2025-08-18, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
3-4 månader?
Du vet väl inte hur länge detta kommer att fortgå. Det vet inte Bianca heller vilket utsätter henne för en stor stress.
Att då förvänta sig att hon ska bete sig korrekt är sjukt.

"Förvänta sig att hon ska bete sig korrekt"? Hon framstod för mig som totalt empatilös. Om det är pga hennes inre stress eller något annat kan man absolut diskutera, men det är inte sjukt att påpeka att ett empatilöst uttalande är just empatilöst.

Råder det brist på stöd för Bianca? Var artikeln vinklad som att det var synd om honom eller var det bara rätt upp och ner en sanning om hans liv, värdefull information för den som undrar vad sjuka beteenden grundar sig i?
Citera
2025-08-18, 18:09
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snibbis
"Förvänta sig att hon ska bete sig korrekt"? Hon framstod för mig som totalt empatilös. Om det är pga hennes inre stress eller något annat kan man absolut diskutera, men det är inte sjukt att påpeka att ett empatilöst uttalande är just empatilöst.

Råder det brist på stöd för Bianca? Var artikeln vinklad som att det var synd om honom eller var det bara rätt upp och ner en sanning om hans liv, värdefull information för den som undrar vad sjuka beteenden grundar sig i?
Att vara förföljd påverkar naturligtvis hela ens personlighet, även förmågan att känna empati. Helt naturligt och inget konstigt med det. Försök att sätta dig in i situationen att vara förföljd.
Citera
2025-08-18, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lunarludde
Jag kommer bli väldigt förvånad om han slutar med sitt maniska beetende bara för att han blev dömd, jag tror det kommer bli värre snarare, och att han blir ännu mer galnare i sitt förföljande, hoppas verkligen jag har fel.

Killen behöver en längre vistelse på en rättspsykiatrisk enhet, med långsam uppföljning med insättning av medicin, både för hans egen skull och BO..
Att nu alla vet vem han är och öppet hatar honom kommer att trigga honom att hata Bianca ännu mer. För det är hon som har dragit fram honom i ljuset... Bara kolla på hans Instagram där folk går in och hatar honom och även typ hotar honom med att skriva "när du minst anar det". Bianca tror kanske att detta var slutet för stalkningen, jag skulle snarare tro att rättegången var startskottet beroende på hur sjuk han är.
Citera
2025-08-18, 18:32
Medlem
Citat:
Att vara förföljd påverkar naturligtvis hela ens personlighet, även förmågan att känna empati. Helt naturligt och inget konstigt med det. Försök att sätta dig in i situationen att vara förföljd.

Inte svårt att sätta sig in i, därför hon har lagboken på sin sida. Det är ganska tydligt vem som blivit utsatt för brott av vem mellan dessa två. Men varför ska jag som utomstående försöka sätta mig in i rollen som Bianca men inte i rollen av Fabian? För mig ter sig båda situationerna väldigt sorgliga och känns för mig fullt rimligt att förstå båda sidor. Jag har inte kallat Bianca sjuk i huvudet över sitt inlägg, jag har sagt att jag fick en dålig känsla av det. Det är sant helt enkelt, på samma sätt som jag får en dålig känsla av hans beteende men ändå kan ha förståelse för var han kommer ifrån. Varför har du problem med nyanserade sätt att se på saker?
Citera
2025-08-18, 18:49
Medlem
Fabian tog ju bort allt från sin telefon, men fick polisen tag på info genom hans opratör tex sökhistorik liknande, såg inget sådant i fup?
Citera
2025-08-18, 18:51
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ja det är hemskt att folk tänker att han behöver mer hat. Fick också dålig känsla av att Bianca helt kallt la ut den där nyhetsartikeln om honom på sin instagram och skrev typ "så nu är förövaren ett offer??? Helt sjukt" men liksom. Det är väl rätt sjukt att hon känner sig som ett större offer än honom i slutändan..
Nyanserat?
Försök att sätta dig in i situationen att vara förföljd.
Om man har den förmågan så förstår man att det är en mardröm som pågår dygnet runt som man aldrig vet om och när den ska ta slut.
Citera
2025-08-18, 19:03
Medlem
Citat:
Nyanserat?
Om man har den förmågan så förstår man att det är en mardröm som pågår dygnet runt som man aldrig vet om och när den ska ta slut.
Det måste vara hemskt, dessutom är det inte bara Fabian som har trakasserat henne. Flera andra som har varit i hennes portuppgång stod det i fup. Många knäppskallar som dras till influencers. Därför begriper jag inte att de inte är lite försiktigare med vad de delar med sig av. Naiva människor.
Senast redigerad av divadnil 2025-08-18 kl. 19:06.
Citera
2025-08-18, 19:14
Medlem
Citat:
Nyanserat?

... Men du tror alltså inte denne stalker lever och levt i en helt annan slags mardröm dygnet runt? Du har rätt, det är du som är nyanserad. Låt oss hylla vad brottsoffret än säger och gör, även om det innebär att vi inte längre ska ha empati för barn som ser sina föräldrar mörda varandra!
Citera
2025-08-18, 19:25
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary5
Vad exakt är ett motsattsförhållande i att vara en stor influencer som sedan år tillbaka är öppen om sina personliga tankar på sina sociala medier - och att ventilera sin egen personliga frustration och ändå känna en sorts altruism?

Vad exakt ska Bianca "inte schabbla bort" ? Ska hon nu bli någon frontfigur för kvinnor som blir stalkade bara för att hon drabbats av en, det funkar inte så, blev du det då du blev drabbad, du skrev om dina personliga erfarenheter tidigare? Det är upp till var och en utefter intresse, vilja, ork, tid för engagemang, vilja att intressera sig för ett politiskt engagemang... osv.

Denna psykiskt störda stalker gav sig på en människa som har råd att anlita personliga vakter och den socioekonomiska ställningen att ha resurser och stöd från nära och kära att ta detta till rätten, de andra fallen denna stalker har blivit dömd för har då inte jag uppmärksammat i media tidigare. Han lär bli igenkänd tusen gånger lättare nu så folk kan undvika honom så gott de kan initialt, men han låser antagligen in sig mentalt på den han vill stalka oavsett deras respons.

Nu vet vi hur han ser ut och hur han fungerar. Tycker du det är rimligt att som hans offer ska innebära att han totalt förändrar hennes liv och framtid, jag hoppas hon kan lämna detta bakom sig fortare än kvickt och få tillbaka den mentala påverkan han stulit från henne så gott det går, detta är ett trauma hon för alltid kommer leva med. Hon må ha sett oseriös ut i sin lilla klänning i rättsliga sammanhang men hon ägde sin egen situation så gott hon kunde, det ska hon fortsätta med. Men nu menar du att stalkerns narrativ är det enda som ska efterlevas?

Hon har inte ens kunnat ha sina hundar för att de måste rastas utomhus. Hela hennes liv och bekantskapskrets har drabbats, han har hotat hennes nära och kära för att komma åt henne, nu kanske han får ett löjligt svagt straff men nu är förutsättningarna lite annorlunda för stalkern efter en så pass offentlig rättegång.

Det där med hundarna har du fel.
Finns flera äldre artiklar och bloggar mm där hon tar upp problemet med att de kissar och bajsar inne.

Här har du en från 2020
https://www.hant.se/noje/starka-kritiken-efter-bianca-ingrossos-nya-beslut-for-hundarna-sjuk-i-huvudet/6443957

Kan länka fler.
Det handlar om att hon inte orkar gå ut med dem regelbundet som man ska när man har hundar.
Citera
2025-08-18, 19:31
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
... Men du tror alltså inte denne stalker lever och levt i en helt annan slags mardröm dygnet runt? Du har rätt, det är du som är nyanserad. Låt oss hylla vad brottsoffret än säger och gör, även om det innebär att vi inte längre ska ha empati för barn som ser sina föräldrar mörda varandra!
Vi kan ha empati för gärningsmän som har haft en svår uppväxt.
Vi kan förstå att de har blivit förstörda som barn.
Men det betyder inte att man kan förvänta sig empati från deras offer.
Det är för mycket begärt.
Citera
2025-08-18, 19:56
Medlem
Citat:

Bianca kan nog inte förväntas ha empati, men det är bra att det ändå finns de som har empati även med Fabian, när så många dömer utan att vilja se hela bilden. Har du läst stycket Om brott och straff i Profeten av Kahlil Gibran? Det är väldigt fint tycker jag.
Citera
2025-08-18, 19:58
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Fast om du försöker visa dig dominant spelar du stalkerns spel enligt hans sjuka sätt att se det på, då du agerar och reagerar utifrån hans tidigare handlade/krav, och därmed interagerar du med honom genom din motreaktion.

Biancas klädsel kan han tolka som trots, att hon ville göra sig fin för honom eller något annat som har med honom att göra. Och han har ju rätt i att han är i hennes huvud med tanke på den förklaring Bianca själv gav om sitt klädval. Hon ville markera mot just honom. Vilket ger honom tillfredställelse. Han är viktig.

Neutral klädsel som var anpassad efter situationen hade inte lika lätt talat för att det är något personligt mellan dom två.

Det Bianca inte verkar förstå är att det rent objektiv inte heller är något personligt. F kunde blivit besatt av någon av de andra tusentals lika snygga eller snyggare tjejerna som finns på Instagram eller what ever, det råkade bara bli Bianca i det här fallet.

Håller fullständigt med!
Sökte på hur man skulle klä sig:
"Inför en rättegång är det bäst att klä sig i diskreta och respektfulla kläder."

Först och främst handlar det om som du och några till skrivit tidigare att på vissa platser är man klädd på ett visst sätt.
Dresscode.

Första dagen hade hon byxor, t-shirt och kavaj, hon såg väldigt proffsig ut!
Den typen av kläder passar perfekt på en rättegång.
Har sett att hon har massor av fina kläder när hon går på olika affärsmöten mm.

En sak till som gjorde även mig mörkrädd är att Bianca kände ett behov att kommunicera och "visa" honom att han inte har någon makt men det är ju tvärtom, att hon känner det behovet betyder ju att han har makt över henne fortfarande.

Ja hon gör honom viktig och betydelsefull och visar honom att hon tänker på honom redan på morgonen (vilket är sant att hon gjorde.)

Tror inte att vi har sett slutet på den här historien ännu och jag tror inte att han får så långt straff heller.

Om de inte har setts tidigare (vilket det inte finns bevis på) så är det inte något personligt utan han kunde valt vilken lättklädd kvinna som helst på nätet, en bra sak är att han valde Bianca som är äldre och hade modet att anmäla honom och vad man än tycker om henne så förtjänar hon inte detta!
(Det gör ingen, såg att du också hade haft en.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in