2025-08-25, 19:58
Medlem
grungewhores avatar
Tänkte åka med en autist till London på lite tunnelbana/buss-äventyr en long weekend.

Har ni bra tips på ställen som är uppseendeväckande, bra rutter för att pricka in så mycket som möjligt, spännande stationsanekdoter o s v

Alla tips välkomna, särskilt ur autist-med-kollektivintresse!
Citera
2025-08-25, 20:12
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Museum of transportation ska vara bra.

Men vad tycker ungen är spännande är ju exempelvis väldigt stor skillnad på att fascineras av hissarna på covent gården eller av att åka runt på London overgrund
Citera
2025-08-25, 20:19
Medlem
OneTaps avatar
en spännande anekdot e att på bethnal green station blev de mass hysteri under andra världs kriget när dom trodde en bomb va på väg o 170 pers dog av trängsel i trappan men i själva verket va de bara ett test alarm. den dödligaste civila incidenten under andra världs kriget om ja inte missminner mig :P

o covenant garden har en spiral trappa med 193 steg vilket motsvarar typ 15 våningar. trodde ja skulle bryta benen innan ja va uppe :P
Senast redigerad av OneTap 2025-08-25 kl. 20:21.
Citera
2025-08-25, 20:20
Medlem
Som nämnt, detta är ett bra museum.
Anordnar dessutom guidade turer till gamla stationer mm.

https://www.ltmuseum.co.uk/
Citera
2025-08-25, 20:25
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Tänkte åka med en autist till London på lite tunnelbana/buss-äventyr en long weekend.

Har ni bra tips på ställen som är uppseendeväckande, bra rutter för att pricka in så mycket som möjligt, spännande stationsanekdoter o s v

Alla tips välkomna, särskilt ur autist-med-kollektivintresse!

Baker Streets station är den äldsta. Den är sevärd.

Annars är det kul, tycker jag att bara åka och gå av på stationer lite random, se sig omkring ovan jord och sedan åka vidare. Så har jag gjort flera gånger. Kul tycker jag och man kommer till ställen i London som man kanske inte skulle besökt annars.

Victoria station tågstation är också värd ett besök.
Senast redigerad av RFT 2025-08-25 kl. 20:29.
Citera
2025-08-25, 20:26
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
en spännande anekdot e att på bethnal green station blev de mass hysteri under andra världs kriget när dom trodde en bomb va på väg o 170 pers dog av trängsel i trappan men i själva verket va de bara ett test alarm. den dödligaste civila incidenten under andra världs kriget om ja inte missminner mig :P

o covenant garden har en spiral trappa med 193 steg vilket motsvarar typ 15 våningar. trodde ja skulle bryta benen innan ja va uppe :P

För ordningens skull: det heter Covent Garden.
Citera
2025-08-25, 21:05
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
För ordningens skull: det heter Covent Garden.
😅 min fru säger fel varenda gång. Men järnvägsmuseet ligger där, så den är ju en nobrainer 😎
Citera
2025-08-25, 21:07
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Baker Streets station är den äldsta. Den är sevärd.

Annars är det kul, tycker jag att bara åka och gå av på stationer lite random, se sig omkring ovan jord och sedan åka vidare. Så har jag gjort flera gånger. Kul tycker jag och man kommer till ställen i London som man kanske inte skulle besökt annars.

Victoria station tågstation är också värd ett besök.
Nej precis, för mig som medföljare är det ju fantastiskt att hamna på stationer jag aldrig hade åkt till annars.

Vet du hur Waterloo är, ser ut att ha många spår? Finns depå där och är spåren öppna?
Citera
2025-08-25, 21:08
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Museum of transportation ska vara bra.

Men vad tycker ungen är spännande är ju exempelvis väldigt stor skillnad på att fascineras av hissarna på covent gården eller av att åka runt på London overgrund
Har ännu inte listat ut vad London Overground är, är det som spårvagn, eller bara tunnelbana utan tunnlar?

Museum of transportation är förstås nummer ett på listan 😎
Citera
2025-08-25, 21:09
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balderis
Som nämnt, detta är ett bra museum.
Anordnar dessutom guidade turer till gamla stationer mm.

https://www.ltmuseum.co.uk/
Tack, ja, det är en autist jag åker med så denna är ju liksom inbakad i upplevelsen utan undantag 😎
Citera
2025-08-25, 21:11
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap

"Kul" med Bethnal Green, tack.

Covent Garden har hissar också likt Queensway kan man tänka?
Citera
2025-08-25, 21:11
Moderator
Neksnors avatar
En lite udda station är Camden Town. Trång station med en hel del byten.
Trots ont om utrymme har de lyckats bygga spåren ("karta" i länken) planskilda.
https://en.wikipedia.org/wiki/Camden_Town_tube_station
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in