2025-08-27, 21:24
Medlem
"En luftballong landade i en hästhage och skrämde hästar – en fick avlivas och den andra dömdes ut. Nu ställs stallägaren Gabrielle Jönsson inför rätta, efter anmälan från ballongföretaget."

Låter konstigt att stallägaren anmäls av luftballongsföretaget och inte tvärtom.

Någon som vet något om detta? Artikeln är låst och det verkar finnas mer på FB men det kan jag inte läsa.

https://www.tidningenridsport.se/luftballong-landade-i-hasthage-hastagaren-atalas/

.........................

Länk till inlägg med FUP och dom: (FB) Luftballong landar i hästhage - stallägare åtalas

/Mod
Senast redigerad av blomvattnare 2025-10-28 kl. 08:59.
Citera
2025-08-27, 21:35
Medlem
Jordgubbes avatar
Artikeln är väl inte låst ... "Skälet? De blockerade en väg med traktor. Hästägarna menar att det var för att förhindra att eventuellt lösa hästar skulle ta sig ut på närliggande E4. Ballongföretaget å sin sida att de genom blockeringen blev tagna som gisslan inne i hästhagen // De påpekar att bemötandet från markägarna var oerhört aggressivt och att de kände sig hotade".
Citera
2025-08-27, 21:37
Medlem
grungewhores avatar
Verkar oerhört märkligt. Gick ägaren ut och sköt hästen som hade panik framför vettskrämda ballongåkare?

Ballongföretagen verkar ju vara lite förmer än oss andra. Satt i trädgården för många år sen och plötsligt väser det till. En ballong touchar våra takpannor vara en eller två åker i marken. "Oj då". Sen stiger idioten men vinden rycker tag i ballongen som styr den mot kyrkan en bit bort. Där touchar den kyrktuppen som än idag är sned. Inga ursäkter där inte.
Citera
2025-08-27, 21:39
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Artikeln är väl inte låst ... "Skälet? De blockerade en väg med traktor. Hästägarna menar att det var för att förhindra att eventuellt lösa hästar skulle ta sig ut på närliggande E4. Ballongföretaget å sin sida att de genom blockeringen blev tagna som gisslan inne i hästhagen // De påpekar att bemötandet från markägarna var oerhört aggressivt och att de kände sig hotade".
Ballongdårarna har inget på privat mark att göra. Djurmänniskor vet oftast hur deras djur beter sig, och är defensiva mot inkräktare.
Citera
2025-08-27, 21:46
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonker
"En luftballong landade i en hästhage och skrämde hästar – en fick avlivas och den andra dömdes ut. Nu ställs stallägaren Gabrielle Jönsson inför rätta, efter anmälan från ballongföretaget."

Låter konstigt att stallägaren anmäls av luftballongsföretaget och inte tvärtom.

Någon som vet något om detta? Artikeln är låst och det verkar finnas mer på FB men det kan jag inte läsa.

https://www.tidningenridsport.se/luftballong-landade-i-hasthage-hastagaren-atalas/

Jag skulle nog också uppträda aggressivt om någon landade bland mina hästar
Citera
2025-08-27, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonker

Vad betyder dömdes ut ang. en av hästarna?
Citera
2025-08-27, 21:54
Medlem
Jordgubbes avatar
Det verkar vara en serie av händelser mellan just det ballongföretaget och flera hästägare. Kommer FUP'ar eller motsvarande? Hade helt missat denna frontlinje. Just kommit över Mods vs Rockers, Syntare vs Hårdrockare, men Hästar vs Ballonger var ny för mig.
Citera
2025-08-27, 22:01
Medlem
Vill inte hästägaren ha betalt för hästarna eller har de kommit överens redan?
Citera
2025-08-27, 22:05
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Verkar oerhört märkligt. Gick ägaren ut och sköt hästen som hade panik framför vettskrämda ballongåkare?

Ballongföretagen verkar ju vara lite förmer än oss andra. Satt i trädgården för många år sen och plötsligt väser det till. En ballong touchar våra takpannor vara en eller två åker i marken. "Oj då". Sen stiger idioten men vinden rycker tag i ballongen som styr den mot kyrkan en bit bort. Där touchar den kyrktuppen som än idag är sned. Inga ursäkter där inte.

När skedde detta?
Citera
2025-08-27, 22:17
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
När ...
"... en sen sommarkväll 2024"
Citera
2025-08-27, 22:21
Medlem
Fattar ingenting!

JAG skall försöka hålla mig aktiv i tråden. Om någon kan citera samtliga och mig uppdaterad och citera mig vid senare tillfälle när alla kort finns på bordet och förklara varför denna människa ställs inför rätta och inte tvärtom.

Hade företaget på något vis hyrt plats att de skall ladda hos henne och de förväntade sig att hästarna inte skulle var på plats?

Hon skall väl inte ställas inför rätta? Det är väl företaget?

Förmodligen hann kanske företaget göra en stämningsansökan/anmälan innan hon hann reagera, så dessa såg oskyldiga ut och hon skyldig.

Hon lär bli frikänd. Om det är så som man tänker sig, så borde hon anmäla företaget, så dessa ställs inför rätta istället.

Stackars hästar!
Citera
2025-08-27, 22:27
Medlem
Från artikeln som länkas i trådstarten https://www.tidningenridsport.se/luftballong-landade-i-hasthage-hastagaren-atalas/
Citat:
Luftballongen ägs av Peak Experience där Peter Magnusson är VD och företaget har anmälts av flera häst- och markägare. På Gabrielles anmälan svarar företaget att hästarna stod lugnt i hagarna och betade och att de inte reagerade på ballongen.
Hästar inte skulle reagera på att en luftballong landar i en hage?!

En annan citat
Citat:
Till polisen och vittnen på plats uppger ballongföraren först att han tvingades nödlanda i hagen på grund av bränslebrist och därför inte behöver markägarens tillstånd.

Någon incidentrapport har dock inte kommit in till Transportstyrelsen. På Transportstyrelsens förfrågan svarar piloten senare att det inte handlade om en nödlandning, att de hade gott om bränsle och valde platsen för att den var särskilt lämplig.
Bränslebrist, men sedan ändå inte bränslebrist.

Denna händelse verkar inte vara den enda incidenten med Peak Experience.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in