Citat:
Ursprungligen postat av
itsallalie
G4S ja, det var därifrån jag kände igen namnet. Inte heller där gjorde hon några underverk under G4S Sveriges sista levnadstid.
Vart många år på Samhall därefter däremot, kanske höll hon siffrorna där i balans tills ingen annan ville ha hand om SJ och hon fick erbjudandet?
Dagens Arbete gjorde en väldigt kritisk granskning av Lingegårds framfart på Samhall.
Enligt dem använde Lingegård den statliga finansieringen för att vinna stora kontrakt genom att bjuda under konkurrenterna, men sedan tvingades hon använda dyra underkonsulter för att leverera - eftersom den arbetskraft som hon hade i uppgift att använda (personer med funktionsnedsättningar som medför nedsatt arbetsförmåga) inte klarade av det högre tempo och den ökade komplexitet som de stora kontrakten krävde.
Nu är jag verkligen ingen fan av Dagens Arbete, men som jag minns det så var reportaget inte särskilt politiskt laddat, utan gav bara en ganska skrämmande bild av hur en skrupellös VD kunde ”visa värde” genom att fullständigt ignorera det uttalade syftet med Samhalls uppgift och bara gå efter personlig vinning, helt på bekostnad av de stackars människor som hamnat på Samhall.
Jag kollade efter artikeln, och den verkar öppen;
https://da.se/2021/10/sa-gick-det-till-nar-samhall-satte-vinsten-fore-manniskorna/