2025-08-25, 16:17
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Är det inte lite korruptionsvarning på detta? Om hon gick i pension i stället skulle hon väl inte få någon fallskärm? Eller motsvarar fallskärmen vad hon skulle ha tjänat om hon fortsatte jobba tills hon är 65?
Den motsvarar vad hon skulle fått om hon jobbat ett år till.
Citera
2025-08-25, 16:22
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Någon annan som reagerade på att SJ:s styrelseordförande utryckte sig klumpigt genom att argumentera för att avgången delvis beror på VD:ns ålder? I min bok är det ren och skär åldersdiskriminering och på en så hög position som ordförandeposten är så bör man vara skickligare och mer försiktig i hur man uttalar sig.

Det är så enkelt för styrelsen att kasta VD:n under tåget för att rädda sitt eget skinn. Styrelsen borde också bytas ut. Det är omöjligt att deras arbete inte på något vis kan härledas till den urusla leveransen.
Kenneth Bengtsson pekar därmed indirekt på att hennes ålder skulle vara orsaken till att Lingegård tvingas bort. Lingegård fyller snart 63 år.
Men det är inte orsaken, enligt uppgift till TT. Styrelsen ska ha försökt förmå henne att sluta tidigare, men hon har inte velat, enligt vad TT erfar.
Det har förekommit en del klagomål på henne under åren, för hennes ledarstil. Visselblåsare ska ha försökt förmå styrelsen att göra något, har Dagens Industri tidigare rapporterat om.
Det verkar kanske som att det inte är åldern som är huvudskälet, men det var onekligen klumpigt uttryckt av styrelseordföranden.

Det är väl ganska rimligt att styrelsen bedömer att en omställning kommer att ta 5-7 år, och att det därmed är osannolikt att nuvarande VD kommer vara kvar så länge - och därför väljer att göra en snabb föryngring.

Men frågan är, som sagt, om åldern verkligen var problemet. Lingegårds namn har tydligen förekommit tidigare i visselblåsarsammanhang.
Citera
2025-08-25, 16:29
Medlem
Adelsdams avatar
Ska man mäta VD:s arbetsinsats baserat på hur verksamheten fungerar kan man ganska enkelt konstatera att ett utbyte var nödvändigt.
Citera
2025-08-25, 16:31
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
G4S ja, det var därifrån jag kände igen namnet. Inte heller där gjorde hon några underverk under G4S Sveriges sista levnadstid.

Vart många år på Samhall därefter däremot, kanske höll hon siffrorna där i balans tills ingen annan ville ha hand om SJ och hon fick erbjudandet?
Dagens Arbete gjorde en väldigt kritisk granskning av Lingegårds framfart på Samhall.

Enligt dem använde Lingegård den statliga finansieringen för att vinna stora kontrakt genom att bjuda under konkurrenterna, men sedan tvingades hon använda dyra underkonsulter för att leverera - eftersom den arbetskraft som hon hade i uppgift att använda (personer med funktionsnedsättningar som medför nedsatt arbetsförmåga) inte klarade av det högre tempo och den ökade komplexitet som de stora kontrakten krävde.

Nu är jag verkligen ingen fan av Dagens Arbete, men som jag minns det så var reportaget inte särskilt politiskt laddat, utan gav bara en ganska skrämmande bild av hur en skrupellös VD kunde ”visa värde” genom att fullständigt ignorera det uttalade syftet med Samhalls uppgift och bara gå efter personlig vinning, helt på bekostnad av de stackars människor som hamnat på Samhall.

Jag kollade efter artikeln, och den verkar öppen; https://da.se/2021/10/sa-gick-det-till-nar-samhall-satte-vinsten-fore-manniskorna/
Citera
2025-08-25, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Bra. Det borde rensas mer bland inkompetenta chefer. Hon kan gott ta fallskärmen, småpotatis i det stora hela och förhoppningsvis slipper vi henne på "elefantkyrkogården".

SJ är ett företag och ingen myndighet så elefantkyrkogården är inte aktuell.
Citera
2025-08-25, 17:28
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Alltså uttalandet från styrelsen att hon är för gammal, det borde ju vara åldersdiskriminering utan dess like?

Det är väl tillåtet att särbehandla om syftet anses vara berättigat, i vad mån nu en VD omfattas av diskrimineringslagen på samma sätt som vilken vanlig anställd som helst. Om inte annat kan de väl bara inte vara så klantiga att de kläcker något sådant offentligt om det skulle kunna sätta käppar i hjulet för dem.

Lustigt i sammanhanget är att hennes ersättare Jonas Abrahamsson inte direkt är någon ungdom heller...

Sen ska det väl dock sägas att om min arbetsgivare vill ge mig en årslön för att gå när jag fyller 63 så tar jag det på fläcken.
Senast redigerad av Falukropp 2025-08-25 kl. 17:30.
Citera
2025-08-25, 17:33
Bannlyst
Föj jävligt..
Inget funka ju på Sj så borde fått 8 mille i stället för o dra åt helvete så nästa vd kanske kan få nåt o funka på SJ
Citera
2025-08-25, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Det är väl tillåtet att särbehandla om syftet anses vara berättigat, i vad mån nu en VD omfattas av diskrimineringslagen på samma sätt som vilken vanlig anställd som helst. Om inte annat kan de väl bara inte vara så klantiga att de kläcker något sådant offentligt om det skulle kunna sätta käppar i hjulet för dem.

Lustigt i sammanhanget är att hennes ersättare Jonas Abrahamsson inte direkt är någon ungdom heller...

Sen ska det väl dock sägas att om min arbetsgivare vill ge mig en årslön för att gå när jag fyller 63 så tar jag det på fläcken.

Det klassas som åldersdiskriminering oavsett berättigat syfte eller ej, otroligt klantigt uttalande av en styrelseordförande som sitter på så många tunga roller och borde veta bättre. Särskilt som de verkar ha kunnat ange flera andra skäl till att hon behövde sluta då hon inte verkar ha skött sig och inte uppskattats av medarbetarna. Han, som dessutom är två år äldre än VD’n som slutar, lär ha ett stort gäng manliga ”polare” som fortfarande sitter på höga poster uppåt 70-åren utan att de blir avskrivna som för gamla…
Citera
2025-08-25, 18:27
Medlem
Adelsdams avatar
Det är på tiden att SJ byter vd. Dessvärre är valet av efterträdare till Monica Lingegård helt obegripligt.

https://www.di.se/nyheter/valet-av-vd-ar-obegripligt/
Citera
2025-08-25, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Kenneth Bengtsson pekar därmed indirekt på att hennes ålder skulle vara orsaken till att Lingegård tvingas bort. Lingegård fyller snart 63 år.
Men det är inte orsaken, enligt uppgift till TT. Styrelsen ska ha försökt förmå henne att sluta tidigare, men hon har inte velat, enligt vad TT erfar.
Det har förekommit en del klagomål på henne under åren, för hennes ledarstil. Visselblåsare ska ha försökt förmå styrelsen att göra något, har Dagens Industri tidigare rapporterat om.
Det verkar kanske som att det inte är åldern som är huvudskälet, men det var onekligen klumpigt uttryckt av styrelseordföranden.

Det är väl ganska rimligt att styrelsen bedömer att en omställning kommer att ta 5-7 år, och att det därmed är osannolikt att nuvarande VD kommer vara kvar så länge - och därför väljer att göra en snabb föryngring.

Men frågan är, som sagt, om åldern verkligen var problemet. Lingegårds namn har tydligen förekommit tidigare i visselblåsarsammanhang.

Ja mycket talar för att hon är en dålig ledare. Men det känns som att styrelsens beslut att entlediga henne är ett sätt att ge bröd och skådespel åt svenska folket nu efter sommarens fiasko. "Vi sparkar henne så att det ser ut som att vi gör något även om vi bara sitter och äter lyx-catering hela dagarna".
Citera
2025-08-25, 19:25
Medlem
Adelsdams avatar
SJ petar sin 62-åriga vd Monica Lingegård med hänvisning till att hennes ålder står i vägen för önskad långsiktighet. Diskrimineringsombudsmannen konstaterar att söndagens utspel från ordföranden Kenneth Bengtsson kan bli föremål för en granskning, säger presschefen Clas Lundstedt till DN.

https://omni.se/do-oppnar-for-granskning-av-ordforandens-aldersutspel/a/eM3aPQ
Citera
2025-08-25, 19:36
Medlem
Nu är ju inte SJ's verksamhet någon dröm direkt:

Tvingas att köra olönsamma linjer (Tidigare och nuvarande regerings fel)
Tvingas att acceptera att andra kör på deras lönsamma linjer (Tidigare och nuvarande regerings fel)
Eftersatt underhåll(Tidigare och nuvarande regerings fel)
Dålig punktlighet (Trafikverkets fel)
Vagnfel (Tidigare och nuvarande regerings fel)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in