Citat:
Ursprungligen postat av
schizophrenia
Står Malmbanan still, så som den har gjort för inte länge sedan alls, kostar det inte LKAB bara några miljoner, utan många miljarder. Kan vara bra att veta när man tycker att det kostar LKAB mycket att flytta kyrkan.
Nyhet från december förra året:
Drygt en halv miljard kronor kostade Trafikverkets omfattande reparation av Malmbanan i Kirunafjällen efter en tågurspårning förra vintern, rapporterar Ekot. [...]
Trafiken stod stilla i tre månader och även statliga LKAB förlorade många miljarder i intäkter.
Rent otroligt att Trafikverket inte prioriterar att rusta upp hela Malmbanan.
Verkligen. Helt obegripligt, har de inte sagt att det ska kosta 20 miljarder och ta flera år att bygga dubbelspår? Men då undrar jag såhär. Hur kunde man bygga den där banan för över 100 år sedan, mitt i vildmarken, utan dagens moderna hjälpmedel. Rallarna fick väl bära fram virket på spångar, till fots, till att börja med.
Visst att det är hård terräng och särskilt på vintern. Men jag har både gått och kört längs den där banan. Det är ganska platt, det är mitt i naturen ju det är inte trångt. 20 mil mellan Kiruna och Narvik. Det borde inte vara några problem, den är ju en flaskhals.