2025-08-18, 13:19
Medlem
jamenvaddårås avatar
Artikel om händelsen även i atl:

https://www.atl.nu/barn-omkom-i-samband-med-skorden-utreds-som-brott

Olyckan inträffade i samband med skördearbete på ett större lantbruk, skriver de.

Inte ovanligt att lantbrukare tar med sig småbarn i traktorn. Ungen kan ju ha ramlat ut och blivit påkörd av skördetröskan.
Citera
2025-08-18, 13:22
Medlem
ouf har en son i den åldern, skulle kasta mig framför tåget om det hände mig
Citera
2025-08-18, 13:42
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Artikel om händelsen även i atl:

https://www.atl.nu/barn-omkom-i-samband-med-skorden-utreds-som-brott

Olyckan inträffade i samband med skördearbete på ett större lantbruk, skriver de.

Inte ovanligt att lantbrukare tar med sig småbarn i traktorn. Ungen kan ju ha ramlat ut och blivit påkörd av skördetröskan.

Frågan som jag ställer mig då är varför fortsätter lantbrukare göra det när dessa olyckor händer "hela tiden"? Då menar jag inte att svaret är brist på barnpassning utan hur tänker de? Att det aldrig kan hända dem?

(FB) Flicka död i traktorolycka, Enviken (2025-08-12)
Citera
2025-08-18, 13:53
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Frågan som jag ställer mig då är varför fortsätter lantbrukare göra det när dessa olyckor händer "hela tiden"? Då menar jag inte att svaret är brist på barnpassning utan hur tänker de? Att det aldrig kan hända dem?

(FB) Flicka död i traktorolycka, Enviken (2025-08-12)

Tror att de här bönderna tänker att nästa generation ska lära sig så fort det bara går att köra traktor. Det finns väl ingen riktig åldersgräns på när man får köra traktor på en åker.
Lite status tror jag att ha så unga barn som möjligt i arbete i lantbruket.
Citera
2025-08-18, 13:56
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Tror att de här bönderna tänker att nästa generation ska lära sig så fort det bara går att köra traktor. Det finns väl ingen riktig åldersgräns på när man får köra traktor på en åker.
Lite status tror jag att ha så unga barn som möjligt i arbete i lantbruket.

Menar du att de är outbildade och därför inte förstår riskerna?
Citera
2025-08-18, 14:20
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Menar du att de är outbildade och därför inte förstår riskerna?

Jag tror att de tar risken helt enkelt.

Men nu sägs det ju ha hänt på ett större lantbruk.
Så det kan ju vara inhyrd personal som kört.
Citera
2025-08-18, 14:31
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Jag tror att de tar risken helt enkelt.

Men nu sägs det ju ha hänt på ett större lantbruk.
Så det kan ju vara inhyrd personal som kört.

Uttalanden från polis och åklagare tyder snarare på att det är en förälder som är misstänkt på sannolika skäl för vållande till annans död. Sr.se har uppdaterat sin artikel och plockat bort bilden.
Citera
2025-08-18, 14:37
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Om du följer rättsfall i olycksforumet och brottsforumen märker du att det är avgörande med detaljer för att överhuvudtaget kunna ha en meningsfull diskussion. Namn på personerna som är inblandade är oviktigt för mig. Däremot kan man se i söktjänsterna vilka fordon, hundar (vid hundattacker) etc som inblandade har. Naturligtvis spelar barnets ålder in här. Däremot är det ointressant att veta kön, namn, skostorlek.

Det tragiska med olyckan i sig behöver väl inte diskuteras, vad skulle det leda till?

Däremot hur media gång på gång gör rubriker av enskilda tragedier utan samhällsrelevans, incidentjournalistik som driver publik genom känslor.

Orimligt att medier tjänar på att exploatera privat sorg på det här sättet.
Citera
2025-08-18, 14:51
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Det tragiska med olyckan i sig behöver väl inte diskuteras, vad skulle det leda till?

Däremot hur media gång på gång gör rubriker av enskilda tragedier utan samhällsrelevans, incidentjournalistik som driver publik genom känslor.

Orimligt att medier tjänar på att exploatera privat sorg på det här sättet.

Här visar du varför det är så viktigt.
Eftersom barn inte är föräldrarnas ägodelar, eller accessoarer, kliver åklagare och polis in och utreder olyckan. De tar tillvara det dödade barnets rättigheter. Barnet var en del av samhället så naturligtvis har barnet samhällsrelevans.

Skrämmande att det finns folk som tycker att föräldrarna ska kunna sopa dödsfall under mattan utan insyn.
Citera
2025-08-18, 15:55
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Här visar du varför det är så viktigt.
Eftersom barn inte är föräldrarnas ägodelar, eller accessoarer, kliver åklagare och polis in och utreder olyckan. De tar tillvara det dödade barnets rättigheter. Barnet var en del av samhället så naturligtvis har barnet samhällsrelevans.

Skrämmande att det finns folk som tycker att föräldrarna ska kunna sopa dödsfall under mattan utan insyn.

Skrämmande att det finns folk som kan missuppfatta en text så radikalt.
Citera
2025-08-18, 15:59
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Uttalanden från polis och åklagare tyder snarare på att det är en förälder som är misstänkt på sannolika skäl för vållande till annans död. Sr.se har uppdaterat sin artikel och plockat bort bilden.

Menar du den här?

https://www.sverigesradio.se/artikel/barn-pakort-fors-till-sjukhus-med-helikopter

Jag ser fortfarande bilden med ambulans, helikopter och räddningsfordon.
Ser också fordonet av märket Cushman.
Bilden verkar tagen av person stående mellan två byggnader, ena med vit vindskiva och den andra m svart plåttak. Ser ut att vara en syrenhäck, ett vildvuxet äppelträd med hängmatta i. Och skog med björkar i bakgrunden.
Citera
2025-08-18, 16:33
Medlem
Angeliqas avatar
Citat:
Menar du den här?

https://www.sverigesradio.se/artikel/barn-pakort-fors-till-sjukhus-med-helikopter

Jag ser fortfarande bilden med ambulans, helikopter och räddningsfordon.
Ser också fordonet av märket Cushman.
Bilden verkar tagen av person stående mellan två byggnader, ena med vit vindskiva och den andra m svart plåttak. Ser ut att vara en syrenhäck, ett vildvuxet äppelträd med hängmatta i. Och skog med björkar i bakgrunden.

Ja, det var visst en annan artikel med bara ambulansbilden.

https://www.sverigesradio.se/artikel/barn-pakort-utanfor-nykoping-utreds-som-vallande-till-annans-dod

När man läser trådar är det bra att se efter vilket forum de ligger i. Det står var och en fritt att starta en tråd i medier och journalistik. Den diskussionen är off topic i olyckor och katastrofer.

Det kommer alltid in känsliga personer som vill censurera debatten. Olika olyckor och brott är känsliga för olika individer. Biancas stalker vill troligtvis inte att Aftonbladet slår upp mordet på hans mamma som skedde 25 år tidigare. Få misstänkta vill nog ha en tråd på forumet. Det kan inte vara godtyckligt och finnas undantag.

Faktum är att föräldrar döms när de dödar sina barn med fordon. I motsats till vad flera personer har påstått hittills i tråden. Här är ett känt exempel:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/villkorlig-dom-for-att-ha-glomt-son-i-bilen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in