Citat:
Ursprungligen postat av
WilleGarvin
Nej ditt jon, det säger jag inte. Vad jag hela tiden har sagt är att acceleration är relativt och att en accelerometer mäter relativt fritt fall.
Nej det är inte fel att den visar noll när den befinner sig i fritt fall eftersom relativt fritt fall är accelerationen noll.
Jag har motiverat. Men att du tycker att jag inte har lyckats betyder inte att det är "godtyckligt" - det betyder bara att du är lite trög.
"relativt fritt fall" är endast din förutfattande mening/tolkning utifrån vad du ser.
Men faktum är att accelerometern inte registrerar någon acceleration i fritt fall. Men däremot när den är på marken.
Exempelvis i en bil, när bilen ökar farten, bromsar, svänger. Dvs när du går från att hålla konstant hastighet till att bromsa, så märker instrumentet det. Likaså om du t.ex svänger. Det är skillnad på om du svänger eller inte. Denna skillnad kan detekteras av accelerometern.
Och fortsätter du att svänga, vi säger du kör i en cirkel runt runt, så kommer accelerometern fortsätta att registrera detta, så länge som svängandet pågår. Och för övrigt behöver du väl knappast någon apparat för att påvisa detta, du kan känna det.
Men grejen är att det finns en enkelt påvisbar skillnad mellan om acceleration föreligger, eller inte.
Och samma precis samma skillnad verkar råda mellan när instrumentet å ena sidan är på marken, och när det faller.
Så vad blir då Occams rakkniv förklaringen till dessa observationer? Jo att marken accelererar. det kommer du inte ifrån.