2025-04-22, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Girgen3
Inte odlat på några år nu, men iår är det dags igen! Nackdelen detta år är att jag ej kommer kunna förgro mina småttingar inomhus första veckan eller två. Har ni erfarenhet av att direktså ute i sin jordbädd? Vad ska man tänka på?
Antar att man bara aktiverar fröet i blött papper som vanligt men sen bara sätter ut fröt direkt i sin stora jordbädd? Är det någon skillnad på early och auto i detta scenario?

Min andra fundering är hur det ser ut med frö leveranser. Sist beställde jag ifrån seedheaven och var väldigt nöjd, men behöver man vara nojig över vilken adress man beställer till eller struntar polisen i att någon får ett brev med frön i? Tänker så dem inte väljer att knacka på 3 månader senare
Tack på förhand allihoppa!!

Tror jag läst i tidigare tråd om någon som inte heller skulle starta upp hemma utan istället hade en plastback med lite vatten och några hål i som stod ute i skogen o fungerade som någon slags växthus med vatten reserv... Rätta mig gärna eller lägg till info, inget jag har testat men testar gärna nu i år...

Förövrigt när tror vi det är dags att så fröerna? Såg små brännässlor titta upp i skogen herrom dan i Västra Götalands området...
Citera
2025-05-01, 21:07
Medlem
khrysothemiss avatar
Halajjala. Ska ställa en korkad fråga nu tänkte jag. Om det nu är så att om jag får hem blött och sunkigt = kurerat för kort tid. Kan jag inte bara forstätta kurera själv... eller är det redan för sent, så att säga! (kapar tråden så jag kommer ihåg att följa den sedan)
Citera
2025-05-06, 11:57
Medlem
grisigmuslims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av khrysothemis
Halajjala. Ska ställa en korkad fråga nu tänkte jag. Om det nu är så att om jag får hem blött och sunkigt = kurerat för kort tid. Kan jag inte bara forstätta kurera själv... eller är det redan för sent, så att säga! (kapar tråden så jag kommer ihåg att följa den sedan)

om du fått blött gräs så är det bara att lägga i en glasburk, öppna en timme 2-3 gånger om dagen i en vecka.

Är de superblöta så kanske de behöver ligga ute en dag eller två och torka och sedan ovanstående steg.
Citera
2025-05-28, 15:20
Medlem
Kan meddela att mördarsniglarna är mycket aktiva och hungriga I år
Citera
2025-05-28, 22:40
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slengkonto
Jag har lagt av att odla ute helt och hållet pga. sniglarna.

För tjugo år sen hade jag inga problem med sniglar, men nu är det kört. Plantorna blir uppätna på några dagar.

Det är så illa att det nästan inte är nån ide att odla grönsaker heller. Total invasion.
Citera
2025-05-31, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt

För tjugo år sen hade jag inga problem med sniglar, men nu är det kört. Plantorna blir uppätna på några dagar.

Det är så illa att det nästan inte är nån ide att odla grönsaker heller. Total invasion.
Odla på kullar.. där hänger inte sniglar, odla där vinden kommer åt.. där finns dem inte + du behöver luftcirkulation för att minska risken för mögel.
Citera
2025-06-21, 15:21
Medlem
serializedobject64s avatar
Tjoo länge sedan man odlat ute då min spot är så jävla långt bort och hinkka vatten i 6h från en nära sandgrop (ca 1km) som fyllts med vatten är rätt så tungt. Har dock satt en hel del tid på denna men sen ska ju lådorna osv bäras dit. Hur långt ungefär känner man ca 30st plantor ute? Funderar på att lägga ny spot närmare huset?
Citera
2025-06-22, 16:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Slengkonto

Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt

Pröva kopparfällor. Är det så många blir det lite för dyrt o köra ölfällor om de blir fulla fort men jävlar vad effektiva de är! Värt att pröva. Annars kan man ju försöka locka till sig något rovdjur för sniglarna..
Citera
2025-06-26, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beanbag2k19
Direkt sådd är det bästa!
Ta lite papper blöt papperet sprid ut fröna väl och strö lite jord på fröna och
Lägg detta en en påse.

Vänta Max 3 dygn innan du planterar dom annars blir svansen galet lång!

5 frön per spot 3 bör överleva.

Mvh bean

Kan du svara pm?
Citera
2025-07-02, 13:44
Medlem
SKiTSURs avatar
Har satt några autoblommande, typ som ak47 kommer ej ihåg namnet exakt.

De planterades i början på juni i krukor så ca 1 månad nu. Har tillgång till trädgård så jag flyttar runt krukorna beroende på väder. Brukar ställa på altanen när det regnat som mest.

Men nu till min fråga. Har tillgång till ett växthus, åtminstone på nätterna. Ska jag ställa in mina flickor där över natten för att sen ta ut de i trädgården igen på morgonen? Eller kan de lika gärna stå på altanen under tak när vädret inte tillåter?
Citera
2025-07-30, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Italyboy164
Kan du svara pm?
Hej! Varit upptagen som fan senaste månaderna?! Hur växer det i skogarna boys and giiiirls? Är det mycket kottar i år?

Mvh bean the bag mf!
Citera
2025-08-20, 22:38
Medlem
https://fotoforensics.com/analysis.php?id=fd783d042063aed4df6c721978af1a1619 2215ff.4894914&fmt=orig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in