2025-08-22, 13:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Kan du förklara i materialet vart GM hamnade på trottoaren bakom LOP om AB är Tensonmannen?

Vid Dekorima. Det finns ett vittne som ser hela mordet, men för att folk hellre vill fantisera fritt eller tolka till sin egen teori än ta vara på orden framför ansiktet så väljer man bort det. Skygglappar.

Vittnet säger att han ser mannen står vid Dekorima några få sekunder (han påstår detta hela 1986) innan LOP passerar. Mördaren kliver efter och skjuter Palme.
Senast redigerad av enough-is-enough 2025-08-22 kl. 13:23.
Citera
2025-08-22, 13:25
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja IM är ganska svajig emellanåt, en intressant sak man kan notera dock är att IM (i Kangers bok) och SE (bland annat i HR) bekräftar varandras sentida uppgifter angående gärningsmannens rörelsemönster strax innan skotten, det vill säga det berömda insneddandet till skyltfönstret. Jag utgår i det här scenariot ifrån att Engström är GM och då faller pusselbitarna på plats ganska snyggt. En märklig slump om det skulle handla om två olika personer som inom en mycket kort tidsperiod betett sig på samma sätt 10-20 meter från mordplatsen eller att IM och SE råkat hitta samma berättelse nånstans

Du väljer en konstig mix av vad du tror på när det kommer till det du nämner.

Du väljer alltså att tro på det att IM ser mannen snedda, men inte på att IM ser mannen står vid Dekorima och vänta. Dvs du väljer att tro på det nytillkomna och att inte tro på det som funnits med sen mars 86. Goda körsbär
Citera
2025-08-22, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vid Dekorima. Det finns ett vittne som ser hela mordet, men för att folk hellre vill fantisera fritt eller tolka till sin egen teori än ta vara på orden framför ansiktet så väljer man bort det. Skygglappar.

Vittnet säger att han ser mannen står vid Dekorima några få sekunder (han påstår detta hela 1986) innan LOP passerar. Mördaren kliver efter och skjuter Palme.

Men jag säger inte emot att en GM är bekräftad på trottoaren!

Utan jag syftade på att det finns inget i materialet hur GM kom till trottoaren!

Ur materialet så är ju Engström en kandidat att kunna hamna på trottoaren efter att NF passerat genom sin utstämplingstid ..
Citera
2025-08-22, 15:49
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Du väljer en konstig mix av vad du tror på när det kommer till det du nämner.

Du väljer alltså att tro på det att IM ser mannen snedda, men inte på att IM ser mannen står vid Dekorima och vänta. Dvs du väljer att tro på det nytillkomna och att inte tro på det som funnits med sen mars 86. Goda körsbär

Jag anar också ganska mycket damm från allt filande på "pusselbitar" som helt enkelt inte passar ihop.

Vad IM uppger i Kangers bok går inte att jämföra med vad SE berättar i hovrätten med hedern i behåll.

Det passar helt enkelt inte ihop tidsmässigt om man inte tror GM "sneddade" två gånger över trottoaren och ändå är samma man.

Inte ens om man lägger ihop alla "indicier" mot den påhittade GM-SE kommer man fram till en svag misstanke enligt skolade experter med internationell juridisk erfarenhet.
Citera
2025-08-22, 15:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Utan jag syftade på att det finns inget i materialet hur GM kom till trottoaren!

Ur materialet så är ju Engström en kandidat att kunna hamna på trottoaren efter att NF passerat genom sin utstämplingstid ..

Jag noterar att det är fullt möjligt för den verkliga GM att kliva ut ur en bil och plötsligt befinna sig på trottoaren.

Tycker man det låter långsökt gör det att jämföra med olika vittnen som först satt i sina bilar och sedan klev ut på trottoaren.
Citera
2025-08-22, 15:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Skygglappar stora nog att ha eget postnummer.
Citera
2025-08-22, 16:20
Medlem
MrBarnabys avatar
Apropå "körsbär", styrkan med SE-hypotesen är att sådana inte behövs för att ha honom som (huvud)misstänkt, några enkla punkter:

Han är bevisligen på kort promenadavstånd från mordplatsen ett par minuter före mordet ("det borde vara utgångspunkten vid varje mordutredning ... nu blev det inte så i det här fallet").

Han lämnar bygget (Skandia) någon minut före mordet.

Därefter är han försvunnen i cirka 20 minuter och återkommer i ett tillstånd som stämmer väl överens med någon som varit på språng under den tiden.

Till det kan naturligtvis även diverse signalementsuppgifter läggas till men då blir det lite mer osäkert men vi har den lufsande mannen på David Bagares gata med (handleds)väskan och den fladdrande rocken, enligt vittnet YN stämde det mesta så när som på några mindre detaljer:

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2020/06/PM.pdf

LJ (som inte fick se SE i någon fotokonfrontation 1986) har i nutid sagt när han sett Engström i bland annat Folke Rydéns rekonstruktion, "allt stämmer ju".

Nä det går helt enkelt inte att komma runt Engström som (huvud)misstänkt.
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-08-22 kl. 16:49.
Citera
2025-08-22, 16:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Apropå "körsbär", styrkan med SE-hypotesen är att sådana inte behövs för att ha honom som (huvud)misstänkt, några enkla punkter:

Han är bevisligen på kort promenadavstånd från mordplatsen ett par minuter före mordet ("det borde vara utgångspunkten vid varje mordutredning ... nu blev det inte så i det här fallet").

Han lämnar bygget (Skandia) någon minut före mordet.

Därefter är han försvunnen i cirka 20 minuter och återkommer i ett tillstånd som stämmer väl överens med någon som varit på språng under den tiden.

Till det kan naturligtvis även diverse signalementsuppgifter läggas till men då blir det lite mer osäkert men vi har den lufsande mannen på David Bagares gata med (handleds)väskan och den fladdrande rocken, enligt vittnet YN stämde det mesta så när som på några mindre detaljer:

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2020/06/PM.pdf

LJ (som inte fick se SE i någon fotokonfrontation 1986) har i nutid sagt när han sett Engström i bland annat Folke Rydéns rekonstruktion, "allt stämmer ju".

Nä det går helt enkelt inte att komma runt Engström som (huvud)misstänkt.
Bättre att byta ämne uppenbarligen...
Citera
2025-08-22, 17:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Kan du förklara i materialet vart GM hamnade på trottoaren bakom LOP om AB är Tensonmannen?

Du efterfrågade var GM hamnade bakom LOP på trottoaren i materialet om AB är Tensonmannen. Jag gav dig svaret: Vid Dekorima hamnar GM bakom LOP, det finns vittnesmål om det.

Du frågade, jag svarade. Vad är problemet?
Citera
2025-08-22, 18:39
Medlem
Citat:

Du efterfrågade var GM hamnade bakom LOP på trottoaren i materialet om AB är Tensonmannen. Jag gav dig svaret: Vid Dekorima hamnar GM bakom LOP, det finns vittnesmål om det.

Du frågade, jag svarade. Vad är problemet?

Kanske jag var otydlig ..

IM och AD ser GM på trottoaren men vet ju inte hur GM hamnade där efter NF passerat

Att GM befinner sig bakom LOP och skjuter Olof vid Dekorima är ett faktum

NF går förbi trottoaren och Dekorima en kort stund innan mordet och om AB är Tensonmannen så måste ju GM dyka upp någonstans ifrån !

Är Engström den enda sett ur materialet som är en kandidat ?

Han har inte bara möjlighet att befinna sig där utan även signalement

Finns ju eg inget annat att gå på ur materialet!
Senast redigerad av Du-Hast 2025-08-22 kl. 18:51.
Citera
2025-08-22, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag noterar att det är fullt möjligt för den verkliga GM att kliva ut ur en bil och plötsligt befinna sig på trottoaren.

Tycker man det låter långsökt gör det att jämföra med olika vittnen som först satt i sina bilar och sedan klev ut på trottoaren.

Du får snart presentera något från detta med att en GM skulle ha klivit ur en bil vid trottoaren...
Citera
2025-08-22, 19:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Du får snart presentera något från detta med att en GM skulle ha klivit ur en bil vid trottoaren...

Du kanske har noterat att det är ganska tunt med berättelser om vad som hände runt mordplatsen strax före mordet?

Att utesluta att något så alldagligt som att en bil släppte av en person på Sveavägen strax före mordet tyder på att man är helt låst i sitt tänkande att den påhittade GM-SE klev ut på Sveavägen samtidigt som den verkliga SE stod och pratade med väktarna inne i receptionen på Skandia.

Söker man efter en påhittad och osannolik mördare kanske du rent av är något på spåret?

Eller har du några belägg för att den verkliga mördaren inte kan ha klivit ur en bil?

Edit: Observationen att "mordplatsen Sveavägen" inte är ett låst hus där inga okända GM kan komma in eller smita ut gör ansatsen att lösa MOP på samma sätt som en "Cluedogåta" där alla misstänkta är kända till en övning i att förnedra sin egen intelligens.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-08-22 kl. 19:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in