Jag är absolut ingen expert men jag har ju mina funderingar. Jag vill inte på något sätt förminska föräldrarnas känslor eller tankar på något sätt, jag hade nog varit lika benägen att ta reda på sanningen om det var en nära anhörig till mig som gick samma öde till mötes.
Dock ställer jag mig lite frågandes om vissa saker i deras resonemang:
1. "Längden på kroppen i obduktionsrapporten är 168 cm – Lowe var 175 cm"
State Tower har totalt 68 våningar och en total höjd på 247 meter. 247 m / 68 våningar ≈ 3,63 m per våning. Uppskattad höjd för våning 56: (56 × 3,63 m) ≈ 203,3 meter. Beroende på skador på diskar, krossade kotor och sammantryckning av leder när kroppen träffar marken kan längden förkortas flera centimeter, ibland uppåt 5–10 cm. Föräldrarna säger att "Tex var kroppen oigenkännbar"
2. "Kroppen hittades på den östra sidan."
På vissa hotell jag varit på i Thailand har haft "allmänna" balkonger, typ rökplatser eller liknande. Kan det vara ett sådant?
3. "Kroppen beskrivs som ”chubby” – Lowe var vältränad"
Enligt bilderna här:
https://www.gofundme.com/f/hjalp-oss...m-var-son-lowe så skulle jag inte påstå att han ser vältränad ut. Inte heller ser han "chubby" ut. Det kan såklart vara en definitionsfråga vad man anser vara vältränat eller chubby. Om denna bilden på honom är nytagen såklart, jag vet heller inte hur länge han varit ute och rest. Thaimat är inte känd för att vara den mest hälsosamma maten.
4. "Identifieringen skedde endast genom fingeravtryck och med en Thailändsk metod (STM-07) som inte är godkänd internationellt dvs den är inte rättssäker."
Tycker detta är lite märkligt, allt som rest till Thailand på senaste vet att man får lämna fingeravtryck innan man får komma in i landet, direkt man landar på Suvarnabhumi flygplats. Frågan är vilket vilket referensmaterial de använde Lowes fingeravtryck från flygplatsens system eller från svenska passmyndigheten.
5. "Kroppen kremerades i Sverige inför begravningen då det inte skulle ha gått att ha en kistbegravning med en kropp som börjat förruttna och luktade.
Vi som anhöriga blev avrådda och fick aldrig se kroppen då den var i så dåligt skick"
Nu har jag noll koll, men detta låter ju lite underligt. Dom vill nu ha 150.000 för att åka till Thailand och utreda detta. Skulle det inte ha gått att få ut DNA direkt han kom till Sverige innan han kremerades på något sätt? Privat eller liknande, som inte hade kostat multum?
Det känns såklart fräckt att ifrågasätta en sörjande familj men jag tycker ändå det är bra att ha i beaktande.
6. Hotellet han bodde på är ett av Bangkoks allra lyxigaste (Lebua at state Tower)
Om man väljer att ta livet av sig så finns det ju ingen anledning att inte göra det på ett fint hotell som är en flera hundra meter hög byggnad. Sedan om det är ett av de allra lyxigaste vet jag inte. Det verkar vara ett fint hotell och pris på Agoda är runt 1200 SEK för datumet 1-2 september i år. Sedan att han höll resan till Thailand hemlig för alla kan ju bero på en massa olika anledningar.
Sedan så finns det såklart information från föräldrarna som gör att man börjar undra och allt verkligen stämmer eller om det bara är Thailands kära poliskår som har varit lite fumliga i allt. Det är ju en ganska vanlig företeelse att folk hoppar från balkonger i Thailand (Googla Pattaya flying Club).
Jag hoppas såklart att han lever livet nere i Thailand och snart hör av sig till sina kära föräldrar och ber om ursäkt och sedan åker hem.
Tror jag dock att han är död? Ja.