Citat:
Jag är en lite hatare av den dyra styckningdetaljen oxfilé. Tycker att både entrecote och ryggbiff är godare. Matinfluensern Roy Nader har i någon av sina videor sagt att oxfilé smakar som lever. Lite grann kan jag förstå vad han menar. Rostas åt jag för ett par dagar sedan. Någon hade absolut kunna lura mig att det var oxfilé. Jag vet att många sunkrestauranger kör med rostas på sina plankstekar och "oxfilépizzor". Hur många procent av svenskarna tror ni att man kan lura med att servera rostas istället för oxfilé? Känner ni skillnad i konsistensen och smaken mellan rostas och oxfilé?
Svensk oxfile är bland det bästa som existerar. Jag hade fortfarande känt kvalitetskillnaderna, men tror inte alls att man längre hitta något vettigt i affären för priserna nuförtiden är rent horribla. Men jag tror merparten yngre inte alls har provat oxfile av riktigt bra kvalite och har på sin höjd ätit något importerat från Uruguay eller liknande. Tycker den där Roy att oxfile smakar som lever, så borde han syssla med något helt annat än att vara matinfluenser.
Rostas kan nog också fungera på pizza. Grejen är ju den att själva tillagningen på pizza blir ju ganska så annorlunda med att de ligger och grillas ovanpå själva osten och inte får någon riktig stekyta som du får när man steker den i stekjärn.
Om du ska steka en oxfile riktig korrekt och det ska bli bra smak, så ska du lägga den i ett hett smörat järn och låta bli att sticka den med kniv, samt låta bli att pressa den som någon hamburgare med stekspaden, så att köttsaften rinner ut.
Sedan vänd den när blodet kommer upp på själva ytan av oxfilen, när du steker den, så du har den medium rare.