2025-08-25, 18:37
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Den frågan har redan besvarats men du ser vad du vill se eller rättare sagt vad andra säger till dig att du ska tro. Solen kan inte lysa upp hela världen samtidigt, därav natt på vissa ställen av platta jorden och dag på andra.

Är ljuskäglan från solen en cirkel då? Varför förmår inte solen att belysa hela jordytan - och framförallt - hur kommer det sig att solen inte ens syns?

För mig verkar solen ha exakt samma storlek så länge den syns, sen försvinner den ned bakom horisonten i väster med oförändrad storlek.

Sen blir det morgon och då kommer den upp i öster - återigen med den storlek den kommer att ha tills den går ner igen.

Förklara detta
Citera
2025-08-25, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Har du fortfarande inte begripit att acceleration är ett relativt begrepp?

Jo om du befinner dig i fritt fall så visar instrumentet att du befinner dig i fritt fall. Instrumentet kommer att visa 0G relativt fritt fall.

Instrumentet visar att du accelererar med 1g relativt fritt fall. Instrumentet visar inte att du accelererar relativt något annat objekt som inte befinner sig i fritt fall.

Relativt vad? Mellan vilka punkter tror du att du mäter?

När accelerometern i Formel 1 bilen visar att det svänger, så är det alltså fel? I själva verket svänger det inte?
Citera
2025-08-25, 21:28
Medlem
Citat:
Belägg för att man regelbundet mäter upp tyngdkraften och kan konstatera att den varierar geografisk?

Det har vi ju redan gått igenom ett flertal gånger. Har du verkligen glömt det eller sitter du bara och tramsar?

Men rör det sig om rena mätningar, eller mätning + beräkning utifrån vad man så att säga borde mäta upp?
Citera
2025-08-25, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Men rör det sig om rena mätningar, eller mätning + beräkning utifrån vad man så att säga borde mäta upp?

Sluta tramsa, det har vi redan diskuterat.
Citera
2025-08-25, 21:36
Medlem
Citat:
Sluta tramsa, det har vi redan diskuterat.

Så det rör sig endast om mätningar?
Citera
2025-08-25, 21:50
Medlem
Citat:
När accelerometern i Formel 1 bilen visar att det svänger, så är det alltså fel? I själva verket svänger det inte?

Är du på extra tramsigt humör idag? Jo jag är ganska övertygad om att det svänger.

Citat:
En accelerometer mäter accelerationen (a) relativt fritt fall (g), vilket är vektorn a - g. Denna uttrycks ofta som en faktor gånger tyngdaccelerationen, g ≈ 9.8 m/s2. En accelerometer i fritt fall visar alltså noll,
https://sv.wikipedia.org/wiki/Accelerometer

Och eftersom jorden inte befinner sig i fritt fall så visar min mobil 1g.
Citera
2025-08-25, 21:53
Medlem
Citat:
Så det rör sig endast om mätningar?

Ja man mäter tyngdkraften. Och den varierar geografiskt, den är t.ex högre vid Luleå än Ystad

Och eftersom Luleå inte ligger typ 999 miljarder ljusår ovanför Ystad kan vi avfärda din teori.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-08-25 kl. 21:59.
Citera
2025-08-25, 22:48
Medlem
Citat:
Är du på extra tramsigt humör idag? Jo jag är ganska övertygad om att det svänger.

Men när accelerometern visar på inbromsning, DÅ är det fel? I själva verket bromsas det inte?

Citat:
Och eftersom jorden inte befinner sig i fritt fall så visar min mobil 1g.

Ja, och detta trots att marken inte accelererar tydligen. Så därför tänker jag mig att fler undantag måste finnas. När instrumentet visar att en bil svänger är det korrekt. Men visar det på inbromsning är det fel. Eller möjligen tvärt om.

Om du anser dessa tankegångar är "trams", inser du inte att du också "tramsar", när du hittar på undantag så där helt godtyckligt?
Citera
2025-08-25, 22:56
Medlem
Citat:
Ja man mäter tyngdkraften. Och den varierar geografiskt, den är t.ex högre vid Luleå än Ystad

Och eftersom Luleå inte ligger typ 999 miljarder ljusår ovanför Ystad kan vi avfärda din teori.

Jag har tidigare länkat till en liten video: https://www.youtube.com/watch?v=kTc8PyVSD6E

Verkar inte riktigt vara så enkelt som att man bara mäter.
Citera
2025-08-26, 01:23
Medlem
Citat:
Jag har tidigare länkat till en liten video: https://www.youtube.com/watch?v=kTc8PyVSD6E

Verkar inte riktigt vara så enkelt som att man bara mäter.

Nej det är klart att man måste göra korrigeringar för höjd och latitud men det är ju ändå klart att tyngdaccelerationen varierar på Jorden
Citera
2025-08-26, 01:41
Medlem
Det här måste vara en av de mest skadade trådarna någonsin i flashbacks historia. Ge upp! Ingen av sidorna vill lyssna på den andra här.
Citera
2025-08-26, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Nästan 5000 inlägg i tråden, och det är fortfarande normala, vetenskapligt skolade människor som försöker få fram det som alla tänkande människor förstår, till folk som Gwyneth Paltrow. Det kommer aldrig hända, låt den här idiottråden dö (ja, jag är själv medskyldig men insåg rätt snabbt att här har vi med sinnessjuka individer att göra, de går aldrig att böja ut rätt igen).

Jag vet inte varifrån du fick siffran 5000, det är snart 57000 inlägg i tråden. (Jag har bidragit med över 100 av dem.)
Ditt resonemang är dock rätt, visst kan plattjordarna vara sinnessjuka individer.

Men jag har en annan hypotes, som kanske stämmer på vissa av dem. Om någon (av nån anledning) vill utbilda duktiga informatörer och lögnare, så får de som övningsuppgift att plädera och argumentera för något helt vansinnigt. Och något vansinnigare än "jorden är platt" går knappast att hitta.
Så kanske är vi med och utbildar dem som ska sprida desinformation och lögner till Sveriges befolkning ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in