2025-08-16, 20:38
Medlem
Hej! Ska snart ta och flytta till ny lägenhet och är helt lost känner jag.
Detta blir min tredje lägenhet och flyttade senast för lite över 3 år sedan och helt glömt bort hur man bör tänka.

Får tillgång till nya läggan 1/10 men kommer inte kunna flytta (troligtvis) försen vid helgen 4/10.
Min nuvarande lägenhet säger jag upp i samband med kontraktsskrivning av nya läggan och då jag bor i ett väldigt attraktivt område så lär jag knappast behöva vänta den fulla uppsägningstiden på 3 månader.

Hur bör jag tänka? Vad är rimlig tid för flytt och flyttstäd? Kommer få hjälp med flytt men flyttstäda på egen hand då jag tyckte de funka bra sist.

Är det rimligt att få tillgång till nya lägenheten från o med fredag 3/10 och sedan bestämma att den som tar över min lägenhet får tillgång från 17/10 tex? Är 2 veckor på tok för lång tid? Lägenheterna är ca 15 minuter med scooter mellan varandra så inga längre distanser, även samma distans från mitt jobb till respektive lägenhet. Har ej tillgång till bil men bokar flyttbil. Min tanke är att flytta alla prylar lördag-söndag 4/10-5/10 och sedan fokusera på flyttstäd resterande tid? Jobbar 100%. Min förra lägenhet på 42m2 städade jag på en dag och min nuvarande (52m2) beräknar jag ta ca max 2 dagar, men samtidigt ska det också bokas in tid för besiktning och därmed också ge utrymme för korrigering av ev. "brister" eller saker som missats.

Hur bör man tänka för att genomföra det på bästa sätt?

Mycket tankar men svårt att reda ut. Uppskattar all hjälp/feedback jag kan få!
Citera
2025-08-16, 20:42
Medlem
triptykens avatar
Det är pissbilligt med flyttföretag och städfirmor ... Så anställ dom istället och allt du måste fokusera på är att packa, och sen packa upp.

Flyttstäd är det vettigaste. Du slipper alla nojjor och du får inga anmärkningar.
Citera
2025-08-16, 20:52
Avstängd
Uppsägningstid är 3 månader, oavsett hur attraktivt området är
Citera
2025-08-16, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories

Jo, men ofta kan man ju slippa dubbelhyror om lägenheten hyrs ut till annan hyresgäst tidigare. Förutsättningar för det ökar om området är attraktivt och de flesta hyresbolag/värdar brukar samarbeta gällande sådant.
Citera
2025-08-16, 21:23
Medlem
Har du möjlighet tycker jag absolut du ska ta flyttstäd. Det är inte kostsamt med rutavdrag, du har garanti och sparar en massa tid. Det är mycket jobb att flyttstäda en lägenhet själv.
Citera
2025-08-16, 23:50
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Ja, när jag flyttade mina föräldrar trodde snubben som visade lägenheten att han kunde bestämma inflyttning (om vi var intresserade) Det kunde han inte. Det var tre månader, päronen hade ett hus att sälja. De tackade ja och flyttade in tre månader senare.
Citera
2025-08-17, 06:37
Avslutad
Ta flyttstäd från hemfrid, bra företag. Städa dagen efter flytten innan du lämnar nycklarna.
Citera
2025-08-17, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Det är pissbilligt med flyttföretag och städfirmor ... Så anställ dom istället och allt du måste fokusera på är att packa, och sen packa upp.

Flyttstäd är det vettigaste. Du slipper alla nojjor och du får inga anmärkningar.

Citat:
Ursprungligen postat av voizo
Har du möjlighet tycker jag absolut du ska ta flyttstäd. Det är inte kostsamt med rutavdrag, du har garanti och sparar en massa tid. Det är mycket jobb att flyttstäda en lägenhet själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Unhinge-Maternal
Ta flyttstäd från hemfrid, bra företag. Städa dagen efter flytten innan du lämnar nycklarna.

Med risk för att låta otrevlig så löd inte frågan huruvida städa själv/flytta själv eller anlita firma är bäst utan hur man bör tänka med upplägg kring tidfrist vid flytt och hur man bör tänka. Vad tror ni om upplägget? Väldigt vanligt att man kan komma överens både med ny hyresgäst och hyresvärd om att flytta in/flytta ut tidigare än efter uppsägningstid gått ut.
Citera
2025-08-17, 11:41
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voizo
Jo, men ofta kan man ju slippa dubbelhyror om lägenheten hyrs ut till annan hyresgäst tidigare. Förutsättningar för det ökar om området är attraktivt och de flesta hyresbolag/värdar brukar samarbeta gällande sådant.

Citat:
Ursprungligen postat av bitbocks
Med risk för att låta otrevlig så löd inte frågan huruvida städa själv/flytta själv eller anlita firma är bäst utan hur man bör tänka med upplägg kring tidfrist vid flytt och hur man bör tänka. Vad tror ni om upplägget? Väldigt vanligt att man kan komma överens både med ny hyresgäst och hyresvärd om att flytta in/flytta ut tidigare än efter uppsägningstid gått ut.

Det har inget med områdets attraktionskraft att göra utan huruvida tillträdande hyresgäst vill komma in tidigare än uppsägningstiden löpt ut. I detta fall gäller nu 1/12 om uppsägning sker i aug. Tillträdande hyresgäst kan ha ett boende som inte kan avyttras tidigare...
Citera
2026-01-25, 08:07
Avslutad
Städade lägenhet vid flytt så mycket att det blev "för rent", fick notis i besiktningskontrollet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in