Resultat: Ska transvestiter få läsa sagor för barn under 12 år?
Ja
51,52%
17 röster
Nej
42,42%
14 röster
Vet ej
0%
0 röster
Hur gammal är du?
6,06%
2 röster
2025-08-26, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReverseFlash
Med tanke på din goddag yxskaft-kommentar så kommer vi nog inte längre. Tack och hej.

Vad var det som var felaktigt? Visa gärna den paragraf som understryker att transfobi är förbjudet enligt lag. Annars kan du hålla käften.
Citera
2025-08-26, 12:15
Medlem
Hardstekts avatar
Så länge det är upp till föräldrarna så har jag inga problem med det.

Jag tycker inte skolan skall syssla med sådant. Eftersom jag tycker det är politisering av lärandet.

Och jag vill inte utsätta mina barn för massa könsmos. Men om andra tycker det är lämpligt för sina barn så är det inget jag lägger mig i.
Citera
2025-08-26, 12:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Vad var det som var felaktigt? Visa gärna den paragraf som understryker att transfobi är förbjudet enligt lag. Annars kan du hålla käften.

Finns inte någon mening med att fortsätta diskutera om du inte klarar av att läsa det jag skrivit och ta till dig det.

Här är lite kött på benen: https://www.domarbloggen.se/den-nya-lagstiftningen-om-straffrattsligt-skydd-for-transpersoner-och-hur-den-kom-till/
Citera
2025-08-26, 17:20
Medlem
Citat:
Finns inte någon mening med att fortsätta diskutera om du inte klarar av att läsa det jag skrivit och ta till dig det.

Här är lite kött på benen: https://www.domarbloggen.se/den-nya-lagstiftningen-om-straffrattsligt-skydd-for-transpersoner-och-hur-den-kom-till/

Att våld, hets och hot (vilket är vad artikeln syftar på) är olagligt är nog de flesta medvetna om. Att uttrycka "transfoba" åsikter är däremot i sig inte olagligt, även om lagen naturligtvis öppnar för väldigt godtyckliga tolkningar, vilket gärna missbrukas för att sätta dit obekväma personer.
Citera
2025-08-26, 17:35
Avslutad
Citat:
Att våld, hets och hot (vilket är vad artikeln syftar på) är olagligt är nog de flesta medvetna om. Att uttrycka "transfoba" åsikter är däremot i sig inte olagligt, även om lagen naturligtvis öppnar för väldigt godtyckliga tolkningar, vilket gärna missbrukas för att sätta dit obekväma personer.

Jag har redan skrivit att jag inte kan bedöma hur pass omfattande lagstiftningen är (vilket du inte begrep): (FB) Ska transvestiter få läsa sagor för barn under 12 år?

Föga förvånande skulle du dra martyrkortet på att hat inte får spridas fritt och censurera andras autenticitet/yttrandefrihet.

Sagoläsandet ska fortgå så länge alla inblandade är bekväma med arrangemanget. Punkt slut.
Citera
2025-08-26, 23:20
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
OK, men då drar jag paralleller medan dagisfröknar som läser medan de visar sin fitta.
Är det en rimlig jämförelse?

Citat:
Sagoläsandet ska fortgå så länge alla inblandade är bekväma med arrangemanget. Punkt slut.
Betyder det att en femåring kan lämna rummet när en transvestit kommer in? När det gäller små barn så blir det alltid knepigt med samtycke.

Jag tror barnen blir tvungna att lyssna på transvestiten oavsett vilket, möjligen kan föräldrarna säga att de vägrar lämna ungen till sådan dagis.
Senast redigerad av HugoStieglitz 2025-08-26 kl. 23:30.
Citera
2025-08-26, 23:29
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz

Självklart inte. Inte med dragqueens. Men det är ju typ hippt att hitta på perversiteter som barnen inte ser och som inte förekommer.
Citera
2025-08-27, 10:13
Medlem
Citat:
Jag har redan skrivit att jag inte kan bedöma hur pass omfattande lagstiftningen är (vilket du inte begrep): (FB) Ska transvestiter få läsa sagor för barn under 12 år?

Föga förvånande skulle du dra martyrkortet på att hat inte får spridas fritt och censurera andras autenticitet/yttrandefrihet.

Jag kan däremot bedöma hur pass omfattande lagstiftningen är och det är som jag just beskrev.

Att du ogillar yttrandefrihet är uppenbart. Själv anser jag att yttrandefriheten ska stå över transors känslor.

Om jag i egenskap av förälder är jävligt obekväm med arrangemanget då?
Citera
2025-08-27, 12:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz

Betyder det att en femåring kan lämna rummet när en transvestit kommer in? När det gäller små barn så blir det alltid knepigt med samtycke.

Jag tror barnen blir tvungna att lyssna på transvestiten oavsett vilket, möjligen kan föräldrarna säga att de vägrar lämna ungen till sådan dagis.

Föräldrar bestämmer över femåringar i alla sammanhang, så det är upp till föräldrarna att göra en bedömning och väga in barnets önskan.

Citat:
Jag kan däremot bedöma hur pass omfattande lagstiftningen är och det är som jag just beskrev.

Att du ogillar yttrandefrihet är uppenbart. Själv anser jag att yttrandefriheten ska stå över transors känslor.

Om jag i egenskap av förälder är jävligt obekväm med arrangemanget då?

Det är komplicerat att bedöma hur mycket yttrandefrihet kontra skydd mot hat ett samhälle ska ha. Inget samhälle har hundra procent yttrandefrihet. Åk till Asien och smäda ett kungahus, åk till MÖ och smäda profeten, till Ryssland och smäda Putin, det funkar inte. Och det funkar inte i Väst heller att smäda diverse saker.

Jag har kommenterat det flera ggr i tråden redan, bl a till dig. Se svar ovan till HugoStieglitz.
Citera
2025-08-27, 15:00
Medlem
Citat:
Det är komplicerat att bedöma hur mycket yttrandefrihet kontra skydd mot hat ett samhälle ska ha. Inget samhälle har hundra procent yttrandefrihet. Åk till Asien och smäda ett kungahus, åk till MÖ och smäda profeten, till Ryssland och smäda Putin, det funkar inte. Och det funkar inte i Väst heller att smäda diverse saker.

Varför ska transor upphöjas till samma status som politiska och religiösa ledare? Det är fullständigt vanvettigt. Du kanske är medveten om att det är lagligt att smäda Sveriges kungahus, så varför i helvete skulle det inte vara lagligt att smäda transor?
Citera
2025-08-27, 17:07
Avslutad
Citat:
Varför ska transor upphöjas till samma status som politiska och religiösa ledare? Det är fullständigt vanvettigt. Du kanske är medveten om att det är lagligt att smäda Sveriges kungahus, så varför i helvete skulle det inte vara lagligt att smäda transor?

Kungahuset bör förstås avskaffas och republikan införas i ett liberalt land som Sverige.

HBTQ är det vi i god demokratisk ordning valt att samsas kring här i Väst.

Med det sagt så är det en slippery slope, jag är inte själv för allt HBTQ-lobbyn pysslar med utan anser t ex att vi bör inrätta ett tredje kön för att slippa "män" i kvinnosporter. Detta är farligt att säga i en del länder och kanske även här snart, så det där med yttrandefrihet är komplicerat.

Sagoläsandet är dock högst oskyldigt och bör fortsätta.
Citera
2025-08-27, 20:56
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
OK, men då drar jag paralleller medan dagisfröknar som läser medan de visar sin fitta.

?

Fast det gör de inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in