Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Ja, vi glömmer fort. Nu när du skriver det så minns jag att jag i början av 2022 när moskoviterna först invaderade Ukraina med sina trupper att där fanns otaliga videos som visade civila personer som protesterade eller skällde ut de ryska soldaterna. Som inte sköt ner de civila utan snarare stod där lika förvirrade och skamsna som att de inte själva förstod vad som hände.
Nu idag är nog ändå de flesta av de här tidiga ryska soldaterna antingen väldigt luttrade och vana frontsoldater och vana att se död och elände runtomkring sig eller så är de döda.
Jag minns också.
I det inledande skedet var förvirringen stor eftersom de (soldaterna) hade bland annat fått höra att de skulle bekämpa "nazister" och rädda "ryssar"- det visade sig dock att "ryssarna" blev arga på dem och sa att det var falskt, att de inte ville ha krig eller våld, att det inte fanns sådana problem som de beskrev.
De soldater som plötsligt förstod rensades dock ut om de inte föll till föga.
Spärrtrupper och liknande skapades rätt snabbt. Inte av en anledning utan av flera.
Samma sak med folket, "ryssarna", som de då skulle "befria".
Vägrade du byta ditt pass från Ukrainskt till Ryskt så fick du också betala ett högt pris.
Det fanns många vittnesmål om att evakueringen/folkomflyttningen in till Ryssland inte var frivillig.
I alla fall inte i sin helhet. Barn stals också i samma veva som senare delades ut inom RU.
Som alla vet.
De är cyniska.
Minst sagt.