2025-07-24, 21:39
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lollz12
Finns det någon som har en fungerande länk från FUP? Den från maj nu 2025 verkar inte fungera längre tyvärr
https://drive.google.com/drive/folders/1dnFHZT_xVwWkGyOm0lzGJ6_WTCaEUSkB
Citera
2025-08-18, 18:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Nu i podden Förhörsrummet.
Lyssnade på ett avsnitt från Rättegångspodden idag, via Poddtoppen. Eftersom det är gratis så antar jag att man inte kan höra alla avsnitt på en gång, finns bara ett ute än så länge.

Är inte så insatt i det här fallet, men i första avsnittet får man höra Felix beskrivning av det hela. Jag reagerade på att han nästan lät som en röstskådis, som att någon övat in ett manus och inte riktigt fått känslorna i det han säger att kännas äkta. Under ganska lång stund kan han berätta om händelsen, ovanligt detaljerat också, utan några problem. Han nämner en del fruktansvärda saker som jag som lyssnare mådde dåligt över att höra. Men han berättar om det utan några känslor alls. Senare bryter han plötsligt ihop och börjar sluddra i sitt tal och det kändes väldigt överspelat, snudd på teatriskt.

Avsnittet från Rättegångspodden går att lyssna på här.
https://poddtoppen.se/podcast/897819815/rattegangspodden/mordet-pa-magnus-natschki-del-12

Alla reagerar vi olika på traumatiska händelser, så jag menar inte att döma honom. Men det var bara en märklig känsla att lyssna på det.
Senast redigerad av RollonHomie 2025-08-18 kl. 19:02.
Citera
2025-08-18, 20:15
Medlem
Jag lyssnade imorse på detta avsnitt och jag reagerade samma som dig, i början så fattade jag inte riktigt att det var "på riktigt" utan trodde det var något skådespel som läste ett manus. Väldigt märkligt tyckte jag! Men givetvis får man höra en utförlig beskrivning från hans perspektiv. Fruktansvärt!

Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Lyssnade på ett avsnitt från Rättegångspodden idag, via Poddtoppen. Eftersom det är gratis så antar jag att man inte kan höra alla avsnitt på en gång, finns bara ett ute än så länge.

Är inte så insatt i det här fallet, men i första avsnittet får man höra Felix beskrivning av det hela. Jag reagerade på att han nästan lät som en röstskådis, som att någon övat in ett manus och inte riktigt fått känslorna i det han säger att kännas äkta. Under ganska lång stund kan han berätta om händelsen, ovanligt detaljerat också, utan några problem. Han nämner en del fruktansvärda saker som jag som lyssnare mådde dåligt över att höra. Men han berättar om det utan några känslor alls. Senare bryter han plötsligt ihop och börjar sluddra i sitt tal och det kändes väldigt överspelat, snudd på teatriskt.

https://poddtoppen.se/podcast/897819815/rattegangspodden/mordet-pa-magnus-natschki-del-12

Alla reagerar vi olika på traumatiska händelser, så jag menar inte att döma honom. Men det var bara en märklig känsla att lyssna på det.
Citera
2025-08-18, 21:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av devetdu1
Jag lyssnade imorse på detta avsnitt och jag reagerade samma som dig, i början så fattade jag inte riktigt att det var "på riktigt" utan trodde det var något skådespel som läste ett manus. Väldigt märkligt tyckte jag! Men givetvis får man höra en utförlig beskrivning från hans perspektiv. Fruktansvärt!
Jag tror inte Felix är så "utsatt" som han påstår sig ha varit. Han ger mer intrycket av att vara en slipad jäkel som tror sig kunna snacka sig ur det mesta. Ingen av de inblandade var fysiskt respektingivande heller, mer en tragisk samling veklingar där den som är minst vek blir den som tar ledarrollen och tillsammans ger man sig på ett offer som inte heller är vidare respektingivande. Det är fega, ynkliga kräk som känner sig tuffa genom att ge sig på de som är svaga. Deras tid i fängelset säger ju ganska mycket om hur andra intagna bedömde dom. Ett gäng kycklingar som hamnade bland vargarna och flydde till isol.

Diverse psykiska sjukdomar spelar nog också en roll. Inte för en stund tror jag att eventuellt missbruk har haft någon roll i deras beteende. Det var nog riktigt djupt störda från början och tillsammans väcktes deras sjuka sidor till liv.
Citera
2025-08-19, 14:17
Medlem
Citat:
Jag tror inte Felix är så "utsatt" som han påstår sig ha varit. Han ger mer intrycket av att vara en slipad jäkel som tror sig kunna snacka sig ur det mesta. Ingen av de inblandade var fysiskt respektingivande heller, mer en tragisk samling veklingar där den som är minst vek blir den som tar ledarrollen och tillsammans ger man sig på ett offer som inte heller är vidare respektingivande. Det är fega, ynkliga kräk som känner sig tuffa genom att ge sig på de som är svaga. Deras tid i fängelset säger ju ganska mycket om hur andra intagna bedömde dom. Ett gäng kycklingar som hamnade bland vargarna och flydde till isol.

Diverse psykiska sjukdomar spelar nog också en roll. Inte för en stund tror jag att eventuellt missbruk har haft någon roll i deras beteende. Det var nog riktigt djupt störda från början och tillsammans väcktes deras sjuka sidor till liv.

Felix verkar allt annat än slipad
Citera
2025-08-19, 14:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nongming
Felix verkar allt annat än slipad
Nej, men han tror att han är det.
Jag kände inte till att han höll på med teater tidigare men läste det nånstans i tråden. Det kan ju förklara varför jag tyckte att hans berättelse i Rättegångspodden kändes skådespelad. Han kanske trodde att han kunde använda sina kunskaper från teatern till att lura alla under förhör och rättegång.

Det är nog inte en karriär han ska satsa på.
Citera
2025-08-19, 16:09
Avslutad
Jag var väldigt insatt i fallet när det hade hänt, eller insatt är fel ord. Jag grävde ner mig i fupen och tyckte väldigt synd om denna Felix. Fram tills att jag hörde ljudfilen från rättegången.
Även jag reagerade på att helt plötsligt lät han version väldigt tillgjord. Som att han löste upp en pjäs eller en novell för att måla upp en bild.
Kom på mig själv igår när jag hörde detta igen i rättegångspodden med att fnysa högt åt hans; ”..jag sjöng för Magnus..”
Citera
2025-08-19, 16:47
Medlem
-GGs avatar
Citat:

Felix har definitivt inte berättat hela sanningen.

Frågan är väl mer vad det hela egentligen handlade om.
Citera
2025-08-19, 16:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Felix har definitivt inte berättat hela sanningen.

Frågan är väl mer vad det hela egentligen handlade om.

Jag kommer inte ihåg längre vad de medåtalades version var? Men jag har ett svagt minne av att dom sa att Felix inte alls var i den utsatta position han var i.
Tog Felix droger vid mordtillfället? Missbrukade han annars? Jag har för mig att han inte hade ett känt missbruk men är osäker. Någon kanske minns bättre?
Citera
2025-08-21, 21:37
Medlem
SunshineRecorders avatar
Jag lyssnade på rättegångspodden idag. Fattar fan ingenting. Jag är rätt tålig av mig men blev verkligen illamående av detta. Kunde inte lyssna på slutet ens. Även om Felix låter lite teatralisk och konstig är det ju heelt sjukt att han skulle gjort detta av egen vilja. De hade ju ingen relation till männen som kom in och kidnappade dom? Vem "passar på" att mörda någon i en sån här konstig kontext? Varför? Han är mycket yngre, har en plan att studera, varför skulle han på något vis ha velat döda Magnus? Jag tror ändå att det han beskriver är sant. Han låter som att han faktiskt är riktigt riktigt traumatiserad av detta. Men jag får kanske äta upp mina ord när avsnitt 2 kommmer ut.
Citera
2025-08-21, 21:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SunshineRecorder
Jag lyssnade på rättegångspodden idag. Fattar fan ingenting. Jag är rätt tålig av mig men blev verkligen illamående av detta. Kunde inte lyssna på slutet ens. Även om Felix låter lite teatralisk och konstig är det ju heelt sjukt att han skulle gjort detta av egen vilja. De hade ju ingen relation till männen som kom in och kidnappade dom? Vem "passar på" att mörda någon i en sån här konstig kontext? Varför? Han är mycket yngre, har en plan att studera, varför skulle han på något vis ha velat döda Magnus? Jag tror ändå att det han beskriver är sant. Han låter som att han faktiskt är riktigt riktigt traumatiserad av detta. Men jag får kanske äta upp mina ord när avsnitt 2 kommmer ut.

Saken är ju den att Felix hade mer än en möjlighet att larma och tillkalla hjälp. Dom var inne i en butik bland massa människor, man ser på bilderna att Felix inte direkt är vaktas av dom andra. Samma sak när han var inne och hyrde bilen så gick han in helt ensam. Varför bad han dem inte larma polisen?
Felix hade dessutom egna stilnoct som inte var utskrivna på recept. Pundade han?

Eller när han slog ihjäl Magnus med yxan. Varför tog han inte bara yxan och attackerade den andra killen som hetsade honom att avsluta Felix liv? Han var ju obeväpnad.

Han var nog inte med och planerade det hela, men han gjorde heller ingeting för att hjälpa Magnus.
Citera
2025-08-21, 22:05
Medlem
SunshineRecorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deadlift81
Saken är ju den att Felix hade mer än en möjlighet att larma och tillkalla hjälp. Dom var inne i en butik bland massa människor, man ser på bilderna att Felix inte direkt är vaktas av dom andra. Samma sak när han var inne och hyrde bilen så gick han in helt ensam. Varför bad han dem inte larma polisen?
Felix hade dessutom egna stilnoct som inte var utskrivna på recept. Pundade han?

Eller när han slog ihjäl Magnus med yxan. Varför tog han inte bara yxan och attackerade den andra killen som hetsade honom att avsluta Felix liv? Han var ju obeväpnad.

Han var nog inte med och planerade det hela, men han gjorde heller ingeting för att hjälpa Magnus.

Ja det är sjukt konstigt men jag antar att en ung person under den typen av stress kan bli rätt knäpp. Reagerade också på att han liksom inte bara "ropar på hjälp" när de är ute bland folk. Men liksom varför skulle han göra en sån grej bara spontant? Tycka att det är en kul grej? Det är också helt ologiskt. Man hör ju ofta om tjejer som kidnappats och blir utsatta för helt sjuka grejer men ändå inte tar chanser att fly som de får. De blir helt enkelt helt paralyserade av skräcken. Tänker att det är möjligt att det har hänt Felix. Att Magnus vill dö och ber om att få dö kan ju bidra till hans agerande, om det nu är sant. Utgår från att alla i denna soppa är både drogade och fulla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in