2025-08-21, 16:29
Medlem
Hej.

Hur funkar det rent generellt om jag flyttar till Spanien, arbetar hos ett spanskt företag. Har ett spanskt bankkonto där pengar kommer in men är fortsatt skriven om hemhörande i Sverige? Samt lever på A kassa i ett par månader samtidigt som jag arbetar via de spanska bolaget?

Kan skatteverket granska mig på nått sätt eller flyger jag under radarn? 😆 Jag är mycket medveten om vad som är rätt och fel här, så ingen uppläsning.

Jag har jobbat I 12 år, aldrig utnyttjat systemet, aldrig vart sjuk eller frånvaro eller levt på a kassa.

Någon som har tidigare erfarenheter?
2025-08-21, 16:37
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolkan
Hej.

Hur funkar det rent generellt om jag flyttar till Spanien, arbetar hos ett spanskt företag. Har ett spanskt bankkonto där pengar kommer in men är fortsatt skriven om hemhörande i Sverige? Samt lever på A kassa i ett par månader samtidigt som jag arbetar via de spanska bolaget?

Kan skatteverket granska mig på nått sätt eller flyger jag under radarn? 😆 Jag är mycket medveten om vad som är rätt och fel här, så ingen uppläsning.

Jag har jobbat I 12 år, aldrig utnyttjat systemet, aldrig vart sjuk eller frånvaro eller levt på a kassa.

EU jobbar tillsammans och den dagen du blir påkommen får du ett fett återbetalningskrav.
2025-08-21, 16:40
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Hej.

Det du beskriver är ju ren och skär bedrägeri.
Och ja du är körd. Enligt ChatGPT:

Citat:
Kan svenska myndigheter se inkomster eller bankrörelser i Spanien?

Ja, i många fall. Här är hur:

📘 Automatiskt informationsutbyte (CRS)

Sverige och Spanien deltar båda i det globala Common Reporting Standard (CRS)-systemet:
Banker i Spanien rapporterar automatiskt kontoinformation (saldo, ränteintäkter, mm) till spanska skattemyndigheter.
Dessa vidarebefordrar uppgifterna till Skatteverket i Sverige om du är folkbokförd där.
Gäller t.ex. om du har ett spanskt bankkonto i ditt eget namn, eller om du har inkomster där.

📘 Arbetsinkomst från utlandet

Spanska arbetsgivare rapporterar dina inkomster till spanska myndigheter, vilket kan matchas med svenska personuppgifter vid utbyte.
Skatteverket har tillgång till internationella databaser och uppgifter, särskilt inom EU.

🔍 Särskilda granskningar

Skatteverket genomför internationella kontroller och har särskilda avdelningar för granskning av personer som bor eller arbetar utomlands.

Citat:
4. Konsekvenser vid felaktig hantering

Om du:

Tar A-kassa utan att stå till arbetsmarknadens förfogande.
Inte deklarerar utländska inkomster.
Undanhåller kontoinformation eller falskt bor i Sverige.

... så kan det leda till:

Återkrav av A-kassa.
Skattetillägg eller skattebrott.
Åtal för bidragsbrott, vilket kan leda till fängelse om det är grovt.

Citat:
Det är inte tillåtet att arbeta (ens deltid) och samtidigt ta ut full a-kassa i Sverige – oavsett om jobbet är i Sverige eller utomlands.
Om du arbetar för ett företag (även ett utländskt) måste du redovisa detta till a-kassan. De kommer då att dra av det från din ersättning eller neka den helt.

Om du låter bli att meddela att du jobbar, men tar emot a-kassa, kan det räknas som bedrägeri och leda till återkrav, avstängning och eventuell polisanmälan.
2025-08-21, 17:18
Medlem
kalkryggars avatar
Spanien rapporterar dina innehav så det syns. Om du sen åker dit för det så kan det få ganska allvarliga konsekvenser så hur kan det vara värt de småpengar du kan få ut på det?

Bättre att göra enligt boken då det bara rör sig om småpengar ändå.
2025-08-21, 17:47
Medlem
Svenska skatteverket/försäkringskassan har ingen koll alls på pengar som intjänas utanför landet. De kan få information men då måste det gå via en polisanmälan och svensk polis kontaktar spansk polis e.t.c det är inget som sker per automatik.
2025-08-21, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Svenska skatteverket/försäkringskassan har ingen koll alls på pengar som intjänas utanför landet. De kan få information men då måste det gå via en polisanmälan och svensk polis kontaktar spansk polis e.t.c det är inget som sker per automatik.

Du har noll insikt uppenbarligen.
2025-08-21, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du har noll insikt uppenbarligen.

Verkar ju inte så när alla kriminella har Revolut, som är en lettisk bank, enorma problem att få fram kontoutdrag om det inte finns en polisanmälan i botten.
2025-08-21, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Spanien rapporterar dina innehav så det syns. Om du sen åker dit för det så kan det få ganska allvarliga konsekvenser så hur kan det vara värt de småpengar du kan få ut på det?

Bättre att göra enligt boken då det bara rör sig om småpengar ändå.

Så du menar att spanska myndigheter kommer rapportera min spanska lön till sverige? Låter som oerhört mycket arbete för att hålla koll och göra utskick med så många olika nationaliteter?
2025-08-21, 18:56
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Så du menar att spanska myndigheter kommer rapportera min spanska lön till sverige? Låter som oerhört mycket arbete för att hålla koll och göra utskick med så många olika nationaliteter?

Det går per automatik.

Låter däremot som det är en stor risk att ta från din sida för smågrus.
2025-08-21, 22:49
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Hur stor risken är att Skatteverket upptäcker att man begår ett brott är inte en juridisk fråga.

Hänglås på.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in