2025-08-26, 15:18
Medlem
Som rubriken säger. Någon som har erfarenhet av att köra med större maskor och kan ge råd om det. I min familj har vi fiskat sen jag var liten. Men vi har normal storlek på abborrgarnen vilket ju gör att man får mer fisk. Men då måste man stå och bli fruktansvärt frustrerad när man ska försöka få ut fiskarna ur nätet. Men om fisken är liten nog kan man dra den genom maskorna. Så min tanke är att om jag köper nät med större maskor så kanske jag kan dra ALLA abborrar genom maskorna.
Att jag bara får hälften så mycket fisk är lätt värt det.

Gäller insjö. Gäddor brukar inte vara lika svåra. Mörtar är liksom högre så dem får man väl stå ut med men de brukar inte trassla in sig lika mycket.

Jag har aldrig köpt ett nät förut så tänkte höra om någon har nåt tips eller ett visdomsord.
Citera
2025-08-26, 15:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
ALLA abborrar genom maskorna.

Svenska rekordet för abborre ligger på ca 4kilo så du behöver ett nät med stora maskor.
Senast redigerad av Poteter 2025-08-26 kl. 15:49.
Citera
2025-08-26, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Svenska rekordet för abborre ligger på lite drygt 3kilo så du behöver ett nät med stora maskor.
Har du erfarenhet av nätfiske?
Citera
2025-09-01, 12:34
Medlem
Har pratat med gubben som gav tipset från början. Tror jag missförstod första gången jag lyssnade på honom eller så uttryckte han bara en förhoppning då, för nu sa han att enda skillnaden var att han bara fick väldigt stora abborrar men att de trasslade in sig precis lika mycket och att det inte gick att dra dem genom maskorna.

Jag får hitta på något annat sätt att fiska abborre än nätfiske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in