2025-08-21, 18:49
Medlem
bonobonos avatar
Jag fiskade några gånger som barn med metspö på brygga och båt, utan att få något, förutom en brax (som man kunde ha plockat upp med händerna, svintråkig) och ett par gånger fiskade jag strömming.
Nu är jag äldre och ska med en kompis ut och fiska men har noll koll.

Jag har en ärvd fiskelåda med massa olika drag mm, en Ambassadör-rulle(?) och ett spö, som gick av direkt jag testade att svinga det lite så den var nog gammal och torr.

Jag tänker testa lite drag, kastmeta (heter det så?) osv. Men behöver ett nytt spö.
Jag vet inte om fiske blir min grej så vill ikte köpa nåt dyrt direkt utan nåt som duger utan att gå sönder.
Kanske kommer det bara att användas en eller ett par gånger, eller mer.
Får jag fiskefeber och blir helt såld kan jag byta upp mig då.

Kan man hitta nåt sånt på typ Biltema, Jula, XXL osv?
Vad kan ni rekommendera?

Edit. Biltema och Jula låter ju illa men har sett att dom även har fiskegrejer. Det ligger även nära där jag bor.
Citera
2025-08-21, 19:10
Avslutad
Testa fiskeset runt 500 kronor.
Abu Garcia Cardinal X 702M haspelset 7' 10-30 g
Citera
2025-08-21, 19:23
Medlem
67arigGubbes avatar
Köp nåt vettigt direkt, shimano, abu eller liknande. Finns bra set att beställa online..
Minst 30g på spöt!
Köp nya drag, stora fina jiggar är grejer!
Citera
2025-08-21, 19:46
Avslutad
Köpa engångsgrejer på biltema gör att du snart kommer tappa lusten.

Ska du kastmeta så ska du ha ett matchspö på ca 12 fot och en haspelrulle (Daiwa, Shimano, Okuma är exempel på bra märke)

Har jag en budget på 2000kr så köper jag en rulle för 500kr och ett spö för 1500kr.

Lägg runt 500kr på en märkes rulle storlek 1000-2500 och tänk på att ett bra spö är viktigare än vad folk tror! det ska vara rejält långt för att kunna göra bra mothugg när du har kastat långt ut! som jag skrev runt 12 fot är perfekt.
Citera
2025-08-21, 20:37
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skamrusk
Testa fiskeset runt 500 kronor.
Abu Garcia Cardinal X 702M haspelset 7' 10-30 g

Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Köp nåt vettigt direkt, shimano, abu eller liknande. Finns bra set att beställa online..
Minst 30g på spöt!
Köp nya drag, stora fina jiggar är grejer!

Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Köpa engångsgrejer på biltema gör att du snart kommer tappa lusten.

Ska du kastmeta så ska du ha ett matchspö på ca 12 fot och en haspelrulle (Daiwa, Shimano, Okuma är exempel på bra märke)

Har jag en budget på 2000kr så köper jag en rulle för 500kr och ett spö för 1500kr.

Lägg runt 500kr på en märkes rulle storlek 1000-2500 och tänk på att ett bra spö är viktigare än vad folk tror! det ska vara rejält långt för att kunna göra bra mothugg när du har kastat långt ut! som jag skrev runt 12 fot är perfekt.
Jag har bara morgondagen på mig att köpa nåt så hinner inte beställa någon tyvärr.
Biltema, Jula, Clas Ohlson, XXL och Jaktia är det jag har att tillgå.

Är det nåt fel på rullen jag har? Gammal men fungerar.
Dragen är allt möjlig, allt från wobblers, atom, jiggar, spinnare. Full väska. Kan väl inte va nåt fel på dom bara för att dom är lite äldre.
Jag ska som sagt inte bli någon storfiskare direkt.
Citera
2025-08-21, 23:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Jag har bara morgondagen på mig att köpa nåt så hinner inte beställa någon tyvärr.
Biltema, Jula, Clas Ohlson, XXL och Jaktia är det jag har att tillgå.

Är det nåt fel på rullen jag har? Gammal men fungerar.
Dragen är allt möjlig, allt från wobblers, atom, jiggar, spinnare. Full väska. Kan väl inte va nåt fel på dom bara för att dom är lite äldre.
Jag ska som sagt inte bli någon storfiskare direkt.
Kolla Blocket annars eller Facebook market så kan du köpa kvalitetsgrejer billigt istället för skräp från Kinakedjorna som nämns ovan. Förstår inte varför du ska ha sprillans nya grejer i början.
Citera
2025-08-22, 00:47
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Kolla Blocket annars eller Facebook market så kan du köpa kvalitetsgrejer billigt istället för skräp från Kinakedjorna som nämns ovan. Förstår inte varför du ska ha sprillans nya grejer i början.
Jag behöver inte ha nya grejer men jag vet inte vad jag ska ha.
Och just nu är problemet att jag behöver något till lördag morgon. Det finns inte tid att handla online, kolla annonser osv.
Hade jag tex bott i Stockholm hade det kanske varit lättare, större utbud både nytt och begagnat men där jag bor är det dom butikerna jag nämnde jag har tillgång till just nu.
Jag vill inte köpa nåt skräp men hade hoppats på attdet kunde finnas nåt som ändå va ok, till skapligt pris som duger för att testa med några gånger. Om det skulle bli ett intresse kan jag köpa något annat.
Citera
2025-08-24, 14:34
Avstängd
448s avatar
Ron Thompsson teleskopspön är ok fast dom är i budgetklassen.

De o en haspel för 500-1000 spänn

P.s ,glöm inte att köpa ett haspelsspö med första ringarna stora om du beställer på nätet
Citera
2025-08-24, 23:45
Medlem
Både xxl och jaktia brukar ha bra grejer, de köper iaf in riktiga spön och rullar från shimano, daiwa och ABUgarcia. Skulle undvika biltema, clas ohlson och julas prylar.

Du skulle absolut kunna använda din gamla ambassadörrulle, men sannolikt så har du nylon på den som kommer att bli plastdamm när du ska kasta. Det behövs en ny lina, förslagsvis flätlina på 0,12-0.15mm.

För att använda den rullen så ska du köpa ett spinn-spö, så att du kan montera rullen "ovanpå".
10-30g räcker utmärkt för abborre och lättare gäddprylar.
Jiggar mellan 7-14cm, jiggskallar på 5-10g och storlek 2/0-4/0.

Jag köpte ett shimanoset när jag kom igång med fiskehobbyn igen för 5 år sedan. Det använder jag fortfarande och det var typ 100ggr bättre än mitt gamla spö/rull-kombo som jag köpte i tonåren.
Det är VÄL värt att spendera upp till en tusenlapp för en kombo. Allt utöver det har vad man kallar diminishing returns.
Citera
2025-08-25, 01:12
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Ron Thompsson teleskopspön är ok fast dom är i budgetklassen.

De o en haspel för 500-1000 spänn

P.s ,glöm inte att köpa ett haspelsspö med första ringarna stora om du beställer på nätet

Citat:
Ursprungligen postat av t-saur
Både xxl och jaktia brukar ha bra grejer, de köper iaf in riktiga spön och rullar från shimano, daiwa och ABUgarcia. Skulle undvika biltema, clas ohlson och julas prylar.

Du skulle absolut kunna använda din gamla ambassadörrulle, men sannolikt så har du nylon på den som kommer att bli plastdamm när du ska kasta. Det behövs en ny lina, förslagsvis flätlina på 0,12-0.15mm.

För att använda den rullen så ska du köpa ett spinn-spö, så att du kan montera rullen "ovanpå".
10-30g räcker utmärkt för abborre och lättare gäddprylar.
Jiggar mellan 7-14cm, jiggskallar på 5-10g och storlek 2/0-4/0.

Jag köpte ett shimanoset när jag kom igång med fiskehobbyn igen för 5 år sedan. Det använder jag fortfarande och det var typ 100ggr bättre än mitt gamla spö/rull-kombo som jag köpte i tonåren.
Det är VÄL värt att spendera upp till en tusenlapp för en kombo. Allt utöver det har vad man kallar diminishing returns.
Jäklar va roligt det var att fiska.
Blev bara kast, mest med spinnare men tyvärr ingen fisk på 9 timmar.
Testade massor av drag. Ett par blev kvar på botten haha men känns som den stora grejen med fiske, förutom tålamod är att välja rätt drag och där har jag mycket att lära mig.

Köpte Abu Garcia med både spö och rulle och det fungerade fint.
Blev även en spö till Ambassadören. Det fungerade bra när jag testade hemma men väl vid sjön blev det bara trassel så där får jag testa mer, eller kanske fixa en multirulle istället.
Nu vill jag ut och fiska varje dag. Jobbigt med fiskekort hela tiden bara då de lär bli dyrare än att köpa fisk i affären hahaha.

https://www.xxl.se/abu-garcia-devil-allround-spin-802m-10-30g-cmb/p/1229053_1_Style
Citera
2025-08-25, 02:14
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Jäklar va roligt det var att fiska.
Blev bara kast, mest med spinnare men tyvärr ingen fisk på 9 timmar.
Testade massor av drag. Ett par blev kvar på botten haha men känns som den stora grejen med fiske, förutom tålamod är att välja rätt drag och där har jag mycket att lära mig.

Köpte Abu Garcia med både spö och rulle och det fungerade fint.
Blev även en spö till Ambassadören. Det fungerade bra när jag testade hemma men väl vid sjön blev det bara trassel så där får jag testa mer, eller kanske fixa en multirulle istället.
Nu vill jag ut och fiska varje dag. Jobbigt med fiskekort hela tiden bara då de lär bli dyrare än att köpa fisk i affären hahaha.

https://www.xxl.se/abu-garcia-devil-allround-spin-802m-10-30g-cmb/p/1229053_1_Style

Haha nä fan - multirulle = mer trassel o kort kastlängd om man inte kastar 100grams drag.

Havet o stora sjöarna är fritt.

September är en bra havsöringsmånad.
Tidig morgon o kvällar.

Makrill om du är på västkusten.
Citera
2025-08-26, 01:14
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Haha nä fan - multirulle = mer trassel o kort kastlängd om man inte kastar 100grams drag.

Havet o stora sjöarna är fritt.

September är en bra havsöringsmånad.
Tidig morgon o kvällar.

Makrill om du är på västkusten.
Multirulle funkar väl även för gädda och andra lite större fiskar?
Nu när jag köpte ett spö till Ambassadören, som är för rullar ovanpå spöt för 1500kr tänkte jag köpa en rulle som passar spöt, när Ambassadören får stanna hemma istället för att trassla sig. Då tänkte jag multirulle.
Vad kan jag annars välja?

Bor mitt i landet. Inget hav i sikte. Skog och mest massa småsjöar.
Abborre, gädda och en del inplanterad regnbåge verkar va vanligast här (tror jag).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in