2025-08-16, 15:08
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Om jag behöver 200g per dag och äter 300-350g per dag, kommer resten att förvandlas till fett då?
Citera
2025-08-16, 15:22
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Om jag behöver 200g per dag och äter 300-350g per dag, kommer resten att förvandlas till fett då?

Det beror på ditt totala intag. Protein kan användas till allmän energi även om kolhydrater "har förtur". Men om du i slutänden äter för många kcal jämfört med vad du förbrukar så ombildas det till fett (inför magrare tider).
Citera
2025-08-16, 15:23
Medlem
Aminogrupperna knipsas av och blir till urea. Resten, dvs kolhydraterna av aminosyrorna går in i den vanliga kolhydratomsättningen. I princip kan man säga att 100g protein du inte behöver kommer att ge precis samma effekt som 100g kolhydrater.

Om det blir fett eller inte beror alltså på om du har kaloriöverskott eller inte totalt sett.
Citera
2025-08-16, 15:39
Medlem
Adelsdams avatar
Påverkar inte den övriga kosten vad som händer? Om man bara äter protein eller blandar protein med kolhydrater och fett, händer samma sak?
Citera
2025-08-17, 09:15
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Påverkar inte den övriga kosten vad som händer? Om man bara äter protein eller blandar protein med kolhydrater och fett, händer samma sak?
Om du bara äter protein blir du undernärd och dör.
Citera
2025-08-17, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz

Det är främst totala kalorierna som avgör om man går ner, ligger stilla eller ökar i fett. Inte hur mycket protein du äter.
Citera
2025-08-17, 11:29
Medlem
glockenreins avatar
Överskottet brukar omvandlas till fett
Citera
2025-08-18, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Överskottet brukar omvandlas till fett

Kaloriöverskott tänker du nog på. Proteinöverskottet tror jag tråden gällde.
Citera
2025-08-18, 10:01
Medlem
glockenreins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Kaloriöverskott tänker du nog på. Proteinöverskottet tror jag tråden gällde.

För mycket protein omvandlas väl också till fett?
Citera
2025-08-18, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
För mycket protein omvandlas väl också till fett?

Inte som fett på kroppen. Exempel: någon som inte tränar styrketräning och som äter mycket kött och ägg kan komma upp i över 200g protein per dag. Men ändå ligga på normalvikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in