2025-08-19, 07:57
Medlem
Rubrik i Di: "Massflykt från advokatsamfundet"

Bakom betalvägg. Är det någon som vet mer? Vad handlar detta om?

https://www.di.se/nyheter/advokater-gar-ihop-massflykt-fran-advokatsamfundet/
Citera
2025-08-19, 08:11
Medlem
Vilseledande rubrik. Det handlar om affärsjuridik, vilket vi som har DI kan läsa om.

Anledningen till att de lämnar Advokatsamfundet är att svenska regler tillåter inte advokatbyråer att ta in externt ägarkapital. För att möjliggöra långsiktiga investeringar och utveckling lämnar därför sex byråer med inriktning affärsjuridik Advokatsamfundet.
Citera
2025-08-19, 08:15
Medlem
Jordgubbes avatar
"'Det här blir en av de största förändringar av branschen som vi sett på många år', säger ... ordförande för nya AGRD Partners. // ... De sex byråerna är Allié, Born, Morris Law, Next, Synch och TM&Partners. Det nordiska riskkapitalbolaget Axcel går in med pengar ... // Ett hundratal advokater måste nu lämna Advokatsamfundet eftersom den svenska rättegångsbalken förbjuder att advokatbyråer ägs externt. ... 'Avhoppen handlar inte om kritik mot Advokatsamfundet. De är bara en konsekvens av det svenska regelverket' ... 'Vi blir branschutmanare ... en del av en internationell trend ...' ", ur samma artikel.
Citera
2025-08-19, 08:15
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vilseledande rubrik. Det handlar om affärsjuridik, vilket vi som har DI kan läsa om.

Anledningen till att de lämnar Advokatsamfundet är att svenska regler tillåter inte advokatbyråer att ta in externt ägarkapital. För att möjliggöra långsiktiga investeringar och utveckling lämnar därför sex byråer med inriktning affärsjuridik Advokatsamfundet.
Vad skall man investera i? Bord och stolar? Det man säljer som advokat är väl kunnande?

Sedan köps och säljs revisionsbyråer också med liknande produkt. Kan det vara kopplat till liknande affärer?
Citera
2025-08-19, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Vad skall man investera i? Bord och stolar? Det man säljer som advokat är väl kunnande?

Fler affärsjurister?
Citera
2025-08-19, 09:10
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Vad skall man investera i? Bord och stolar?
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Fler affärsjurister?
AI är min gissning.

https://legal.thomsonreuters.com/blog/how-ai-is-transforming-the-legal-profession/
Citera
2025-08-19, 09:34
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
AI är min gissning.

https://legal.thomsonreuters.com/blog/how-ai-is-transforming-the-legal-profession/
Ja det var en av mina funderingar som lekte innan jag skrev...
Citera
2025-08-19, 10:26
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
AI är min gissning.

Är just affärsjuridik det enklaste fältet som snabbast ersätts av AI?

Jag satt igår med paypals chat-help-desk på datorn. Det var uppenbarligen AI jag pratade med fast den låtsades vara människa, för jag fick fem olika svar på samma fråga. AI kommer att försvinna snabbt. Man kan inte acceptera fel svar.
Citera
2025-08-19, 10:57
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24

Jag satt igår med paypals chat-help-desk på datorn. Det var uppenbarligen AI jag pratade med fast den låtsades vara människa, för jag fick fem olika svar på samma fråga. AI kommer att försvinna snabbt. Man kan inte acceptera fel svar.

De du i sin tur har antagligen heller inte svaret heller Det är ju lite därför man har advokater versus domare. Den som lyckas tyda, vinkla och formulera juridiken bäst vinner. Tänk om AI bara helt enkelt kommer med en ny synvinkel och mega-vriden och utdragen sådan på ett sätt en mänsklig hjärna inte kan hantera. En 7-stegs raket i nyllet på motparten människan fixar kanske, om den är smart, att tänka 3 max 4 steg framåt i ett händelseförlopp.
Citera
2025-08-19, 10:59
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
De du i sin tur har antagligen heller inte svaret heller Det är ju lite därför man har advokater versus domare. Den som lyckas tyda, vinkla och formulera juridiken bäst vinner. Tänk om AI bara helt enkelt kommer med en ny synvinkel och mega-vriden och utdragen sådan på ett sätt en mänsklig hjärna inte kan hantera. En 7-stegs raket i nyllet på motparten människan fixar kanske, om den är smart, att tänka 3 max 4 steg framåt i ett händelseförlopp.
Hehe du tror även på krypto. Det gör inte jag.
Citera
2025-08-19, 11:01
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Hehe du tror även på krypto. Det gör inte jag.

Oj nej det gör jag inte, investerade för över 10 år sedan om du läste tråden. Nu tror jag egentligen inte på något förutom mitt egna gedigna svart arbete

Men skulle inte AI kunna analysera mängder med data inom juridik och komma med ett väldigt relevant svar och så uttömmande så det skulle för motparten själva ta veckor att reda ut om det är sant eller inte? Eller kan de bara avfärda ett sånt svar?
Citera
2025-08-19, 11:01
Avslutad
Citat:

Affärsjuridik/handelsrätt är nog det mest komplexa inom juridiken men det beror givetvis på vad man sysslar med, vidare använder nog de flesta seriösa aktörer redan en avancerad AI som hjälp vid sidan hade uppriktigt sagt blivit förvånad om så inte var fallet. Jag minns redan som juriststudent att jag blev bombarderad av L*xnova/Bl*endov med diverse AI assistenter och kurspaket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in