2025-08-20, 13:28
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Alla undersökningar jag har sett visar att en mycket stor majoritet av ukrainarna vill fortsätta att försvara sitt land.

Du gör en ohederlig argumentation (igen) när du säger:
A) "Få tror att Ukraina kommer befria Krim"
och drar "slutsatsen":
B) "Ukrainarna inte vill kriga vidare"

Det du gör är att försöka förminska Ukrainas vilja att fortsätta försvara sitt territorium mot den ryska aggressionen. Jag är helt övertygad om att du gör detta mycket medvetet. Alla som följt dig i tråden vet.

Det är riktigt att man inte kan dra slutsatsen direkt från premissen.

Men det är ju ett faktum att majoriteten av Ukrainier vill ha en förhandlad lösning så fort som möjligt, även om det kommer till priset av vissa territoriella ändringar. Anledningen till det är att de inte tror att det går att ta tillbaka allt territorium. När de blev lovade wunderwaffen och att ryssarna slogs med spadar så ville de kriga, för de trodde de kunde vinna. Det är inte så att de nu har ändrat uppfattning och tycker att det är rättvist att Putin invaderade och ska ha en tugga av Ukraina. Dvs de vill inte kriga vidare men just nu gör de det ändå, för väst-ukrainierna är inte fullt ut accepterande Putins krav. Om Putin minskar dem lite, och accepterar säkerhetsgaranti-lösning som ukrainierna också tror på, så blir det slut på kriget.

Av det kan vi dra slutsatsen att de, om man ska skriva det på 5 ord, inte vill kriga vidare. Det är givetvis en förenkling. Nästa dumma invändning du kan komma med är "där är ju ingen som vill kriga egentligen".
Citera
2025-08-20, 13:38
Medlem
On Topic
Från verkligheten cornucopia.se

"13:05 Film på kö med hundratalet bilar till bensinsstation i Ryssland. Tillgången till bensin har kollapsat på ockuperade Krym, ryska Primorskij Kraj och Zabajlaksij Kraj.

Och så finns det de som hävdar att elbilar inte fungerar civilt i krig. Det räcker att elen fungerar ibland – en gång per dygn – så kan man ladda, men vad för alternativ har brännbilar när det inte finns något bränsle alls? Såg för övrigt mer elbilar på Ukrainas vägar än i Polen. Sedan fungerar det inte heller att tanka på bensinmackarna om det inte
finns någon el till pumparna.

Mer att läsa I länken.

https://cornucopia.se/2025/08/uppdat...ska-forsvaret/

Från bilköer med ryska bilar:
https://bsky.app/profile/wartranslat.../3lwt7lrbmsk2i

Värre blir det snart för den ryska medelklassen
Citera
2025-08-20, 13:43
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Som vanligt en oerhört förvirrad diskussion när Trump öppnar munnen.

Trump säger att Putin är beredd att gå med på säkerhetsgarantier för Ukraina.
Trump förmedlar detta till europeiska ledare som jobbar med sin "koalition".
Men.
Ingenting tyder på att Putin kommer gå med på trupper från väst i Ukraina.

Så är det Trump som fantiserar/feltolkar/önsketänker igen, eller kan det vara så att Putin har öppnat för detta men inte vill verifiera det offentligt?
Jag vet vilket alternativ jag tror på...

“A road to nowhere”: Lavrov said that “Russia itself must provide security guarantees for Ukraine.”

According to the Russian Foreign Minister, Moscow agrees that security guarantees for Ukraine should involve countries such as China, the United States, the United Kingdom, and France. However, he stressed that “without Russia, it will not be possible to resolve issues of collective security.”

“We will defend our legitimate interests firmly and harshly. The West, and especially the United States, understands perfectly well that seriously addressing security issues without the Russian Federation is a road to nowhere,” Lavrov said.

https://t.me/United24media/34628

Video: https://t.me/warinukraineua/15804
Senast redigerad av CanisMinor 2025-08-20 kl. 13:45.
Citera
2025-08-20, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensvenskmula
Men snälla mera tvärtom språk, under 3,5 år har MSM försökt(och lyckats) få oss att tror att Ryssland förlorar, nu i elfte timmen börjar man prata om att det går mindre bra för Ukraina
Verkligheten är tvärtom förstås.
Som varje vettig människa kunnat konstatera alltsedan den fullskaliga ryska invasionen inleddes för över tre och ett halvt år sedan. På order av Putin som "kände" sig hotad och "tvingades" invadera.
Inget hot mot Ryssland fanns då
inget hot finns nu.
Citera
2025-08-20, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Inte alls. Jag föreslog dig ett sätt att få Rysslands fiasko till att de bara lyckats ta "0,1% land".
Så du håller alltså med om att Rysslands ansträngningar vid fronten de senaste tre åren har varit ett fiasko?

Det var ju bra det.
Citera
2025-08-20, 13:54
Medlem
Citat:
Men snälla mera tvärtom språk, under 3,5 år har MSM försökt(och lyckats) få oss att tror att Ryssland förlorar, nu i elfte timmen börjar man prata om att det går mindre bra för Ukraina
Börjar man? Kan du ge några exempel på detta?
Citera
2025-08-20, 14:00
Medlem
Citat:
Nej jag har fel, det går bara bättre och bättre för Ukraina, dom är snart i Moskva
Jag tänkte väl att du inte kunde det.
Citera
2025-08-20, 14:06
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Så du håller alltså med om att Rysslands ansträngningar vid fronten de senaste tre åren har varit ett fiasko?

Det var ju bra det.

Nja, mer komplicerat än som så. Eftersom väst skickat in stora mängder vapen är det inte ett renodlat fiasko. Försvaret vid 2023-offensiven var heller inte något fiasko.

Det största fiaskot var vid Kharkov-offensiven som Ukraina genomförde. Samt ett uselt initialt försvar av Kursk oblast.

Den största faktorn bakom att det går långsamt orsakas av att det visar sig att drönarteknologi gynnar försvararen mycket. Den hade jag inte räknat ut år 2021, du hade kanske. Snyggt i så fall.
Citera
2025-08-20, 14:11
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Från verkligheten. On Topic

"Nationalgardet visade hur drönaroperatörer förstör ryska attackflygplan i Pokrovsky-riktningen
Stanislav Pohorilov — onsdagen den 20 augusti 2025, 10:56"

https://www.pravda.com.ua/news/2025/08/20/7526999/

Avmilitäriseringen av Ryssland fortskrider.
Ha ha! Jävlar vilken luftfärd dessa ryssjävlar fick! Påminde om Kanonkungen som uppträdde på marknader förr
Citera
2025-08-20, 14:11
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Som vanligt en oerhört förvirrad diskussion när Trump öppnar munnen.

Trump säger att Putin är beredd att gå med på säkerhetsgarantier för Ukraina.
Trump förmedlar detta till europeiska ledare som jobbar med sin "koalition".
Men.
Ingenting tyder på att Putin kommer gå med på trupper från väst i Ukraina.

Så är det Trump som fantiserar/feltolkar/önsketänker igen, eller kan det vara så att Putin har öppnat för detta men inte vill verifiera det offentligt?
Jag vet vilket alternativ jag tror på...

Om det blir fred, så är det ju ett krav han får ge efter på. För i sak så är det ju det samma som att han lägger sig i Ukrainas försvars/säkerhets-politik.., och det är ju en sak han skall ha inget att säga till om.

Men.., jag tror det inte bli ngn fred än..i denna runda.
Citera
2025-08-20, 14:13
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Läs kommentarerna!
Diver påstår att det var 2011.
Sluta ljug din fjant!
Eller länka till inlägget om det hade gått.
Citera
2025-08-20, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nja, mer komplicerat än som så. Eftersom väst skickat in stora mängder vapen är det inte ett renodlat fiasko. Försvaret vid 2023-offensiven var heller inte något fiasko.

Det största fiaskot var vid Kharkov-offensiven som Ukraina genomförde. Samt ett uselt initialt försvar av Kursk oblast.

Den största faktorn bakom att det går långsamt orsakas av att det visar sig att drönarteknologi gynnar försvararen mycket. Den hade jag inte räknat ut år 2021, du hade kanske. Snyggt i så fall.
Det går inte långsamt, det står still. Ryssarna kommer ingenstans men lider dagligen katastrofala förluster, betydligt större än Ukrainas.

Är du kapabel att erkänna att detta är en mycket dålig situation som Ryssland befinner sig i?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in