2025-08-17, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag fattar inte. Berätta mer och kom ihåg att hålla dig tydligt till trådens ämne så jag kan svara utan att det blir off-topic för mig.
Kan du inte svaret eller vad är problemt

Tycekr alllt att det är rätt klart:
Ursprungligen postat av Area55
Men då finns det inga ryska minoriteter att skydda i Donbass.
Något som Putin hävdar var ett av skälen till invasionen.

Vem ljuger?
Du eller Putin.

Är rätt klar
Senast redigerad av RusskiFob 2025-08-17 kl. 13:54.
Citera
2025-08-17, 13:53
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Jag fattar inte. Berätta mer och kom ihåg att hålla dig tydligt till trådens ämne så jag kan svara utan att det blir off-topic för mig.

Du fattar inte??
Eller vill inte fatta...

Citat:
Utan ukrainier som ställde upp för Girkin hade det heller inte blivit nåt krig. Du försöker bevisa att Putin startade kriget i Donbas. Det stämmer inte.

Men för att det här ska vara on-topic i denna tråd, som jag tolkar det, så ska det kopplas till något som är on-topic. Vi diskuterar inte bara krigets orsaker, t ex om Girkin, Putin, eller någon tredje var orsaken. Vi ska diskutera aktuella händelser, som t ex vad vi bör göra imorgon eller vad som kommer hända i Washington. Tror du Zelensky har med sig någon som rapporterar till Azov om vad Zelensky säger? Det tror jag. Hoppas jag har fel.

Fetade och understrukna.
Kan detta inte bli tyligare?
EDIT. Girkin är f ö ryss om jag inte minns fel. FSB?
Citera
2025-08-17, 13:57
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Dom bjuder in sig själv?
Är väl bara för Trump att låsa ut dom, man behöver inte släppa in oinbjudna

Trump låser väll aldrig ut någon? Vita Huset är ju drop-in
Citera
2025-08-17, 13:59
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Anmärkningsvärt att så många statschefer slänger allt de hade på agendan och kastar sig på planet.

Hoppas Trump trollar dem och bjuder in Orban också.

Är det? Trump sa redan förra veckan att han kanske skulle samla Europas ledare med en träff med Zelenskeyy.

Edit: Kanske var tidigt denna vecka. Han avslutade en mening med ett snabbt kanske om det gällande en träff med Zelenskeyy.
Senast redigerad av CanisMinor 2025-08-17 kl. 14:05.
Citera
2025-08-17, 13:59
Medlem
Demilitariseringen av Ryssland fortskrider

"Järnvägsknutpunkt i Voronezh-regionen i Ryssland attackerad av GUR-drönare - källa:
Olga Katsimon , Valentyna Romanenko — söndagen den 17 augusti 2025, 13:46
Den 17 augusti genomförde ukrainsk underrättelsetjänst en specialoperation som skadade infrastrukturen vid järnvägsstationen Lisky i Voronezjregionen i Ryssland.

Källa: "Ukrainska Pravda" samtalspartner inom underrättelsetjänsten

"Detaljer: Attacken utfördes tillsammans med enheter från den statliga gränsmyndigheten och andra delar av Ukrainas försvarsmakter."

"Enligt en militär underrättelsekälla störde attacken järnvägstrafiken och stoppade tågtrafiken genom stationen, vilket avbröt leveranserna av ammunition och personal till den ryska ockupationsarmén."

https://www.pravda.com.ua/news/2025/08/17/7526567/

Finns en bra video som dokumenterar händelsen/fullträff.
Sätt gärna på ljudet på din enhet!
Låter som musik!
Senast redigerad av Antistalk 2025-08-17 kl. 14:08.
Citera
2025-08-17, 14:00
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Putin är ju mentalt störd. Han har som ett icke förhandlingsbart fredsvillkor att ryska ska bli officiellt språk i Ukraina.

https://cornucopia.se/2025/08/uppdateras-ryssland-fortsatter-krava-ukrainsk-kapitulation-utan-vapenvila-rysk-jarnvagsknutpunkt-i-v oronezj-bombad/

Nä fy fan nu hjälper vi Ukraina bränna bort ryska kackerlackorna

Lugn, allt som skrivs behöver inte vara sant.
Cornucopia har som källa Reuters som i sin tur har European Pravda som i sin tur har anonym källa som ursprunglig källa.

Reuters, citing informed sources, as reported by European Pravda
Citera
2025-08-17, 14:01
Medlem
Det verkar gå ännu sämre nu för Trumpeten efter mötet med Putain:
Från AP news:
Trump runs into the difficulty of Putin diplomacy and ending a long war

Citat:
NEW YORK (AP) — President Donald Trump walked into a summit with Russia’s Vladimir Putin pressing for a ceasefire deal and threatening “severe consequences” and tough new sanctions if the Kremlin leader failed to agree to halt the fighting in Ukraine.

https://apnews.com/article/trump-putin-alaska-summit-ceasefire-reversal-1c9c559b21bafb3d9247fe6ba4c13aba
Citera
2025-08-17, 14:10
Medlem
Citat:
Ja kanske rensade de kalendern redan förra veckan. Men ändå. Har de inget viktigare för sig inrikes?
EU parlamentariker har mer att göra i EU parlementet en iinrikes frågor?
Citera
2025-08-17, 14:12
Medlem
En vecka in i Rysslands "genombrott" i Donetsk och vad som verka ha hänt är att Ukraina stoppat det och sektionerat upp området i mindre fickor med ryssar kvar i.
Det är inte lätt men en simpel uppgift att städa upp dessa fickor. Ge det 1-2 veckor och jag tror vi får se linjen som sånär återställd i just detta område.
Så mycket för all hype.
Tror inte det går att skapa större genombrott med enbart infanteri i mindre grupper. Infanteri saknar både hastighet och uthålligheten.

Frågan är nu om Ukraina tar tillfället i akt, nu när man samlat förstärkningar i området, och trycker tillbaka ryssarna och lättar på pressen kring Rodynske. Det i sin tur hade minskat pressen på Myrnohrad och Pokrovsk.
Hösten är inte långt borta så finns tillfälle att påverka slagfältet och att dessa förändringar varar i månader framöver.

https://x.com/clement_molin/status/1956668153024389443
Citera
2025-08-17, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
En vecka in i Rysslands "genombrott" i Donetsk och vad som verka ha hänt är att Ukraina stoppat det och sektionerat upp området i mindre fickor med ryssar kvar i.
Det är inte lätt men en simpel uppgift att städa upp dessa fickor. Ge det 1-2 veckor och jag tror vi får se linjen som sånär återställd i just detta område.
Så mycket för all hype.
Tror inte det går att skapa större genombrott med enbart infanteri i mindre grupper. Infanteri saknar både hastighet och uthålligheten.

Frågan är nu om Ukraina tar tillfället i akt, nu när man samlat förstärkningar i området, och trycker tillbaka ryssarna och lättar på pressen kring Rodynske. Det i sin tur hade minskat pressen på Myrnohrad och Pokrovsk.
Hösten är inte långt borta så finns tillfälle att påverka slagfältet och att dessa förändringar varar i månader framöver.

https://x.com/clement_molin/status/1956668153024389443
Generalstaben.

🔘Från den 4 till 16 augusti, som ett resultat av gemensamma insatser från enheter och avdelningar inom Nationalgardet och de väpnade styrkorna, som ingår i 1:a Nationalgardets korps "Azov", har områdena Hruzke, Rubizhne, Novovodyane, Petrivka, Vesele och Zolotyi Kolodiaz i Donetsk-regionen rensats.

🔘I korpsets operationsområde har fienden lidit betydande förluster: 910 dödade, 335 sårade, 37 tillfångatagna. Våra soldater har förstört och skadat flera fiendens fordon.

🔘Stabiliseringsåtgärder fortsätter på Dobropillia-fronten. Denna vecka har 7:e korpset av luftlandsättnings- och stormtrupperna tillsammans med angränsande enheter rensat Pokrovsk från fiendens grupper och ockupanter.

🔘Under det senaste dygnet har våra enheter på Norra Slobozhansky-fronten avancerat på flera platser, särskilt i området kring Yablunivka i Sumy-regionen – upp till 1000 meter.
Citera
2025-08-17, 14:44
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Det är inte samma sak att "ha tät kontakt". Trump har tydligt särbehandlat Putin. Jfr utskällningen av Zelensky i Vita Huset med den Röda mattan i Anchorage. Vill Trump medla så kan man inte hantera parterna på så olika sätt.

Båda parter har sina fredsförslag, som dock är helt oförenliga med varandra och därmed också irrelevanta så länge ingen av parterna visar vilja att verkligen kompromissa. Ukrainas vägran att kompromissa är förståelig (eftersom de är invaderade), Rysslands vägran att kompromissa handlar om ren imperialism. Att lösa det där är svårt, men man kan inte agera som Trump har gjort om man nu vill försöka medla. Då får man allt vara lite smidigare och inte så tydligt acceptera Putins verklighetsbeskrivningar. Läs gärna den här artikeln som jag länkade till tidigare: https://www.expressen.se/nyheter/varlden/kritiken-trump-gick-pa-putins-smicker-var-fornedring/
Så du är emot Usa's olika behandling av länderna..
Citera
2025-08-17, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Så du är emot Usa's olika behandling av länderna..
Inte bara han/hon finns även motståndare i USA, ett exepel nedan

https://www.youtube.com/watch?v=qWD_YIyuJEk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in