2025-08-19, 12:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Dessa uppstarter är definitivt inte pga donalds på något sätt och vis.

Återkom du när ett avtal finns, helt menlöst att prata om procenten och när donalds ropar ut nya bingonummer var och varannan dag.

Det är ju så tragiskt att de är så korkade att säga något är klart, så är det inte ens nära.
Hur sorgliga kan man va egentligen, men vet detta är typisk fascism och hur de aldrig kan vänta tills något är klart, utan allt ska ske på en sekund.

Det som jag finner riktigt patetiskt dock om tullarna, det är att de än idag inte har en jävla susning hur de vill ha det.
För hade de, så hade de inte ropat ut dessa nummer till tullar och nån fått ropa bingo.

Eller som med Schweiz, "hon lyssnade inte på mig."(Sorgligt med sjukliga narcissister faktiskt.) och nytt bingonummer och N39.
Behövs inga avtal som du ser, tullar ligger ändå på 15%, ev för europas skull man behövt avtal så tullar inte höjs igen, vi vet hur enkelt Trump kan skicka upp tull till samma nivå som Schweiz med 39%.
Som du ser har inte heller Schweiz några avtal, men 39% är ändå tullnivån på vare sig dom ville det eller inte, Inget Trump behöver bry sig över.
Citera
2025-08-19, 14:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Behövs inga avtal som du ser, tullar ligger ändå på 15%, ev för europas skull man behövt avtal så tullar inte höjs igen, vi vet hur enkelt Trump kan skicka upp tull till samma nivå som Schweiz med 39%.
Som du ser har inte heller Schweiz några avtal, men 39% är ändå tullnivån på vare sig dom ville det eller inte, Inget Trump behöver bry sig över.
Deras investering har inget med donalds och göra, förstår du är ledsen.

Jaha, vart är tullavtalen?
kan du se mig dessa att de är påskrivna och ratificerade?
Oops, nej (Så fick vi lite perspektiv till skräpet du skrev.)
Citera
2025-08-19, 15:44
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Du missförstår som vanligt, Bmw, volvo cars och fler knåpas ihop nu i större omfattning hemma i Usa, Amerikanen kan se dessa mer som sitt egna märke då det är landsmän som byggt dom.

Nja det är sanning med modifikation. Volvo är rätt litet men kommer att bli större nu. BMW och Mercedes producerar sina amerikanska storsäljare i USA. För BMW är det X-serien medan Merca koncentrerar sig på SUV-modellerna och ett par till.

Citat:
Via detta slipper vissa modeller undan dessa 15% tullar som sänkts från 27.5¤ genom handskakningen med von der Leyen

Det är förvisso sant när det gäller den färdiga bilen men motorer, växellådor, infotainmentsystem och diverse andra komponenter tillverkas utanför USA och åker på 25% vid import. Övrigt råmaterial importeras till 30-40% som naturligtvis också åker på tull. Så dyrare blir bilarna oavsett. Hur mycket det betyder i konkurrenskraft vet vi inte eftersom alla bilproducenter nu betalar tull för sina bildelar som inte tillverkas i USA.
Citera
2025-08-19, 18:53
Avstängd
Citat:
Deras investering har inget med donalds och göra, förstår du är ledsen.

Jaha, vart är tullavtalen?
kan du se mig dessa att de är påskrivna och ratificerade?
Oops, nej (Så fick vi lite perspektiv till skräpet du skrev.)
Vem påstår det behövs avtal?

Trump lägger sina tull där han vill ha dem, behövs inga avtal för det, just nu ligger europa på 15%, helt utan avtal sedan får europa tycka vad dom vill, förstår du blir lite lessen över att Trump kan styra tullarna utan avtal.
Citera
2025-08-19, 19:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KiteOnTile
Nja det är sanning med modifikation. Volvo är rätt litet men kommer att bli större nu. BMW och Mercedes producerar sina amerikanska storsäljare i USA. För BMW är det X-serien medan Merca koncentrerar sig på SUV-modellerna och ett par till.

Det är förvisso sant när det gäller den färdiga bilen men motorer, växellådor, infotainmentsystem och diverse andra komponenter tillverkas utanför USA och åker på 25% vid import. Övrigt råmaterial importeras till 30-40% som naturligtvis också åker på tull. Så dyrare blir bilarna oavsett. Hur mycket det betyder i konkurrenskraft vet vi inte eftersom alla bilproducenter nu betalar tull för sina bildelar som inte tillverkas i USA.
Fast detta vet vi ännu inte, likt läkemedel knåpa ihop sina mediciner kan man köpa in ingredienser som behövs via sitt egna företag i europa och skicka internt till sin enhet i Usa ni vet hur Trump gör specialavtal, det samma gäller för ex gruvor Usa själva köper eller leasar i andra länder, inget Usa betalar tull på för att ta in i landet, även om gruvan skulle ligga i Schweiz som har 39% tull skulle gruvan Usa driver inte betala någon tull.

Det är så mycket ni behöver lära er om dagens ekonomi.
Citera
2025-08-19, 19:44
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Fast detta vet vi ännu inte, likt läkemedel knåpa ihop sina mediciner kan man köpa in ingredienser som behövs via sitt egna företag i europa och skicka internt till sin enhet i Usa ni vet hur Trump gör specialavtal, det samma gäller för ex gruvor Usa själva köper eller leasar i andra länder, inget Usa betalar tull på för att ta in i landet, även om gruvan skulle ligga i Schweiz som har 39% tull skulle gruvan Usa driver inte betala någon tull.

Det är så mycket ni behöver lära er om dagens ekonomi.

Nu är du tillbaka i drömmarnas värld. Det enda du behöver göra är en liknande fact check på mitt inlägg vilket du till synes, i alla fall en gång, visat dig kapabel till. Du kommer då att få allt svart på vitt

Det finns inga "interna" möjligheter att skicka gods mellan två tullområden. Enligt U.S. Customs and Border Protection (CBP) spelar ägandeskap utomlands ingen roll. Samma regler som i alla andra tullområden alltså. Du har alltså helt och hållet missat att stora delar av Trumps politik gick ut på just det faktum att USA-företag hade produktion utomlands och belade produkterna med tull för att de skulle ta hem produktionen?

Nu tror (med stark betoning på tror) du att Trump ska göra undantag för det och därigenom även gynna europeiska ägare i USA. Du talar väldigt mycket mot dig själv.

Råa gruvprodukter, alltså oraffinerade, har USA haft tullfrihet på i minst 70 år. Och det oavsett om ett företag i USA äger gruvan eller om de bara köper det som vanligt via distribution och import.

Och återigen försök inte tala om för andra hur ekonomi fungerar, det blir bara dumt. Ta istället fram underbyggda argument för din sak. Drömmar och tro har andra forum här på Flash.
Citera
2025-08-19, 19:56
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Inte bara Trumpfansen. Trump och Trumpledningen har ju sagt att en massa avtal varit klara för länge sedan och nyligen sa de att specificerade 8 var klara, fastän inget av dem är det...

Wow! Helt plötsligt håller du med om att siffrorna ör skit, fastän du har protesterat mot det då jag sagt det...

JAG behöver inte Moodys eftersom jag sa att det skulle bli skit redan då Trump kom med sin idiottullide...

Så du tror på att lönehöjningar höjer priserna, men tror inte på att tullhöjningar gör det?
Att börsen gav ett skutt upp idag är Trump som orsaka
Varför citerar du min post, men - sov vanligt - inte svarar på något av det jag skrev? För att du inte har några vettiga argument emot?
Citat:
men konjunkturen handlar inte om Trump

Citat:
ev kommer Usa fortsätta gå hyfsat medans europa däremot kommer falla lite för tappade arbetstillfällen o minskad försäljning.
Även Usa har ju DÅLIGA siffror. I din förra post höll du ju med om det!
Citat:
Vi ser hur duktig Trump är med freden, han kan snacka med alla, medans typ Carl Bildt verkligen är ute o cykla.
Trump kan ju RETA UPP alla...

Kommer inte ihåg om Carl Bildt var med då Sverige och Norge fick till fredsavtal i Israel-Palestina.
Citera
2025-08-19, 23:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KiteOnTile
Nu är du tillbaka i drömmarnas värld. Det enda du behöver göra är en liknande fact check på mitt inlägg vilket du till synes, i alla fall en gång, visat dig kapabel till. Du kommer då att få allt svart på vitt

Det finns inga "interna" möjligheter att skicka gods mellan två tullområden. Enligt U.S. Customs and Border Protection (CBP) spelar ägandeskap utomlands ingen roll. Samma regler som i alla andra tullområden alltså. Du har alltså helt och hållet missat att stora delar av Trumps politik gick ut på just det faktum att USA-företag hade produktion utomlands och belade produkterna med tull för att de skulle ta hem produktionen?

Nu tror (med stark betoning på tror) du att Trump ska göra undantag för det och därigenom även gynna europeiska ägare i USA. Du talar väldigt mycket mot dig själv.

Råa gruvprodukter, alltså oraffinerade, har USA haft tullfrihet på i minst 70 år. Och det oavsett om ett företag i USA äger gruvan eller om de bara köper det som vanligt via distribution och import.

Och återigen försök inte tala om för andra hur ekonomi fungerar, det blir bara dumt. Ta istället fram underbyggda argument för din sak. Drömmar och tro har andra forum här på Flash.
Ni har så mycket o lära ännu.

Ta exempel Nvidia och AMD, dessa betalar 15% av sin kinesiska omsättning till Usa, detta ger givetvis klirr i kassan i Amerika, det menas samtidigt att man inte betalar någon tull för sina varor man exportera, regler och lagar gör landet själva, inget annat land bestämmer över hur Usa vill skatta sin import eller export, enbart Usa själva, likt vi lägger på o lyfter moms vid import/export bestämmer EU.
Citera
2025-08-19, 23:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Varför citerar du min post, men - sov vanligt - inte svarar på något av det jag skrev? För att du inte har några vettiga argument emot?

Även Usa har ju DÅLIGA siffror. I din förra post höll du ju med om det!
Trump kan ju RETA UPP alla...

Kommer inte ihåg om Carl Bildt var med då Sverige och Norge fick till fredsavtal i Israel-Palestina.
Fick några kronor idag på börsen, det är vad jag är orolig för med ekonomin, idag vid början gick Usa börsen upp på all time high, får själv inte riktigt ihop det o vågar inte satsa för länge, just för detta Usa i topp, även sverige nästan i topp, Börserna visar alltså allt går över förväntan.

Ska motsatsen bevisas ska börser gå ner, men det verkar vara lite glädjerus över Putin o Ukraina, och detta glädjerus är något Trump ensamt har skapat, han kan alltså trissa upp börserna, o ändå köra med sina tullar, bevisa första dippen på börsen med tullarna var skapad av personer som jobbar på börsen och inte taget ur verkligheten, menas att nu verkar alla ha accepterat trums tullar och konjunkturen kommer inte drabba Usa så hårt.
Citera
2025-08-20, 00:38
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Du är rätt självsäker för någon som visat varenda läsare härinne att du inte har ens de mest grundläggande baskunskaperna för debet, kredit och statligt mervärdesomsättningsuttag.
Men underhållande är du tametusan!

Citat:
Ta exempel Nvidia och AMD, dessa betalar 15% av sin kinesiska omsättning till Usa, detta ger givetvis klirr i kassan i Amerika, det menas samtidigt att man inte betalar någon tull för sina varor man exportera, regler och lagar gör landet själva, inget annat land bestämmer över hur Usa vill skatta sin import eller export, enbart Usa själva, likt vi lägger på o lyfter moms vid import/export bestämmer EU.

Läser du vad andra postat innan du svarar? Läser du vad du själv skrivit innan du postar?
För det första är detta är inget i relation till de du citerade mig på. För det andra är det så rörigt att jag måste be dig bena ut innehållet och förklara vad du egentligen vill ha sagt. Det är lugnt, jag väntar...
Citera
2025-08-20, 05:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Vem påstår det behövs avtal?

Trump lägger sina tull där han vill ha dem, behövs inga avtal för det, just nu ligger europa på 15%, helt utan avtal sedan får europa tycka vad dom vill, förstår du blir lite lessen över att Trump kan styra tullarna utan avtal.
SÅ du har missat att de påstår de har avtal och försöker få avtal?
Men såklart, du skäms så svårt att du nu menar inga avtal, men sure USA kan köra utan avtal om de vill, men till vilken nytta, då länder bara justerar sina egna tullar för att matcha och kanske tom överstiga dom (Du är verkligen inte den vassaste kniven i lådan.)

Ja, jag är ledsen på donalds för hen lovar avtal men inte levererat, men du skäms och tror du skriver något som är aktuellt.

Citat:

Ja, GPU tillverkarna berättar de aldrig tänker flytta hem.
Citera
2025-08-20, 07:55
Avstängd
Citat:
SÅ du har missat att de påstår de har avtal och försöker få avtal?
Men såklart, du skäms så svårt att du nu menar inga avtal, men sure USA kan köra utan avtal om de vill, men till vilken nytta, då länder bara justerar sina egna tullar för att matcha och kanske tom överstiga dom (Du är verkligen inte den vassaste kniven i lådan.)

Ja, jag är ledsen på donalds för hen lovar avtal men inte levererat, men du skäms och tror du skriver något som är aktuellt.

Ja, GPU tillverkarna berättar de aldrig tänker flytta hem.
Visst kan man se det som ett muntligt avtal, Europa har inte våga bryta det, skulle vara intressant om europa våga frångå det muntliga avtalet, men mest troligt inte, och du kan själv se att europa har 15% tullar som är verkställda i Usa med löfte att det kommer bli konsekvenser om europa inte håller sig inom detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in