2025-08-20, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Jag är en lite hatare av den dyra styckningdetaljen oxfilé. Tycker att både entrecote och ryggbiff är godare. Matinfluensern Roy Nader har i någon av sina videor sagt att oxfilé smakar som lever. Lite grann kan jag förstå vad han menar. Rostas åt jag för ett par dagar sedan. Någon hade absolut kunna lura mig att det var oxfilé. Jag vet att många sunkrestauranger kör med rostas på sina plankstekar och "oxfilépizzor". Hur många procent av svenskarna tror ni att man kan lura med att servera rostas istället för oxfilé? Känner ni skillnad i konsistensen och smaken mellan rostas och oxfilé?

Svensk oxfile är bland det bästa som existerar. Jag hade fortfarande känt kvalitetskillnaderna, men tror inte alls att man längre hitta något vettigt i affären för priserna nuförtiden är rent horribla. Men jag tror merparten yngre inte alls har provat oxfile av riktigt bra kvalite och har på sin höjd ätit något importerat från Uruguay eller liknande. Tycker den där Roy att oxfile smakar som lever, så borde han syssla med något helt annat än att vara matinfluenser.
Rostas kan nog också fungera på pizza. Grejen är ju den att själva tillagningen på pizza blir ju ganska så annorlunda med att de ligger och grillas ovanpå själva osten och inte får någon riktig stekyta som du får när man steker den i stekjärn.
Om du ska steka en oxfile riktig korrekt och det ska bli bra smak, så ska du lägga den i ett hett smörat järn och låta bli att sticka den med kniv, samt låta bli att pressa den som någon hamburgare med stekspaden, så att köttsaften rinner ut.
Sedan vänd den när blodet kommer upp på själva ytan av oxfilen, när du steker den, så du har den medium rare.
Citera
2025-08-20, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Tråkigt att du har tillit till våra myndigheter! Dom kollar bara upp saker efter tips!
Därav så gör restaurang som dom vill!
Blir dom påkommen så är det inga direkta konsekvenser som spelar dom någon roll!
Så du hade inga belägg för att pizzerior köper in åsna? Hästkött är nog för övrigt dyrare än nötkött.
Citera
2025-08-20, 19:25
Medlem
Necriss avatar
Jag funderar mer tvärtom, hur kan någon INTE känna skillnad?
Citera
2025-08-20, 21:34
Medlem
jugbandbluess avatar
känner skillnad, men jag gillar rostas. håller med lite om leverkänslan. tyvärr är rostas ofta lika dyrt nuförtiden, så det är knappast en billigare variant av oxfilé.

föredrar klassisk tillagning, snabbt stekta medaljonger med bara salt peppar, bakpotatis, vitlökssmör, sparris och ett glas amarone eller ripasso
Citera
2025-08-20, 21:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Så du hade inga belägg för att pizzerior köper in åsna? Hästkött är nog för övrigt dyrare än nötkött.

Lite ironi kan förekomma i tråden!
Men hävdar bestämt att det inte är något finnar kött på pizzerior,
Men visst det finns säkert någon seriös som har kvalite, men inte e det många.
Citera
2025-08-20, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knappast.......
Just vad jag ville skriva.
TACK!
Citera
2025-08-21, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Oxfile har extremt tung vikt, är tung och seg att tugga, massor med arom och köttsaft, en viss trådig textur som inget annat kött har. Detta sagt så vet jag ju inte om all oxfile jag ätit verkligen var oxfile.

Själv tycker jag en perfekt karre-bit i ugn med fettet kvar är precis lika god. Det är det billigaste köttet.

Ett tag kostade färsk svensk oxfile på coop i Lund 695 kr per kg. Vet inte vad priset är nu men det är inte alls prisvärt.
Hmmm har du verkligen provat oxfilé om du tycker den är "trådig"? Det är ju det möraste du kan äta!
Gillar också karré men det är ju en helt annan sak då det är ganska hårt kött jämfört med rätt tillagad oxfilé.
Citera
2025-08-21, 07:56
Medlem
Citat:
Lite ironi kan förekomma i tråden!
Men hävdar bestämt att det inte är något finnar kött på pizzerior,
Men visst det finns säkert någon seriös som har kvalite, men inte e det många.
Självklart köper de flesta pizzerior billig oxfilé, och det förekommer säkert en och annan som fiskar. Det är svårt att bedöma kvaliteten på oxfilé när den är skuren i tunna slamsor och lagd på en pizza.
Citera
2025-08-21, 09:41
Medlem
Citat:
Oxfile har extremt tung vikt, är tung och seg att tugga, massor med arom och köttsaft, en viss trådig textur som inget annat kött har. Detta sagt så vet jag ju inte om all oxfile jag ätit verkligen var oxfile.
Om man steker oxfilé för länge och på för låg temperatur så kan den bli "tuggig", men inte trådig. Och så mycket köttsmak vet jag inte om jag tycker det är i oxfilé.
Citat:
Själv tycker jag en perfekt karre-bit i ugn med fettet kvar är precis lika god. Det är det billigaste köttet.
Jättegott, men det är från ett helt annat djur. Entrecote heter det om man tar det från nötdjur.
Citera
2025-08-22, 21:59
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Ummm ja eller hur,
Något naiv förstår jag!

Umm, ugg, uff.. Är du född under en sten eller din outvecklade fjant?
En normal jävla människa klarar av att skilja på olika styckningsdetaljer, bara för att du och någon annan sopa inte ser/känner skillnad på oxfilé eller rostas eller annan muskel gör inte oss andra naiva!

Som jag har skrivit senare så kostar det inga enorma pengar att kasta på 100 g oxfilé på en pizza, men där du och dina luffarpolare köper en deg för 100 spänn så fattar jag att ni blir blåsta, men då har ni ju förtjänat att äta vad som nu serveras, ni känner ändå ingen skillnad..
Citera
2025-08-22, 22:01
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Klart man känner skillnad. Rostas är mer smakrik medans oxfile är mörare. Jag tar hellre Rostas, Biff eller njurtapp framför oxfile.
Citera
2025-08-23, 07:01
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Ja men höj du pizzerior till skyarna om du så vill din dumma jävel!
Förmodligen tillhör du själv dom inavlade vänster hjonen som älskar dom inavlade som driver dessa rörelse!
Helt ifrån kopplad från verkligheten om vad det är som pågår i det här jävla skit landet.
Stolpskott!

Jag besöker väl inte första bästa svettiga pizzeria som ligger på hörnet för att jag är en lat jävla luffare utan jag och många med mig besöker, dem få gånger man äter pizza, någon väl beprövad och positivt recenserad pizzeria/restaurang, varför ens stödja en pizzeria som man tror serverar dig åsna istället för oxfilé?
Undrar jag vem/vilka fan det är som är *frånkopplade och dumma i huvudet!
Har man hjärnskada ska man inte kasta sten i glashus, eller äta pizza.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in