2025-08-17, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Så presidenten provocerade fram statskuppen mot sig själv? Märker du inte hur sjukt det låter?
Tycker snarare att han skötte sitt jobb i förhandlingar med EU och Ryssland. Men det passade inte vissa. Bland annat USA. Vi har ju det berömda telefonsamtalet. Där säger ju Nuland: "Fuck EU" vilket jag tolkar som att hon tröttnat på förhandlingarna. I stället genomför man en statskupp. Vad förhandlingarna kunde ha lett till vet vi inte. Presidenten bör tycker jag undersöka de bägge alternativen och spela ut dom mot varandra för att få så bra resultat som möjligt. Men den chansen fick han inte.

Det var Yanukovych som gjorde statskuppen när han gick emot det av parlamentet fattade beslutet.
Citera
2025-08-17, 12:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
President D. Dump dumpar skitlasset på EU som nu blir tvungna att själva fullt ut betala för kriget.
EU kommer (låna pengar för) att köpa Amerikanska vapen, som sedan blir till "gåvor" till Ukraina för att fortsätta kriget.
Ett alldeles utmärkt ekonomiskt upplägg som kommer rädda EU och dess usla ekonomi.
I likhet med Vietnam och regimen i Saigon så vill Zelenski & Co fortsätta kriget själva ända till den siste Ukrainske soldaten.
Likväl så är det USA som kommer bestämma den framtida utvecklingen.

Dima berättar med hjälp av kartbilder:
Till er alla: Detta kommer från en lågintelligent Putinrunkare och narrativet kommer direkt från Moskva och lyder: Kriget beror enbart på väst och kommer aldrig ta slut om inte Ukraina ger upp. Att Ryssland ska ge upp och lämna Ukraina är aldrig ett alternativ för dessa manipulativa psykopater.

Återigen: Kom ihåg att individer som RobbanUC, Skogshuggar3n och Africagonzo är samhällets bottenskrap som hatar väst för deras misslyckanden i livet med allt (jobb, utbildning, relationer, vänskaper, etc), och de ser därför Putin som en Messias som ska hämnas på väst för deras misslyckade liv.
Citera
2025-08-17, 12:17
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Stubb ska tydligen med också.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011433228.html
De europeiska ledarna planerar att president Alexander Stubb ska delta i ett möte mellan USA:s president Donald Trump och Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj i Washington. Det rapporterar Politico, enligt dess källor.
Originalkällan:
https://www.politico.com/news/2025/08/16/trump-putin-meeting-europe-fallout-00512724
Plans are in the works to send at least one of Trump’s favorite interlocutors, Finnish President Alexander Stubb, along with Zelenskyy when he comes to Washington Monday to meet with Trump, according to two European diplomats and a person familiar with the matter. The idea is that Stubb can help prevent any flare-ups between Trump and Zelenskyy and convince the U.S. president to include Europe in any further talks.

Stubb är nog bra, men det behövs tyngre namn, typ Mertz. Han kan säga också emot Trump. Tusk också vill jag ha dit..
Citera
2025-08-17, 12:18
Medlem
Citat:
Vad jag kunde se så skickade man först unga rekryter till Donbas. Videon med den unga grabben som satt på sitt bepansrade fordon och grät helt omringad av civila i Donbas gjorde ett starkt intryck. Vilket mod dessa människor visade! Stoppa pansarfordon med sina egna kroppar. Verkligen imponerande!
När inte de unga rekryterna dög så fick man skicka in nazist-armen i stället. Och då blev det helt andra bullar.
Menar du att det fanns en majoritet i Donbas som stödde statskuppen och nazist-armen?

Ukraina hade i stort sett inte något organiserat försvar när ryssarna anföll folket i Donbas. Därför blev man tvingade att i hög utsträckning förlita sig på frivilighetsförband.
Azov exempelvis grundades för att försvara Donetsk oblast 18 dagar efter att ryssarna börjat tortera och mörda oskyldiga civila.
Citera
2025-08-17, 12:21
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Stubb ska tydligen med också.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011433228.html
De europeiska ledarna planerar att president Alexander Stubb ska delta i ett möte mellan USA:s president Donald Trump och Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj i Washington. Det rapporterar Politico, enligt dess källor.
Originalkällan:
https://www.politico.com/news/2025/08/16/trump-putin-meeting-europe-fallout-00512724
Plans are in the works to send at least one of Trump’s favorite interlocutors, Finnish President Alexander Stubb, along with Zelenskyy when he comes to Washington Monday to meet with Trump, according to two European diplomats and a person familiar with the matter. The idea is that Stubb can help prevent any flare-ups between Trump and Zelenskyy and convince the U.S. president to include Europe in any further talks.

Stubb är bra.
Tydlig, orädd, rak men också smart.
Kan vara både humoristisk men ändå totalt seriös.
Naturlig och stark.
Han vet också allvaret eftersom han är finsk.

Zelensky får ett bra stöd där.
Citera
2025-08-17, 12:22
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
[b]President D. Dump dumpar skitlasset
Du har rätt i en sak om vi skriver om det lite,
skitlasset är ryzzland.
Fegt av Trump.
Citera
2025-08-17, 12:28
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Stubb är nog bra, men det behövs tyngre namn, typ Mertz. Han kan säga också emot Trump. Tusk också vill jag ha dit..

Mertz verkar väldigt bra so far. Eloge.
(Jag har varit så kritiskt tidigare mot tyskarna, före Mertz, så det känns bra att få peta in det här och nu.)
Dock kan det vara så att han är för rak och "dominant" och när det gäller trumpeten så måste man ha någon som kan spela lite mjukare toner också-det är en narcissist man ska möta och där resultatet helgar medlen, så att säga.

Nåväl-de vet uppenbarligen vad de gör. De inkluderar de psykologiska faktorerna, det märks.
OCH det är helt klart den rätta vägen-om inte den ENDA vägen när det gäller moroten!
Citera
2025-08-17, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Girkin är en ryss som ledde ett gäng ukrainska separatister, på samma vis som Syrsky är en ryss som leder en armé Kyiv-lojalister.

Frågorna är: Vem stöttade Girkin från början? Ryska staten eller ryska imperialister?
Har man någon agens om man blir stöttad? Är Zelensky en "westoid" för att han har stöd av väst, eller är han sin egen herre som har starka allierade?

Anti-Putin sidan av historien hittas här: https://www.proekt.media/en/guide-en/putin-2014-en/
För den pro-ryska sidan av historien rekommenderar jag boken: 85 days in Sloviansk.

En av de dummare jämförelser jag sett.

Att det fanns ukrainare med i trupp Girkin förändrar inte att Girkin startade kriget och att det inte blivit något krig utan honom.
Vem som låg bakom Girkins invasion April 12 är oviktigt. Ukraina hade inte mycket val än att utgå ifrån att det var Putin.
Trupp Girkin fick dessutom omedelbart stöd av Putin som började skicka ”semesterfirare” och vapen för att kriga mot folket i Donbas.
När Ukraina var på väg att besegra angriparen och ge folket fred och framtid sommaren 2014 så besköt Putin Donbas med artilleri från Ryssland under Juli för att skicka in den reguljära armén i Augusti.
Citera
2025-08-17, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ja, vi glömmer fort. Nu när du skriver det så minns jag att jag i början av 2022 när moskoviterna först invaderade Ukraina med sina trupper att där fanns otaliga videos som visade civila personer som protesterade eller skällde ut de ryska soldaterna. Som inte sköt ner de civila utan snarare stod där lika förvirrade och skamsna som att de inte själva förstod vad som hände.

Nu idag är nog ändå de flesta av de här tidiga ryska soldaterna antingen väldigt luttrade och vana frontsoldater och vana att se död och elände runtomkring sig eller så är de döda.

Stora protester i exempelvis Kherson, Melitopol och Berdyansk mot ryssarna.
Ingen demonstrerade med rysk flaga för Ryssarna.
Det upphörde när ryssarna öppnade eld mot demonstranterna.
Citera
2025-08-17, 12:35
Medlem
Citat:
Jag är inte ryssvän. Jag är anti-nazist. Och anti-kommunist. Och emot statskupper. Och emot etnisk rensning som går ut på att etniska ryssar i Ukraina antigen skall lära sig herrefolkets språk ukrainska eller också lämna landet.

Men du är inte emot ryska anfallskrig och att de torterar och mördar oskyldiga människor.
Citera
2025-08-17, 12:44
Medlem
Citat:
Jo, men detta var 2014 när den nya regimen i Kiev skickade trupper till Donbas.
Gjorde antagligen Ryssland också men några protester mot det i Donbas har jag inte sett.

Ukraina skickade trupper till Donbas därför att folket blivit attackerade av en angripare som invaderat från Ryssland.

Donetsk city innan den ryska invasionen.
https://x.com/walter_report/status/1585308835320713224

Opinionsundersökningar visade att knappt 30% stödde Ryssland i April 2014.

En majoritet var missnöjda med interimsregeringen och ville ha mer självstyre. En intern ukrainsk politisk fråga som hade gått att lösa om inte ryssar startat ett krig mot folket i Donbas. Nyval var redan utlyst.
Citera
2025-08-17, 12:51
Medlem
Snapcounts avatar
Hela laget då som far över :

Lederen for EU-kommisjonen Ursula von der Leyen vil sammen med flere europeiske ledere bli med Zelenskyj til Washington D.C. Det opplyser von der Leyen. Natos generalsekretær Rutte, den tyske forbundskansleren Merz, Frankrikes president Macron, Italias statsminister Meloni og den finske presidenten Stubb skal også delta.

https://www.nrk.no/nyheter/europeiske-ledere-blir-med-zelenskyj-pa-trump-mote-1.17531008

Blir nog svårt för Trump då, att köra över Zelensky..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in