden se ut som en sol.

Dom bländar varandra , inga konstigheter alls
Senast redigerad av troligengud 2025-08-27 kl. 12:35.
Citera
2025-08-27, 16:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AH88
Det här måste vara en av de mest skadade trådarna någonsin i flashbacks historia. Ge upp! Ingen av sidorna vill lyssna på den andra här.
Tråden är inte Flat Earth vs Globe så förstår inte varför vi som en gång i tiden trodde på globen ska försätta bryr oss om den. Att sånt som jag säger sätter sig djupt in under skinnet på globskallarna är fullt förståeligt. Det är naturligtvis för att de känner sig hotade av min information. Hade det jag sagt varit fel hade de såklart inte brytt sig så som jag skiter fullständigt i dem. Globens "bevis" är ju som bekant felslut och antaganden så jag behöver inte bry mig ett dyft eftersom det inte skapar någon inre konflikt.

Det finns mycket att diskutera när det gäller detta ämne men globen är tyvärr inte en del av detta då den har falsifierats av det faktum att det saknas kurva.
Citera
2025-08-27, 17:16
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConquerOrDie
Tråden är inte Flat Earth vs Globe så förstår inte varför vi som en gång i tiden trodde på globen ska försätta bryr oss om den. Att sånt som jag säger sätter sig djupt in under skinnet på globskallarna är fullt förståeligt. Det är naturligtvis för att de känner sig hotade av min information. Hade det jag sagt varit fel hade de såklart inte brytt sig så som jag skiter fullständigt i dem. Globens "bevis" är ju som bekant felslut och antaganden så jag behöver inte bry mig ett dyft eftersom det inte skapar någon inre konflikt.

Det finns mycket att diskutera när det gäller detta ämne men globen är tyvärr inte en del av detta då den har falsifierats av det faktum att det saknas kurva.
Det här med att jorden är platt är nytt för mig.
När jag ska planera färdväg och sträcka har jag alltid använt mig av någon vägatlas. Det tycker jag har fungerat tillfredsställande. Men de grundar sig ju på att jorden är rund, vilket tydligen är fel.

Vad använder du dig av för hjälpmedel när du planerar för att transportera dig en lite längre sträcka som du inte redan innan känner till den bästa färdvägen?
Citera
2025-08-27, 19:54
Medlem
Citat:

Citat:
... Det finns mycket att diskutera när det gäller detta ämne ...

Så låt oss diskutera FE.

Hur stor är jorden? Hur långt är det t.ex från nordpolen till ekvatorn? Finns det någon karta?
Citera
2025-08-27, 20:55
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Det är att jorden/skivan vippar som en frisbee i fullfart.
Och då ser det ut som solen(den andre frisbeen) går upp och ner. Tänk stå på en frisbee som kastats för hårt och är sliten.

Och den modellen skulle även stämma in på accelerationen ovan frisbee flatt earthen.
Flygplan lyfter inte av vinden under vingen utan avsaknaden av luft ovan.

Men det visste ni säkert ????

Att skivorna lyser är för att tänk runda speglar som riktas åt olika håll när dom pekar mot varandra bildas energi och det lyser.

Två magneter tillexempel , vrider du dom fel slår dom helt enkelt inte ihop.

Jaja nu vet alla hur den platta jorden arbetar.

En ny era

Om du tillexempel skulle mot förmodan komma till månen så skulle jorden se ut som en sol.

Dom bländar varandra , inga konstigheter alls

Energi bildas inte, och jorden ser verkligen inte ut som en sol från månen. Det finns foton.
Citera
2025-08-27, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej ditt jon, det säger jag inte. Vad jag hela tiden har sagt är att acceleration är relativt och att en accelerometer mäter relativt fritt fall.

Nej det är inte fel att den visar noll när den befinner sig i fritt fall eftersom relativt fritt fall är accelerationen noll.

Jag har motiverat. Men att du tycker att jag inte har lyckats betyder inte att det är "godtyckligt" - det betyder bara att du är lite trög.

"relativt fritt fall" är endast din förutfattande mening/tolkning utifrån vad du ser.

Men faktum är att accelerometern inte registrerar någon acceleration i fritt fall. Men däremot när den är på marken.

Exempelvis i en bil, när bilen ökar farten, bromsar, svänger. Dvs när du går från att hålla konstant hastighet till att bromsa, så märker instrumentet det. Likaså om du t.ex svänger. Det är skillnad på om du svänger eller inte. Denna skillnad kan detekteras av accelerometern.

Och fortsätter du att svänga, vi säger du kör i en cirkel runt runt, så kommer accelerometern fortsätta att registrera detta, så länge som svängandet pågår. Och för övrigt behöver du väl knappast någon apparat för att påvisa detta, du kan känna det.

Men grejen är att det finns en enkelt påvisbar skillnad mellan om acceleration föreligger, eller inte.

Och samma precis samma skillnad verkar råda mellan när instrumentet å ena sidan är på marken, och när det faller.

Så vad blir då Occams rakkniv förklaringen till dessa observationer? Jo att marken accelererar. det kommer du inte ifrån.
Senast redigerad av Fleuch 2025-08-27 kl. 23:31.
Citera
2025-08-27, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Varför i all världen skulle de vara fusk? De är helt logiska slutsatser från fysikens lagar.

Om jag har uppfattningen att jag är 5 cm längre än jag i själva verket är, och så lägger jag till 5 cm till en faktiskt mätning.. så att det stämmer med min uppfattning. Ja då är det fusk. Självfallet är det så.
Citera
2025-08-27, 23:40
Medlem
Citat:
Så det brukar vara mörkt då månen är uppe på dagen där du bor???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in