2025-08-23, 22:06
Medlem
Per Strömberg heter en person (fejknamn såklart) som lockar folk till en WhatsApp-grupp så han/de ger sig aktietips med exakt köpkurs och sen nån dag efter exakt säljkurs.
Det är sk ”Pump and Dump” där de ett bra tag innan köpt stora mängder av nån skit-aktie i USA som de sen med hjälp av alla i gruppen där de ger köptips om just den aktien får upp kursen och sen säljer de av alla sina aktier och kursen dyker om de som de lurat står där med stor förlust. Nån som gått med i den eller liknande grupper? Gå ur direkt!! Ni kommer bli blåsta!
Citera
2025-08-23, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggi9999
Nån som gått med i den eller liknande grupper?
Uppenbart har många lockats och blivit lurade. Tror aldrig jag sett så mycket varningar för bedrägeri som jag sett för detta den senaste tiden.

Tänker mig att många av dem som blivit lurade är helt nya på aktiemarknaden, och det här blir deras första kontakt med aktier. Otroligt tråkigt.
Citera
2025-08-23, 22:28
Medlem
S.O.Stolps avatar
Det som gör att folk går på detta är att dessa "erbjudanden" sprids via Instagram och Facebook och IG och FB gör ingenting åt detta trots polisanmälan.

Både Christer Gardell och Claes Hemberg har blivit ansikten utåt för en ny våg av investeringsbluffar som sprids via sociala medier. De har polisanmält men annonserna ligger kvar.

Enligt Christer Gardell beror det på att Meta tjänar pengar på annonserna.

di.se (betalvägg)
Citera
2025-08-23, 22:48
Medlem
Om man undrar hur många som drabbats av bluffarna, så kan vi titta på följande,
Annonskampanjerna på bland annat Facebook har varit omfattande och genomslaget rejält. Småspararna har under falsk flagg lurats in i Whatsapp-grupper där de har fått tips om att investera i bland annat Nasdaqaktien Cuprina Holdings, som är en tämligen illikvid aktie. Några månader tillbaka hade aktien nästan inga svenska ägare alls, men nu har bolaget – enbart på Avanza och Nordnet tillsammans – drygt 1000 aktieägare. Samtidigt har aktien på några timmar under de senaste dagarna tappat omkring 90 procent av sitt värde, då kursen har gått från 9,4 dollar till 0,9 dollar per aktie.
https://efn.se/fejkade-finansprofiler-lurade-tusentals-genom-pump-and-dump

Vidare, och sorgligt,
I en DI-krönika förklarar han vidare att vissa av de lurade småspararna vägrar inse att de är lurade – trots att Günther Mårder personligen har pratat med flera av dem.
Citera
2025-08-23, 23:08
Medlem
Bedragare skapar WhatsApp-grupper där de, under falska identiteter, rekommenderar köp av specifika aktier. För att verka trovärdiga använder de ofta namn och bilder som tillhör kända finanspersoner – helt utan deras vetskap. Målet är att lura andra att köpa aktien för att driva upp kursen, så att bedragarna själva kan sälja sitt innehav med stor vinst.
https://www.avanza.se/kundservice.html/5109/falska-annonser-och-bedragerier-pa-sociala-medier
Pump and dump-bedrägerier är inget nytt, men de har fått ett rejält uppsving i takt med att allt fler diskuterar aktier på nätforum, i sociala medier och i chattgrupper (till exempel Whatsapp, Reddit och Discord). Metoden går ut på att en grupp bedragare köper en stor mängd aktier i ett litet, ofta okänt bolag. Därefter börjar de aggressivt marknadsföra aktien på olika plattformar med löften om snabba vinster. I de fall Nordnet känner till har det främst handlat om mindre amerikanska bolag, ofta nyligen börsnoterade, som svenska sparare normalt aldrig hört talas om.
https://www.nordnet.se/blogg/varning-for-investeringsbedragerier-skydda-dig-mot-pump-and-dump-och-falska-profiler-pa-sociala-medi er/
Citera
2025-08-24, 07:02
Medlem
Man kan tycka att Nordnet, Avanza m.fl. borde ha en anmälningsplikt vid uppenbara stora volymer i helt okända bolag.
Citera
2025-08-24, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggi9999
Man kan tycka att Nordnet, Avanza m.fl. borde ha en anmälningsplikt vid uppenbara stora volymer i helt okända bolag.
Funderade på något liknande, som när massor antagligen nya kunder, plötsligt köper massor Cuprina Holdings. Men en aktieaffär går sekundsnabbt, så jag vet inte hur man skulle kunna agera.

Att bromsa och varna de som lägger en order kan knappast vara okej, det kan ju vara ett helt legalt och vettigt köp och där köparen missar en uppgång.

Nu varnar både Avanza och Nordnet för bedrägeriet redan innan man loggar in, och jag tror att en varning är klistrad högst upp på deras sidor. För övrigt så säger Gunther Mårder att han varnat och pratat med folk som gått på bluffen där han påstås tipsa, tror jag citerat det ovan, men de tror inte på den riktiga Mårder.

Vad skulle någon kunna göra om de var tvungna att anmäla det hela? Myndigheterna är säkert fullt medvetna om vad som händer i samma veva som köpen börjar att hagla in hos börsmäklarna. Vad ska de göra?
Senast redigerad av Stiffinger 2025-08-24 kl. 07:13.
Citera
2025-08-24, 07:51
Medlem
Nä, mkt svårt.
Man hade hoppas att folk vore lite mindre blåögda och istället förstå att när det ett erbjudande låter för bra så är det i 99,9% av fallen felaktigt.
Citera
2025-08-26, 20:18
Medlem
Jag tycker detta är underbart! Folk gråter ut i pressen efter att ha varit giriga.
Det ända bedrägeriet i det hela är ju att dom utger sig för att vara någon annan.
Citera
2025-08-26, 20:25
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baaaltis
Jag tycker detta är underbart! Folk gråter ut i pressen efter att ha varit giriga.
Det ända bedrägeriet i det hela är ju att dom utger sig för att vara någon annan.

Den lilla detaljen, ja Pump and dump är inte heller tillåtet.

*enda
Citera
2025-08-27, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Den lilla detaljen, ja Pump and dump är inte heller tillåtet.

*enda

Äsch! Är man så korkad så man går på detta får man skylla sig själv.
Citera
2025-08-27, 18:26
Medlem
Fejkits avatar
Jag gick med i en sådan grupp i tron att det skulle komma aktietips som man skulle analysera, men det var förmodligen en pump & dump grupp jag hamnade i

Första veckan var det bara en massa "marknaden öppnade idag svagt pga Trumps tullar..." osv. Rena pressmeddelanden. Men, vecka 2 kom det "klockan 16:00 kommer aktietipset, var beredda på köpknappen!" Sedan skulle man skicka en skärmdump på att man köpt till en "administratör".

Jag gick ut såklart.

Aktien man skulle köpa var VNTG ("Vantage")
Den stod då i 5,10 USD.

Idag 14 dagar senare står den i 5,61 så hittills har den faktiskt ökat 10% men misstänker att de snart kommer dumpa den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in