2025-08-13, 10:20
Medlem
Att sprida konspirationsteorier om svensk polis är populärt och dessutom helt riskfritt i Sverige.

Fakta är att de 9 kg som påträffades på Gloria den 15 juni 2010 lämnades in på SKL i Norrköping dagen efter. Hade det vart en konspiration så hade Wall haft med sig paketen till husrannsakan på Gloria dagen innan och försäkrat sig om att fotografera paketen på Gloria. Nu behövde han inte ha med sig paketen, för dom låg redan under sängen i förpiken. Av någon anledning raderades fotona - och med det misstaget föddes en konspirationsteori som har fått ett eget liv med stora konsekvenser för svensk polis.

De 9 paketen upptäcktes redan 2009 under sängen i förpiken av två estniska hantverkare som reparerade båten. Under rättegången tre år senare, kom Mauritz advokat, Cullberg, på den lysande ideen att tillverka ett paket som var betydligt mindre än en vanlig cokebrick, och fick de estniska hantverkarna att säga att paketen som de hade sett liknade Cullbergs små paket. Och rätten valde att tro på den versionen vilket kom att utnyttjas till max av Martinsson för att misstänkliggöra hela utredningen.

Jag kan bara säga, dom som vet dom vet. Samtidigt, jag kan förstå att det är svårt att acceptera fakta som motsäger en etablerad konspirationsteori.

Citat:
Ursprungligen postat av Loudpipe77
Aldrig i helvete att det fanns några 9 kilo som var "borttappade".Det funkar inte så i den branschen. Wall påstod att han lämnade in partiet på polisstationen över natten,och det finns inte en stavelse om det. Det var ett sätt att få utredningen till Sverige. Annars hade skötts i Frankrike,och allt "jobb" som polis o åklagare gjort här hade glidit dem händerna.
Ett annat aktuellt fall handlar om Kim Berglund,där svensk polis tillsammans med USA och Thailand mixtrade runt och fick Kim dömd till döden. Där är fd riksåklagaren med i stämningen mot staten,på Kims sida.
Citera
2025-08-15, 06:30
Medlem
Mmmm visst.. Polisen raderade viktiga bevis. Hur ofta händer det?? Hantverkare ljög i rätten,för vad?? Och polisen i Göteborg registrerade aldrig vare sig inlämning eller utlämning av 9 kilo kokain. Samt att de poliser som jobbade den kvällen inte hade ett minne av att Wall lämnat in 9 kilo koks. Något de borde komma ihåg,med den ovanliga mängden. Nej du,du får nog inse att på den nivån förekommer fulspel.
Citera
2025-08-15, 11:26
Medlem
Citat:
Mmmm visst.. Polisen raderade viktiga bevis. Hur ofta händer det?? Hantverkare ljög i rätten,för vad?? Och polisen i Göteborg registrerade aldrig vare sig inlämning eller utlämning av 9 kilo kokain. Samt att de poliser som jobbade den kvällen inte hade ett minne av att Wall lämnat in 9 kilo koks. Något de borde komma ihåg,med den ovanliga mängden. Nej du,du får nog inse att på den nivån förekommer fulspel.
Jag håller med till 100%. Det finns inte på kartan att dessa 9kg skulle ha legat bortglömt. Drivet att sätta fast Jonas gjorde att några poliser gick över gränsen..
Citera
2025-08-15, 15:27
Medlem
Jag kan bara säga att jag har sett och hört med egna ögon och öron bevisen för att de 9 kg låg på Gloria sedan juli 2008, när Mauritz lastade båten. Skulle tippa att de kommer att publiceras så småningom.

Citat:
Ursprungligen postat av Tortelli
Jag håller med till 100%. Det finns inte på kartan att dessa 9kg skulle ha legat bortglömt. Drivet att sätta fast Jonas gjorde att några poliser gick över gränsen..
Citera
2025-08-15, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galimberti
Jag kan bara säga att jag har sett och hört med egna ögon och öron bevisen för att de 9 kg låg på Gloria sedan juli 2008, när Mauritz lastade båten. Skulle tippa att de kommer att publiceras så småningom.

läst dina inlägg nu, så denna polis som "hittade" 9 kg på båten hade en sån osannolik otur att att alla bilder han tog bara försvann? Tja, det skulle kunna hända, men sen att Göteborgspolisen inte sett röken av dessa 9 kg kokain ....där han ska ha lämnat in kokainet över natten inte ens noterat det, det är magiskt måste jag medge, den polisen måste haft en riktigt dålig dag/dygn
Citera
2025-08-16, 02:42
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galimberti
Vad har du sett med dina egna ögon?
Vad är "de" som kommer publiceras så småningom?
Menar du att det finns bevisning som inte togs upp på rättegången?
Citera
2025-08-16, 12:33
Medlem
Citat:
Dessa 9 kilo måste ju någon ha saknat,någon ska ju betala det,så de kan inte "glömts" bort. Hur kan du med egna ögon sett det,det måste betyda att du är Wall himself då?
Det var ett lögnaktigt påstående för att få Jonas utlämnad. Det har aldrig funnits 9kg på Gloria. Polisen var förhäxad av att nita Jonas i 1a hand..
Citera
2025-08-16, 18:37
Medlem
Anledningen till dom så kallade upphittade kilona som inte ens dom undercover poliser som bott i båten hittat under deras boende där är att sverige med åklagare bergstrand ville ha fallet till sverige.

Det kostade ensamseglaren några extra år på kåken, för i frankrike hade han fått ett betydligt lägre straff, troligen hade han även haft sina tänder kvar som lossnade pga den långa häktningstiden utan solljus
Citera
2025-08-16, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tortelli
Det var ett lögnaktigt påstående för att få Jonas utlämnad. Det har aldrig funnits 9kg på Gloria. Polisen var förhäxad av att nita Jonas i 1a hand..
Precis. Jonas kanske är skyldig till allt han någonsin anklagats för,det vet inte jag. Men det ska FAN inte köras nått jävla fulspel i en demokrati för att få någon dömd.
Citera
2025-08-22, 07:59
Medlem
https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/nya-bakslagen-nu-ser-det-kort-ut-for-jonas-oredsson-falk/
Citera
2025-08-22, 08:19
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/nya-bakslagen-nu-ser-det-kort-ut-for-jonas-oredsson-falk/
Citerar delar av en lång artikel.

Citat:
En vän till honom, som pekats ut som hans högra hand i utpressningshärvan, har gripits i Colombia.
Nu är situationen en annan där.

Colombianska myndigheter skryter om gripandet av Falks vän och en utlämning till Sverige väntar.

Jonas Falks värsta bakslag kom dock under sommaren när han häktades för fyra fall av synnerligen grova narkotikabrott – där det mest spektakulära är den mest omfattande kokainseglats som en svensk anklagats för.
Citera
2025-08-22, 09:55
Medlem
Vi får hoppas att det blir 14 år bakom lås och bom. Där hör han hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in