2025-08-18, 06:48
Medlem
Kan man hålla någon för recidicfara hur länge som helst? Fabian sitter nog just nu o planerar sitt nästa offer, kör han vidare på bianca så kommer han åka in omedelbart igen
Citera
2025-08-18, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Jag tycker det är intressant hur han tänker, vad är medveten lögn och vad förstår han inte rent intellektuellt? När han säger i förhör att BI varit hemma hos honom 5 ggr på middag, så måste han ju ljuga om det, för han vet ju att det inte är sant. Han vet ju också att BI vet att det inte är sant. Varför ljuger han då om det? När poliserna sen ställer följdfrågor om vad de åt tex så klarar han ju inte ens av att ljuga att de åt pasta eller vad som helst.

När de frågar om han har hennes telefonnummer svarar han inte heller på det (eftersom han inte har det och det vet han ju om).

Eller tror han själv att hon har varit hemma hos honom? Han tror ju att de har en relation. Men han vet ju att de inte har talat i telefon ens med varandra. Och hon har aldrig svarat på hans meddelanden förutom när hon ber honom sluta ta kontakt.

Förstår han själv att han har gjort fel? Om man förföljer en offentlig person genom att skicka filmer på sitt eget ansikte och uttala hot med sin egen röst måste man ju förstå att det bara är en tidsfråga innan polisen knackar på dörren. Han är nästan 40 år och duktig på juridik även utan utbildning.

Om man köper blommor kontant så inser man väl någonstans att man gör nåt fel eftersom man inte vill lämna spår efter sig.

Vad har samhället gjort för att hjälpa det här trasiga föräldralösa barnet som han varit? Han och hans syskon har ju gått igenom många trauman. Han kan givetvis ha tackat nej till vård, men jag hoppas innerligt att han har erbjudits vård.

Jag trodde många stalkers var ute för att hämnas och skrämma någon som kanske ett ex som gjort slut. Att hatet och hämnden mot en person man bott med och älskar ff tex driver dem. Men att tro att man har en relation med en person man aldrig träffat eller pratat med och som inte besvarar ens meddelanden är ju galenskap på en helt annan nivå!

Det finns olika typer av stalkers, de som förföljer ett tidigare ex, men det finns också de som fixerar sug vid och stalkar kändisar. Som t ex My Martens stalker. Jag tror det är många olika drivkrafter bakom, som eget misslyckande, tvångsmässig besatthet och fixering mm. Ja, han bär på ofattbara trauman med en far som mördade mamman. Han är i behov av hjälp och jag hoppas han får det. Stalking är ett beteende som går att bryta men rätt hjälp behövs och inte enbart fördömande och hat.
Citera
2025-08-18, 07:09
Medlem
Citat:
Då är det här helt fel ställe för dig att läsa på för det här fallet handlar bara om Bianca Ingrosso tyvärr.

Men vi får innerligt hoppas att det här fallet ger mer uppmärksamhet till liknande fall för personer som utsätts för stalking i framtiden!
Och att straffpåföljden diskuteras, särskilt om stalkern är dömd tidigare!

Jag tror snarare att det är rätt vård som behövs.
Citera
2025-08-18, 09:26
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Får F fängelse så tyder det på dubbla måttstockar när stalkern Sabrin bara fick skyddstillsyn och ett skadestånd att betala till Felix efter att ha förstört hans liv under fyra år: (FB) Skellefteå: Kvinna förföljde ungt par, skickade tusentals sms. Dom dec 2021. SVT-serie 2023.
Tror dessutom att hon fortsatte ett tag efter att domen föll, om jag inte minns fel.

Jag hoppas dock att han åker in, stalking är ett allvarligt brott. Bianca kan bidra med något gott här för en gångs skull, hoppas hon inte schabblar bort det. En del tyder dock på att hon ser fallet som sin personliga vendetta och inte som ett tillfälle att göra något gott för samhället i stort och andra drabbade.

Det fallet (finns en dokumentär på SVT Play om det) är väldigt likt det extrema fallet med stalkern Matthew Hardy.*

https://www.svtplay.se/dokument-inifran-stalker

Upp till oss om det bidrar till något bra eller inte. Vare sig man är journalist, lärare eller förälder till en fjortis. Incel-attityden med tramsiga pseudo”tänkare” som Jordan Peterson är en faktor och lika illa som oemotsagda misogyna kommentarer på högstadiet.
(Psykiatrin i Sverige är också extremt misskött på sina håll och oerhört många människor faller mellan stolarna.)

För att inte kunna gömma sin känsla av misslyckande, besvikelse och vanmakt över sin relationsproblematik bakom kvinnohat, krävs motvikt.

Att lyfta frågan i medier är en bra början.

* https://www.theguardian.com/society/2022/mar/30/11-years-10-arrests-at-least-62-women-how-did-britains-worst-cyberstalker-evade-justice-for-so-long

* https://www.theguardian.com/tv-and-radio/2024/feb/21/can-i-tell-you-a-secret-review-this-superb-documentary-perfectly-evokes-the-horror-of-cyberstalking
Senast redigerad av Xedome 2025-08-18 kl. 09:46.
Citera
2025-08-18, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snibbis
Undrar också dessa saker.

Jag tycker det verkar som Bianca själv upplever det som att målet har varit att förstöra hennes liv. Han verkar ju också veta rätt och fel när han sitter i förhören, och hans snack om deras relation där verkar enbart i syfte att ha ett bättre försvar. Alltså, han verkar ju inte tro fullt ut att dom är i en relation. Inte så pass att han hävdar det inför någon annan iallafall. Har han haft det där som något tvångsmässigt beteende som han egentligen förstår är fel? Eller har han skapat en roll enbart för att lyckas förstöra för Bianca? Eller är det något helt annat som hänt här? Jättenyfiken alltså.

Utifrån vad jag vet om stalking så tror jag han drivs av hatkärlek, en omogen förälskelse i någon han inte kan få. Han uppvaktar henne intensivt - han är ju kär så han kan eller vill inte förstå att det är fel, tvärtom tror han att ju ihärdigare han är desto mer bevisar han sin "kärlek" och hon kommer att ge vika - och när hennes gensvar uteblir så vänds förälskelsen till hat och bitterhet. Tvångsmässigt är det absolut. Han borde fokusera på annat i sitt liv men kan inte det, han jagar någon som har allt det han inte kan uppnå. Han verkar lida av vanföreställningar som tror att hon skulle vara intresserad av honom, han lever i sin egen värld och behöver definitivt hjälp, både för sin egen, hennes och andra kvinnors skull. Jag tycker det är hemskt att folk skriver på hans Instagram sånt som att "Du är precis som din pappa" för det är ju hans uppväxt som skadat honom. Att kunna se att även förövaren kan vara ett offer är inte populärt eftersom många saknar den förmågan och vill göra det enkelt för sig.
Citera
2025-08-18, 11:22
Medlem
Citat:
Får F fängelse så tyder det på dubbla måttstockar när stalkern Sabrin bara fick skyddstillsyn och ett skadestånd att betala till Felix efter att ha förstört hans liv under fyra år: (FB) Skellefteå: Kvinna förföljde ungt par, skickade tusentals sms. Dom dec 2021. SVT-serie 2023.
Tror dessutom att hon fortsatte ett tag efter att domen föll, om jag inte minns fel.

Jag hoppas dock att han åker in, stalking är ett allvarligt brott. Bianca kan bidra med något gott här för en gångs skull, hoppas hon inte schabblar bort det. En del tyder dock på att hon ser fallet som sin personliga vendetta och inte som ett tillfälle att göra något gott för samhället i stort och andra drabbade.
Vad exakt är ett motsattsförhållande i att vara en stor influencer som sedan år tillbaka är öppen om sina personliga tankar på sina sociala medier - och att ventilera sin egen personliga frustration och ändå känna en sorts altruism?

Vad exakt ska Bianca "inte schabbla bort" ? Ska hon nu bli någon frontfigur för kvinnor som blir stalkade bara för att hon drabbats av en, det funkar inte så, blev du det då du blev drabbad, du skrev om dina personliga erfarenheter tidigare? Det är upp till var och en utefter intresse, vilja, ork, tid för engagemang, vilja att intressera sig för ett politiskt engagemang... osv.

Denna psykiskt störda stalker gav sig på en människa som har råd att anlita personliga vakter och den socioekonomiska ställningen att ha resurser och stöd från nära och kära att ta detta till rätten, de andra fallen denna stalker har blivit dömd för har då inte jag uppmärksammat i media tidigare. Han lär bli igenkänd tusen gånger lättare nu så folk kan undvika honom så gott de kan initialt, men han låser antagligen in sig mentalt på den han vill stalka oavsett deras respons.

Nu vet vi hur han ser ut och hur han fungerar. Tycker du det är rimligt att som hans offer ska innebära att han totalt förändrar hennes liv och framtid, jag hoppas hon kan lämna detta bakom sig fortare än kvickt och få tillbaka den mentala påverkan han stulit från henne så gott det går, detta är ett trauma hon för alltid kommer leva med. Hon må ha sett oseriös ut i sin lilla klänning i rättsliga sammanhang men hon ägde sin egen situation så gott hon kunde, det ska hon fortsätta med. Men nu menar du att stalkerns narrativ är det enda som ska efterlevas?

Hon har inte ens kunnat ha sina hundar för att de måste rastas utomhus. Hela hennes liv och bekantskapskrets har drabbats, han har hotat hennes nära och kära för att komma åt henne, nu kanske han får ett löjligt svagt straff men nu är förutsättningarna lite annorlunda för stalkern efter en så pass offentlig rättegång.
Citera
2025-08-18, 11:33
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary5
Vad exakt är ett motsattsförhållande i att vara en stor influencer som sedan år tillbaka är öppen om sina personliga tankar på sina sociala medier - och att ventilera sin egen personliga frustration och ändå känna en sorts altruism?

Vad exakt ska Bianca "inte schabbla bort" ? Ska hon nu bli någon frontfigur för kvinnor som blir stalkade bara för att hon drabbats av en, det funkar inte så, blev du det då du blev drabbad, du skrev om dina personliga erfarenheter tidigare? Det är upp till var och en utefter intresse, vilja, ork, tid för engagemang, vilja att intressera sig för ett politiskt engagemang... osv.

Denna psykiskt störda stalker gav sig på en människa som har råd att anlita personliga vakter och den socioekonomiska ställningen att ha resurser och stöd från nära och kära att ta detta till rätten, de andra fallen denna stalker har blivit dömd för har då inte jag uppmärksammat i media tidigare. Han lär bli igenkänd tusen gånger lättare nu så folk kan undvika honom så gott de kan initialt, men han låser antagligen in sig mentalt på den han vill stalka oavsett deras respons.

Nu vet vi hur han ser ut och hur han fungerar. Tycker du det är rimligt att som hans offer ska innebära att han totalt förändrar hennes liv och framtid, jag hoppas hon kan lämna detta bakom sig fortare än kvickt och få tillbaka den mentala påverkan han stulit från henne så gott det går, detta är ett trauma hon för alltid kommer leva med. Hon må ha sett oseriös ut i sin lilla klänning i rättsliga sammanhang men hon ägde sin egen situation så gott hon kunde, det ska hon fortsätta med. Men nu menar du att stalkerns narrativ är det enda som ska efterlevas?

Hon har inte ens kunnat ha sina hundar för att de måste rastas utomhus. Hela hennes liv och bekantskapskrets har drabbats, han har hotat hennes nära och kära för att komma åt henne, nu kanske han får ett löjligt svagt straff men nu är förutsättningarna lite annorlunda för stalkern efter en så pass offentlig rättegång.
Jag hade inte samma plattformar och kändiskap som Bianca har, hade jag haft det hade jag hoppats att mitt fall blev prejudicerande och att hårdare straff döms ut. Jag hade även använt mitt kändiskap till att lobba för att personuppgifter såsom adresser osv. blir svårare att eftersöka. Bianca har ett guldläge att göra något bra av det här.

Jag menar att stalkerns narrativ ska ignoreras så långt det är möjligt. Biancas klädval och det budskap hon sänder talar för att han hade och har en slags makt över henne. Hon brydde sig om vad han skrev och tyckte, det har hon ju uttryckligen själv sagt. Detta glädjer givetvis F.
Citera
2025-08-18, 11:44
Medlem
Citat:
Jag hade inte samma plattformar och kändiskap som Bianca har, hade jag haft det hade jag hoppats att mitt fall blev prejudicerande och att hårdare straff döms ut. Jag hade även använt mitt kändiskap till att lobba för att personuppgifter såsom adresser osv. blir svårare att eftersöka. Bianca har ett guldläge att göra något bra av det här.

Jag menar att stalkerns narrativ ska ignoreras så långt det är möjligt. Biancas klädval och det budskap hon sänder talar för att han hade och har en slags makt över henne. Hon brydde sig om vad han skrev och tyckte, det har hon ju uttryckligen själv sagt. Detta glädjer givetvis F.
Tyvärr så låter du väldigt naiv och illusorisk när du tror att du vet vad du hade gjort om du hade haft pengar och kändisskap.

Det är totalt hypotetiska frågor du tar upp och du lägger en börda på henne som du borde inse är stigmatiserande och skuldbeläggande.

Vi vet än så länge ingenting om Biancas "guldläge" har fått henne politiskt engagerad. Vilket hemskt ordval av dig.
Citera
2025-08-18, 11:47
Avslutad
Citat:
Då är det här helt fel ställe för dig att läsa på för det här fallet handlar bara om Bianca Ingrosso tyvärr.

Men vi får innerligt hoppas att det här fallet ger mer uppmärksamhet till liknande fall för personer som utsätts för stalking i framtiden!
Och att straffpåföljden diskuteras, särskilt om stalkern är dömd tidigare!
.
Slut å tyck synd om de ba white privilegie kvinna.
Citera
2025-08-18, 11:48
Avslutad
Citat:

För tjänstemän och partiledare hade det varit användbart eftersom de fyller en viktig samhällsfunktion än en influencer.
Citera
2025-08-18, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Utifrån vad jag vet om stalking så tror jag han drivs av hatkärlek, en omogen förälskelse i någon han inte kan få. Han uppvaktar henne intensivt - han är ju kär så han kan eller vill inte förstå att det är fel, tvärtom tror han att ju ihärdigare han är desto mer bevisar han sin "kärlek" och hon kommer att ge vika - och när hennes gensvar uteblir så vänds förälskelsen till hat och bitterhet. Tvångsmässigt är det absolut. Han borde fokusera på annat i sitt liv men kan inte det, han jagar någon som har allt det han inte kan uppnå. Han verkar lida av vanföreställningar som tror att hon skulle vara intresserad av honom, han lever i sin egen värld och behöver definitivt hjälp, både för sin egen, hennes och andra kvinnors skull. Jag tycker det är hemskt att folk skriver på hans Instagram sånt som att "Du är precis som din pappa" för det är ju hans uppväxt som skadat honom. Att kunna se att även förövaren kan vara ett offer är inte populärt eftersom många saknar den förmågan och vill göra det enkelt för sig.

Ja det är hemskt att folk tänker att han behöver mer hat. Fick också dålig känsla av att Bianca helt kallt la ut den där nyhetsartikeln om honom på sin instagram och skrev typ "så nu är förövaren ett offer??? Helt sjukt" men liksom. Det är väl rätt sjukt att hon känner sig som ett större offer än honom i slutändan..
Citera
2025-08-18, 11:52
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
För tjänstemän och partiledare hade det varit användbart eftersom de fyller en viktig samhällsfunktion än en influencer.
Du menar strängare straff för stalking?
Det är väl bra för alla eventuella framtida offer.

Politikerna kunde jag inte bry mig mindre om, de banar ju väg för att man ska kunna stalka folk när alla våra personuppgifter ligger ute för öppen ridå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in