2025-08-24, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Sensorerna i F1-bilarna är inte i fritt fall.

Nej, men om fritt fall innebär att saker bli accelererade mot marken, så borde instrumentet visa det. Men gör det inte. Däremot när det är marken, då visar det acceleration.
Citera
2025-08-24, 22:15
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Det konstiga är att du verkligen inte finner något problem med plattisteorin. Är min herre måhända efterbliven?

Saturnus ligger 1 400 000 000 km bort medan Barcelona är ynka 2 600 km härifrån. Självklart handlar det om träd som är i vägen, annars kunde man kolla Lewandowskis dribblingar från den egna balkongen.

Om det är schysst väder förstås.
Det är bara några mil ljuset måste färdas genom luften när du tittar uppåt, och atmosfären blir mycket tunnare redan en mil upp.
Citera
2025-08-24, 22:23
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Nej, men om fritt fall innebär att saker bli accelererade mot marken, så borde instrumentet visa det. Men gör det inte. Däremot när det är marken, då visar det acceleration.
För mig är det logiskt att det är så men jag är inte tillräckligt pedagogiskt lagd för att kunna förklara det för dig.

Jag säger som Stenmark. "Det är inte lönt att förklara för en som inte begriper".
Citera
2025-08-24, 22:26
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det konstiga är att du verkligen inte finner något problem med plattisteorin. Är min herre måhända efterbliven?

Saturnus ligger 1 400 000 000 km bort medan Barcelona är ynka 2 600 km härifrån. Självklart handlar det om träd som är i vägen, annars kunde man kolla Lewandowskis dribblingar från den egna balkongen.

Jo jag finner stora problem med plattjordsteorin. Den är totalt omöjlig sett till de fakta vi har. Att det inte är fri sikt till barcelona eftersom den ligger bakom kurvaturen och det därmed inte är fri sikt dit.
Citera
2025-08-24, 22:26
Avslutad
Citat:

Du får lägga fram bevis för avståndet till Saturnus inte bara googla det, detta kan du bara glömma eftersom det ej går att bevisa. Verkar vara du som är efterbliven som tror man kan se fantastiskt långt när sikten för jämnan är typ max 30 km. Hur smått hade Barcelona varit på det avståndet? Hade något kunnat identifieras? Pappskallen är uppenbarligen du men fin projicering.

Nån "plattisteori" har jag ej då jag är en individ och undersökt den platta jorden själv och ej en auktoritetsrunkande NPC som globskallarna.
Citera
2025-08-24, 22:28
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Ja, visa gärna den.

Och folk har säkert trott på klotformad jord sedan långt tillbaka. Det är elegant, estetiskt tilltalande.. men numera i rådande kunskapsläge tyder väldigt mycket på att det inte stämmer.

https://madeeurope.wordpress.com/wp-content/uploads/2013/02/lam-gods.jpg

Från 1432 https://en.wikipedia.org/wiki/Ghent_Altarpiece

Här är ”Ambasadörerna” från 1533 https://www.wikiwand.com/sv/articles/Ambassad%C3%B6rerna
Citera
2025-08-24, 22:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFrank
Vilka personer är "de"? Berätta även "deras" syfte med att lura oss att jorden är rund.
Jag svarade att detta endast är spekulation eftersom jag inte är den som sitter på alla korten, vet jag ej motivet. Jag vet dock att det som presenterats är en lögn.

Jag och många andra, och det kan du också göra enkelt själv, har falsiferat globen. Så den officiella historien kring heliocentri och "globen" har bevisats vara falskt. Motivet får vi kanske aldrig veta.
Senast redigerad av ConquerOrDie 2025-08-24 kl. 22:52.
Citera
2025-08-24, 22:35
Medlem
Citat:
Återigen visar du att du inte har förstått hur det fungerar.

Ytan på ett klot accelererar hela tiden utan att klotet ändrar form. Allt enligt relativitetsteorin.
Citera
2025-08-24, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jo jag finner stora problem med plattjordsteorin. Den är totalt omöjlig sett till de fakta vi har. Att det inte är fri sikt till barcelona eftersom den ligger bakom kurvaturen och det därmed inte är fri sikt dit.
No shit Sherlock?
Citera
2025-08-24, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConquerOrDie
Du får lägga fram bevis för avståndet till Saturnus inte bara googla det, detta kan du bara glömma eftersom det ej går att bevisa. Verkar vara du som är efterbliven som tror man kan se fantastiskt långt när sikten för jämnan är typ max 30 km. Hur smått hade Barcelona varit på det avståndet? Hade något kunnat identifieras? Pappskallen är uppenbarligen du men fin projicering.

Nån "plattisteori" har jag ej då jag är en individ och undersökt den platta jorden själv och ej en auktoritetsrunkande NPC som globskallarna.
Jag behöver inte lägga fram några bevis överhuvudtaget för någon som bara slösar på min tid i brist på annan sysselsättning. Du är precis lika mycket NPC som de du låtsas skilja dig ifrån, du låter exakt som varenda plattskalle som öppnade kakluckan före dig. Du är en stereotyp, lite oklart om du trollar eller är korkad på riktigt. Jag tänker dock inte ta reda på vilket som gäller, lämnar tråden nu.
Citera
2025-08-24, 22:45
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Nu kom jag på hur det fungerar.

Ett föremål i fritt fall accelererar med 9.8 m/s² vilket motsvarar 1g. Ett föremål som står på ett bord får 1g vilket motsvarar en acceleration på 9.8 m/s²

Det fallande föremålet har hastighet, föremålet på bordet har vikt.

Så i slutändan har de exakt samma energiläge.
Citera
2025-08-24, 22:55
Medlem
ynk21s avatar
Citat:
Om man tänker en båt som ligger förtöjd vid en brygga. Och jag ska mäta avståndet mellan båten bryggan. Och jag vet exakt vilken siffra jag bör komma fram till. Då är det ju bara att vänta.. båten driver fram och tillbaka.. NU är avståndet 50 cm, eller nåt.

Om någon annan gör experimentet och inte lyckas mäta upp 50 cm räknas det som "misslyckat".

Ungefär så förhåller det sig med Cavendish "experiment", är jag rätt övertygad om.

Ja du är rätt övertygad om att det förhåller sig så, eftersom du är rätt dum ihuvudet.

Det handlar inte om någon jävla båt eller brygga.

Det handlar om att hundratusentals studenter har gjort en laboration vid olika universitet. Och du tror på fullt allvar att samtliga av dessa studenter fått felaktiga mätresultat, och samtliga av dessa har valt att ljuga om deras laborations utfall och skrivit in ett uppdiktat mätvärde i laborationsrapporten.

Vidare tror du att varje fysiklärare som medverkat och kontrollerat dessa tusentals laborationer inte lagt märke till någonting alls av detta, utan istället glatt godkänt samtliga laborationsrapporter trots att ingen utförde laborationen enligt instruktionerna.

Sannolikheten för att detta skall ske är precis 0. Du är på allvar helt dum i huvudet, och saknar förstås helt förmåga till rationellt tänkande.

Precis allt du tänker om jordens form är därför helt meningslösa tankar, eftersom du är så gravt hjärnskadad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in