2025-08-22, 08:58
Medlem
ReijoHervonens avatar
Waymo är låsta till en liten grid och kör liknande sträckor hela tiden, det är inte alls jämförbart. Man borde rimligtvis jämföra med taxibilar som kör på samma område endast. Dessutom räcker det inte att AI blir lite bättre än människor, dom ska inte orsaka några olyckor alls för att vara acceptabla.

En annan sak är att det ligger i Waymos och Teslas intresse att visa upp fina siffror med låg risk för olycksfall. Deras siffror är inte pålitliga alls. Hur vet du att Waymo inte låter bli att anmäla små försäkringsärenden och tar reparationskostnaden själv för att putsa statistiken?
Senast redigerad av ReijoHervonen 2025-08-22 kl. 09:03.
Citera
2025-08-22, 09:04
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Waymo är låsta till en liten grid och kör liknande sträckor hela tiden, det är inte alls jämförbart. Man borde rimligtvis jämföra med taxibilar som kör på samma område endast.
Det är inte alls fråga om några små områden eller fasta eller liknande sträckor. De fungerar precis som Uber/Taxi och åker överallt. T ex hela Silicon Valley. Baidu i flera stora kinesiska städer. Den här tekniken finns och fungerar och nu handlar det egentligen bara om träning och sensorer för allt fler miljöer.
Citat:
Dessutom räcker det inte att AI blir lite bättre än människor, dom ska inte orsaka några olyckor alls för att vara acceptabla.
Varför noll? 10X säkrare är väl bra nog?
Citera
2025-08-22, 09:06
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Det är inte alls fråga om några små områden eller fasta eller liknande sträckor. De fungerar precis som Uber/Taxi och åker överallt. T ex hela Silicon Valley. Baidu i flera stora kinesiska städer. Den här tekniken finns och fungerar och nu handlar det egentligen bara om träning och sensorer för allt fler miljöer.

Varför noll? 10X säkrare är väl bra nog?

Ok slav, det tycker inte jag.

Waymo åker inte på motorväg alls.
Citera
2025-08-22, 09:18
Medlem
Stenballes avatar
Något förbud mot människostyrda bilar lär inte bli aktuellt under vår livstid, och hur världen ser ut om 200 år kan vi inte ens föreställa oss.

Men låt oss säga att vi idag börjar fasa ut alla människostyrda bilar, hur blir det då med motorcyklarna?
Motorcyklister är mer olycksdrabbade än bilister, och robotstyrda motorcyklar är ju knappast aktuellt.
Bör det bli förbjudet att köra MC?
Citera
2025-08-22, 09:23
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Att mänskliga faktorn spelar stor roll vid olyckor har vi vetat länge.

Jag ser inte alls problemet med att robotar/datorer ska styra våra bilar.
Det stora problemet för människan är hastighet och reaktionsförmåga.
Varför skulle vi inte kunna ha sensorer på baksida,framsida och på både vänster och höger sida bilen?

Dessa sensorer skulle då vara aktiva hela tiden och om du kom för nära en annan bil så bromsade din bil automatiskt.
Detta skulle göra det omöjligt att ligga för nära samt omöjligt att tex göra en farlig omkörning på 50 väg mitt i stan.

Det skulle även finnas ett hastighetskrav på bilen så att vi får bort alla jävlar som köra 40 på 50 väg, alltså att bilen kände av vilken hastighet det var på vägen och sen höll den den hastigheten.
Detta skulle få ett otroligt bättre flöde i trafiken.

Jag kör bil dagligen både på motorväg och i stan och hade gärna sett maxhastighet på 80kmh.
Vi har blivit alldeles för bortskämda med att köra fort.
En kompis har en nyare BMW och när han ligger på 130kmh märker man knappt det och så är det nog med många moderna bilar.
130mh i farsans gamla golf2 från 1990 vill man ens knappt köra då den är både tungstyrd och ostabil.
Senast redigerad av hennevilljagknulla 2025-08-22 kl. 09:27.
Citera
2025-08-22, 09:35
Medlem
Citat:
Och när det alltså är tekniskt möjligt, borde vi förbjuda människor att köra bil?
Rent statistiskt har du rätt. Problemet är att vi människor har mycket lägre feltolerans mot maskiner.

20 dödsfall "på grund av Teslas AI" accepteras inte. Autonoma bilar behöver bli 100x bättre. Vanligt folk tänker mer med sina känslor än med statistik.
Citera
2025-08-22, 09:44
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Det här gillar jag. Jag tycker inte om att köra bil. Det är så jävla tråkigt. Själva arketypen för en transportsträcka. Att leka med bilen har jag inga problem med, att sladda och slira på bana eller på en stor grusparkering, det är det här med att ta sig från punkt A till punkt B och hålla hastigheten och blinka och anpassa sig efter vägmärken och skit. Boooooring! Jag är därför den där mannen som alltid låter flickvännen köra om vi båda två ska åka nånstans. Jag föredrar att sitta som passagerare och slippa fokusera och kunna drömma mig iväg eller pilla på telefonen.

Att ha en självkörande AI-bil där jag kan programmera in destinationen i appen och sedan kan slänga mig i baksätet och göra något roligare hade varit guld. Kolla film, spela spel eller doomscrolla. Slippa sitta och glo på E4an i flera timmar.
Citera
2025-08-22, 09:59
Medlem
Helt omöjligt att få att fungera utom i stadstrafik! AI förstår ju inte ens Svenska, hur ska en Älvdaling ta sig fram?
Citera
2025-08-22, 10:05
Medlem
Citat:
Waymo är låsta till en liten grid och kör liknande sträckor hela tiden, det är inte alls jämförbart. Man borde rimligtvis jämföra med taxibilar som kör på samma område endast. Dessutom räcker det inte att AI blir lite bättre än människor, dom ska inte orsaka några olyckor alls för att vara acceptabla.

En annan sak är att det ligger i Waymos och Teslas intresse att visa upp fina siffror med låg risk för olycksfall. Deras siffror är inte pålitliga alls. Hur vet du att Waymo inte låter bli att anmäla små försäkringsärenden och tar reparationskostnaden själv för att putsa statistiken?

Körde inte en i fel körfält nyligen, den fick psykos för att det inte var grönt ljus eller något i Arizona. Sedan läste jag att de återkallade flera tusen bilar. Känns väldigt säkert.
Citera
2025-08-22, 10:09
Medlem
kalkryggars avatar
Det har jag skrivit i flera år här på Flashback att i framtiden så kommer det naturligtvis bli så att vi människor inte kommer att tillåtas köra bil bland folk. Men först tror jag att säkerheten måste bli mycket bättre (även om den idag har kommit långt).

Vi måste även reda ut och definiera ansvar bättre. Kanske kan tydligare avgränsningar dras mellan bil och exempelvis fotgängare. På så vis kan man lägga större ansvar på fotgängare.

Ännu längre in i framtiden när barnen sitter i skolan och läraren berättar att det en gång i tiden inte fanns självkörande bilar så kommer ungarna fråga hur man åkte då. Läraren kommer svara att människan körde själv varpå ungarna kommer tappa hakan och med rädsla se framför sig hur fotgängare och bilar framförda av människor i en enda röra förekom.
- Det måste varit massa olyckor.
- Ja, folk dog och skadades som flugor.

Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Skulle ALDRIG låta en r2d2 styra ett fordon åt mig.

Nä det låter vettigt eftersom det bara är en fake-robot som är med i Star Wars och faktiskt inte kan styra en bil.
Citera
2025-08-22, 10:13
Medlem
Citat:
. Och när det alltså är tekniskt möjligt, borde vi förbjuda människor att köra bil?

Jag har också nyligen sett videos på Youtube om waymo i Usa, och blivit imponerad.

Tydligen kör de lugnt och oerhört tryggt, och har med sin lidar teknik total 360 graders koll på omgivningen. Mycket imponerande.

Jag kan inte se någon anledning till att samhället skulle tolerera att människor kör tunga farliga fordon om ai kan göra det bättre.

Det är lite som att fråga om vi ska behålla mänskliga kirurger den dag vi har robotar som är dubbelt så skickliga. Varför skulle vi?

Kanske har framtidens bilar en ratt som förarna kan dra och snurra på, som såna där åkattraktioner för barn på nöjesparken där fordon åker på spår men barnet kan snurra och leka att den kör med en ratt som inte är inkopplad?

I Brasilien så dör 32.000 människor per år i trafiken. Alltså motsvarande en svensk småstad dödas årligen i Brasilien. På 15 år dödas 500.000 människor av olyckor i Brasilien, eller motsvarande halva Stockholms befolkning dödade. Där skulle självkörande fordon alltså spara livet på 450.000 människor på 15 år.
Senast redigerad av PetterRetard 2025-08-22 kl. 10:20.
Citera
2025-08-22, 10:18
Medlem
Lmao. Waymo kör på samma gator om och om igen och främst i mycket bra väder, blir vädret dåligt så ställer de sig vid sidan av vägen och står still. Waymo har även operatörer som tar över bilen när den hamnar fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in