Citat:
Ursprungligen postat av
LilPaw
Tro det eller ej, men det luktar som vanligt rök i den inrökta tobakslobbyn. Ännu en regisserad psyop - och man blir nästan sugen på att applådera regissören. Min fråga är - får man vara med eller?
Jag tycker det är ganska uppenbart att överdödlighet finns i materialet - det vore dumt att blunda för. Samtidigt är det lika uppenbart att ingen har presenterat ett klockrent orsakssamband till vaccinet, och att datan lika gärna kan missförstås eller vinklas.
Här blir det ännu tydligare för mig eftersom jag faktiskt kan japanska. Det finns flera ordval i originalstudien som är problematiska – t.ex. används begrepp som kan betyda både "association" och "orsakssamband" beroende på kontext. Det gör att tolkningen kan dra åt helt olika håll beroende på vilket läger man redan står i.
Det ironiska är att båda sidor här låtsas som att allt är glasklart: ena sidan driver "det är en tidsinställd bomb", den andra kör "det är bara multisjuka och gamlingar". Ingen av dessa svar är hela vägen rimlig.
Om man vill så kan man se vaccinen som ett nödvändigt ont som räddade många, och samtidigt en möjlig faktor som förvärrade situationen för vissa. De två tankarna krockar inte för mig - de existerar parallellt.
Men det är just den här paradoxen som verkar få folk (i synnerhet algoritmer) att bli obekväma. Jag är både för och emot agendan. Och det är kanske det mest ärliga svaret.
Toppen att du kan japanska. Bra resurs för tråden.
Det som är lite nytt med det här datamaterialet är väl att man kan se ett så tydligt tidsmässigt samband mellan vaccineringstillfället och ökad dödsrisk.
Så jag håller nog inte med om att båda sidor i debatten ignorerar den andra sidans argument i lika hög grad. Nä, dom som hävdar att detta resultat fullt ut kan förklaras med "multisjuka och gamla" ignorerar, eller har inte fattat, poängen.
Det jag däremot undrar lite över i dom här diagrammen är kurvan för dom ovaccinerade. För dom vaccinerade så räknar man ju antal dagar från det datum när personen fick sprutan. Och det datumet skiljer sig från individ till individ. Men vilket datum utgår man ifrån för dom ovaccinerade, som ju aldrig fick någon spruta på något visst datum. Har man gjort nån "parvis" jämförelse, dvs att för varje individ som vaccinerats ett visst datum så tar man en ovaccinerad från samma datum ur samma datamaterial?
Kanske inte ändrar någon slutsats direkt men skulle ändå vara intressant att veta.
Här är för övrigt en engelsk presskonferens från gruppen som tagit fram datamaterialet:
https://www.aussie17.com/p/japans-sh...ne-revelations
Gruppen har också publicerat materialet online, om någon vill göra en egen analys:
https://stop-mrna.sakura.ne.jp/db/lot_totalization.php