2025-08-18, 11:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Du menar strängare straff för stalking?
Det är väl bra för alla eventuella framtida offer.

Politikerna kunde jag inte bry mig mindre om, de banar ju väg för att man ska kunna stalka folk när alla våra personuppgifter ligger ute för öppen ridå.

Jag menar att om det här hade handlat om Ebba Busch eller Nooshi Dadgostar hade jag tagit det här på mer allvar.

Politiker fyller en samhällsfunktion precis som poliser och brandmän.
Citera
2025-08-18, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jag tror snarare att det är rätt vård som behövs.

Ja i det här fallet är det absolut vård som behövs men det verkar ju tyvärr inte aktuellt eftersom han betraktas som frisk enligt P7-utredningen.
Citera
2025-08-18, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Utifrån vad jag vet om stalking så tror jag han drivs av hatkärlek, en omogen förälskelse i någon han inte kan få. Han uppvaktar henne intensivt - han är ju kär så han kan eller vill inte förstå att det är fel, tvärtom tror han att ju ihärdigare han är desto mer bevisar han sin "kärlek" och hon kommer att ge vika - och när hennes gensvar uteblir så vänds förälskelsen till hat och bitterhet. Tvångsmässigt är det absolut. Han borde fokusera på annat i sitt liv men kan inte det, han jagar någon som har allt det han inte kan uppnå. Han verkar lida av vanföreställningar som tror att hon skulle vara intresserad av honom, han lever i sin egen värld och behöver definitivt hjälp, både för sin egen, hennes och andra kvinnors skull. Jag tycker det är hemskt att folk skriver på hans Instagram sånt som att "Du är precis som din pappa" för det är ju hans uppväxt som skadat honom. Att kunna se att även förövaren kan vara ett offer är inte populärt eftersom många saknar den förmågan och vill göra det enkelt för sig.

Det skrämmande är ju att han inte verkar ha fått någon vidare vård på alla dessa år (enbart min spekulation, men han verkar ju må väldigt dåligt). Han var ju bara ett barn när han utsattes för alla dessa trauman och nu är han snart 40 år!

Särskilt i dagens samhälle där grov brottslighet går ned i åldrarna, så är ju den diskussionen högst aktuell: att så tidigt som möjligt hitta och fånga upp barn som far illa i hemmet eller på andra sätt och hjälpa dem därifrån eller stötta på andra sätt.
Det är så skrämmande hur många människor som påverkas negativt av alla konsekvenser detta medför under många år.
Citera
2025-08-18, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
.
Slut å tyck synd om de ba white privilegie kvinna.

Ursäkta?
Citera
2025-08-18, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Ja i det här fallet är det absolut vård som behövs men det verkar ju tyvärr inte aktuellt eftersom han betraktas som frisk enligt P7-utredningen.

Fabbe bedömdes inte vara sjuk i lagens mening. Det betyder inte att han är en frisk man. Du kan inte dra den slutsatsen av intyget.
Citera
2025-08-18, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snibbis
Ja det är hemskt att folk tänker att han behöver mer hat. Fick också dålig känsla av att Bianca helt kallt la ut den där nyhetsartikeln om honom på sin instagram och skrev typ "så nu är förövaren ett offer??? Helt sjukt" men liksom. Det är väl rätt sjukt att hon känner sig som ett större offer än honom i slutändan..

Jag har inte sett det inlägget men det är väl kanske vad man kunnat vänta sig av henne.
Hon ska naturligtvis inte behöva bli förföljd och kontaktad mot sin vilja. Men hon har både media, alla sina fans och sin familj bakom sig. Han är (enligt vad folk skriver på hans Instagram) "en psykopat utan vänner".
Att han också är en trasig människa i behov av hjälp, den Insikten är hos de flesta långt bort. Tydligen även hos Bianca. Hon har ett rikt kontaktnät som stöttat henne genom livet. Han har inga föräldrar som kunnat hjälpa och vägleda honom. Men synd om honom får man inte tycka, då "tar man förövarens parti".
Jag är glad att det finns några som kan se längre än så.
Citera
2025-08-18, 15:48
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Kommentaren om att målsägande skulle behöva uppföra sig anständigt - står sig tämligen slätt med tanke på stalkerns gärningar.

Klädseln hör inte hit. Kommer hon iförd badbyxor och han bikini, förändrar det inte saken per se.
Det är väl klart som korvspad att klädsel har betydelse vart du är.
Det är kanske nåt ni kommer ta upp i skolan senare.
Citera
2025-08-18, 15:51
Medlem
Enligt Daniel Paris är den nya skönhetstrenden att man ska vara blek och se trött ut. Tjejerna sminkar sig så, så Biancas solbränna är ute.
Citera
2025-08-18, 16:50
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ja det är hemskt att folk tänker att han behöver mer hat. Fick också dålig känsla av att Bianca helt kallt la ut den där nyhetsartikeln om honom på sin instagram och skrev typ "så nu är förövaren ett offer??? Helt sjukt" men liksom. Det är väl rätt sjukt att hon känner sig som ett större offer än honom i slutändan..
Hon känner sig förmodligen rädd och trängd.
Då kan det vara svårt att ha förståelse för förövaren. Helt sjukt att du inte fattar det.
Citera
2025-08-18, 16:56
Medlem
lunarluddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Han har väl troligtvis redan suttit av sitt straff i häktet och är snart fri igen.

Jag kommer bli väldigt förvånad om han slutar med sitt maniska beetende bara för att han blev dömd, jag tror det kommer bli värre snarare, och att han blir ännu mer galnare i sitt förföljande, hoppas verkligen jag har fel.

Killen behöver en längre vistelse på en rättspsykiatrisk enhet, med långsam uppföljning med insättning av medicin, både för hans egen skull och BO..
Citera
2025-08-18, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Hon känner sig förmodligen rädd och trängd.
Då kan det vara svårt att ha förståelse för förövaren. Helt sjukt att du inte fattar det.

Har inte pratat något om huruvida det är lätt eller svårt för henne att ha förståelse, har sagt att det gav en dålig vibb att lägga ut en artikel som handlar om att ett barn sett sin mamma bli knivmördad av sin pappa och mena att man själv är det största och enda offret för man haft svårt att leva sitt liv i full flärd under 3-4 månader.
Senast redigerad av Snibbis 2025-08-18 kl. 17:20.
Citera
2025-08-18, 17:33
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Har inte pratat något om huruvida det är lätt eller svårt för henne att ha förståelse, har sagt att det gav en dålig vibb att lägga ut en artikel som handlar om att ett barn sett sin mamma bli knivmördad av sin pappa och mena att man själv är det största och enda offret för man haft svårt att leva sitt liv i full flärd under 3-4 månader.
3-4 månader?
Du vet väl inte hur länge detta kommer att fortgå. Det vet inte Bianca heller vilket utsätter henne för en stor stress.
Att då förvänta sig att hon ska bete sig korrekt är sjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in