2025-08-16, 15:06
Medlem
Helt underbart… en livstidsdömd på anstalten Salberga har stämt Kriminalvården på 150 000 kr för att nån ansvarig vid anstalten verkar ha vägrat order från läkare.

Undrar om det finns någon chans för honom att vinna? Lika intressant är att kvinnan som är hans ombud sedan innan är dömd för våldtäkt.

https://www.kriminalvardsmagasinet.se/public/219618-kriminalvarden-stams-pa-150-000-kr/
Citera
2025-08-16, 15:39
Medlem
Adelsdams avatar
Kriminalvården stäms väl hela tiden av folk som är missnöjda med det mesta. Det betyder inte att de kommer få rätt.
Citera
2025-08-16, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Kriminalvården stäms väl hela tiden av folk som är missnöjda med det mesta. Det betyder inte att de kommer få rätt.

Det är ganska ovanligt att en myndighet stäms på detta sätt. Dels behövs ett ombud som kan lämna in och formulera sig rätt så att stämningsansökan uppfyller de formella kraven. Och sen kostar det knappt tre tusen att lämna in stämningsansökan. Så nej, vanligt är det inte att Kriminalvården stäms.
Citera
2025-08-16, 16:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tredjestatsmakten
Helt underbart… en livstidsdömd på anstalten Salberga har stämt Kriminalvården på 150 000 kr för att nån ansvarig vid anstalten verkar ha vägrat order från läkare.

Undrar om det finns någon chans för honom att vinna? Lika intressant är att kvinnan som är hans ombud sedan innan är dömd för våldtäkt.

https://www.kriminalvardsmagasinet.se/public/219618-kriminalvarden-stams-pa-150-000-kr/

Ah, det är ju hon som hade firma med en norsk storskojare.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/domdes-for-bedrageri-sen-salde-han-juridiska-tjanster-till-arbetslosa
Citera
2025-08-16, 16:04
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam

Kriminalvårdens klienter har ju ofta en del luft i sina scheman. Kanske därför han orkar driva saken...?

Den där sjuktransporten handlade för övrigt inte om en hjärtattack. Utan om att fången gick bananas på anstalten och behövde tvångsmedicineras. I väntan på att fängelset skulle kunna mobilisera tillräckligt med personal för transporten så fick han vänta i isoleringscell. Det tog 18timmar.
Citera
2025-08-16, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Kriminalvårdens klienter har ju ofta en del luft i sina scheman. Kanske därför han orkar driva saken...?

Den där sjuktransporten handlade för övrigt inte om en hjärtattack. Utan om att fången gick bananas på anstalten och behövde tvångsmedicineras. I väntan på att fängelset skulle kunna mobilisera tillräckligt med personal för transporten så fick han vänta i isoleringscell. Det tog 18timmar.

Utifrån det som står i artikeln så har psykiater beordrat omedelbar aktutransport, något som ansvarigt befäl på anstalten Salberga vägrat och angivit personalbrist som skäl. Rimligen ska personalbrist aldrig vara en giltig anledning till att vägra läkarens order.
Citera
2025-08-16, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusetitunneln
Utifrån det som står i artikeln så har psykiater beordrat omedelbar aktutransport, något som ansvarigt befäl på anstalten Salberga vägrat och angivit personalbrist som skäl. Rimligen ska personalbrist aldrig vara en giltig anledning till att vägra läkarens order.
"Akuttranspansporten" kanske var planerad med fritagande?
Citera
2025-08-16, 17:24
Medlem
EtikHaexans avatar
När frigavs ombudet? Om hon har pågående prövotid bör domstolen överväga att avvisa henne som ombud. Svårt att se att hon uppfyller de låga krav som ställs på ombud.
Citera
2025-08-16, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EtikHaexan
När frigavs ombudet? Om hon har pågående prövotid bör domstolen överväga att avvisa henne som ombud. Svårt att se att hon uppfyller de låga krav som ställs på ombud.

Hon hade ingen prövotid kvar. I artikeln står bl a att hennes straff var ”till fullo avtjänat”. Står särskilt att hon inte har någon prövotid kvar. Principiellt så tycker jag ska man få agera ombud om man har kunskapen som krävs, att man suttit i fängelse har ingen betydelse.
Citera
2025-08-16, 17:48
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusetitunneln

Jag förstår det som att det skedde så fort det var möjligt. Du kan bli nekad polis, ambulans osv. Finns det inte resurser så kommer de inte. Då får man vänta.

Någon här i tråden gav ju en bra anledning också. Det kan ju vara iscensatt i syfte att bli fritagen. Så jag kan tänka mig att transporten var mer personalintensiv än brukligt.

Det är onekligen en intressant juridisk företrädare den intagne har? Hade gärna stoppat kuken i henne för att markera dominans.
Citera
2025-08-16, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
"Akuttranspansporten" kanske var planerad med fritagande?

Osannolikt, det var ingen gängkriminell.
Citera
2025-08-16, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Jag förstår det som att det skedde så fort det var möjligt. Du kan bli nekad polis, ambulans osv. Finns det inte resurser så kommer de inte. Då får man vänta.

Någon här i tråden gav ju en bra anledning också. Det kan ju vara iscensatt i syfte att bli fritagen. Så jag kan tänka mig att transporten var mer personalintensiv än brukligt.

Det är onekligen en intressant juridisk företrädare den intagne har? Hade gärna stoppat kuken i henne för att markera dominans.

Jag har läst stämningsansökan och bilagorna som skickats in som bevisning, och jag tror inte att transporten skedde så fort som möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in