2025-08-16, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Av någon anledning tänker jag mig att de flesta som svarar ja på denna fråga är män. Få kvinnor vill be sin partner om veckopeng och vara helt beroende av att denne inte lämnar henne för sin försörjning.
Nej precis. Skapar ett enormt beroende. Vilka kvinnor utan funktionsnedsättning önskar sig en sådan situation?
Citera
2025-08-16, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyItsJimmy
Kvinnor som arbetar heltid i stressiga yrken känner sig otillräckliga när de gäller tid och ork att ta hand om sina barn. Samtidigt sägs det att unga män upplever en psykisk ohälsa som aldrig förut då deras traditionella, naturliga roll som ”providers” inte längre är lika självklar. Detta har, bland andra anledningar, lett till en utökad debatt kring huruvida vi som individer och grupp mått bra av återgå till mer traditionella könsroller.

Vad säger ni på Flashback? Vad ser ni för för- och nackdelar med dagens samhällsordning respektive 50-talets? Var kvinnor verkligen så förtrycka i hemmet som många påstår? Och var inte män förtryckta på andra sätt?

Svar ja.
Kvinnor förlorar mest på det här.

Det är ändå kvinnor som står för 80% av köpen i samhället, förstår inte varför dom ska jobba och tjäna pengar - och gå miste om barn, tid hemma, latte på stan med vänninor.

Kvinnor är dessutom inte ens bra på att jobba. De är svaga. Egentligen körs dom över av alla alfa hanar som kör sitt race.
Citera
2025-08-16, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Vad menas med traditionella könsroller? Menas att mannen jobbar och kvinnan är hemmafru vilket var vanligt i arbetarklassen under några få decennier efter andra världskriget och tidigare var ett överklassfenomen?

Traditionella könsroller i vår del av världen var att man och kvinna slet tillsammans i jordbruket. Sysslorna var delvis olika men båda jobbade och båda var dessutom beredda att jobba delvis utanför hemmet för att dra in extra pengar. Rätt mycket som idag alltså.

Exakt. Så det traditionella är att både förvärvsarbetar och drar sitt strå till stacken, men har lite olika arbetsuppgifter beroende på lön och fallenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Schicklgrubblare
Ja vem bryr sig när du ligger ensam på ålderdomshemmet utan barn eller barnbarn.

Skribenten är mor till minst två barn.

Och klart att folk kan bpde jobba och ta gand om sina barn. Det bästa vore dock om föräldrar skulle kunna få jobba endast 75% tills det att yngsta barnet är 12.
Citera
2025-08-16, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Svar ja.
Kvinnor förlorar mest på det här.

Det är ändå kvinnor som står för 80% av köpen i samhället, förstår inte varför dom ska jobba och tjäna pengar - och gå miste om barn, tid hemma, latte på stan med vänninor.

Kvinnor är dessutom inte ens bra på att jobba. De är svaga. Egentligen körs dom över av alla alfa hanar som kör sitt race.

Då behöver de ju verkligen jobba, om de konsumerar så mycket. Och de hinner väl ändå med både barn, litteratur på stan och tid hemma. Även om de förvärvsarbetar.

Är de inte? Du tänker att män skulle göra bättre jobb som undersköterskor, lokalvårdare, lärare, förskolepersonal, sjuksköterskor, butiksbiträden etc.? Och kommer det in en alfaman i dessa yrken så gör han ett bättre jobb?
Citera
2025-08-16, 16:52
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
?

Lev som för 70+ år sen då? Bo tokbilligt, ha extremt ont om pengar och vänd på varje slant eller skaffa dig ett högavlönat jobb så en av parterna inte behöver jobba. Svinlätt.

Reallönen för män har ökat sen 50-talet. Det som höjts i samma takt är hyran och elkostnader men vi har också extrem elförbrukning nu så den kan man skära tebax på. Matkostnaderna var litet lägre räknat för inflation - men det som rejält sparkat iväg är pengarna vi lägger på mat. Lyxprodukter, saker från länder långt bort.

Du har alla val i världen - så bara ta beslutet idag! Lycka till!

Potatis och fläsk och sill, mörka hem i dragiga kåkar. Ingen solsemester, ingen dator eller kyl för att få ner kostnaderna. Men ååååååååååååååh så bra alla kommer må.
Så hade jag det inte på 60 - 70talet. Båda mina föräldrar arbetade heltid. Visst, hemmafruar var vanligare på den tiden, men mina föräldrar kunde med två arbetarlöner dra in så pass mycket pengar att de köpte "ny nya" bilar, hus och sånt, utan lånade pengar som är det vanligaste i dag. Båda arbetade för vi skulle ha det bra, få det bättre. De drog in dubbla inkomster när det inte var så vanligt.

Blev inget fel på mig av att vara hos dagmamma, som var det som fanns på den tiden. dagis fanns inte då.

Folk strävar hela tiden efter att få det bättre och bättre. Så bra som min generation haft (har det) tror jag inte kommer tillbaka igen. Även om traditionen att vara hemmafru skulle komma tillbaka, tror folk skulle få dra ned på levnadsstandarden markant. Det är nog ingen beredd att gå med på. Folk är skuldsatta upp över öronen i dag för mer blingbling än grannen har.
Citera
2025-08-16, 17:07
Medlem
Det fina med nuförtiden är att den som vill leva efter traditionella könsroller kan göra det bäst fan de vill samtidigt som alla andra också kan leva som de vill.
Citera
2025-08-16, 17:14
Avstängd
Jajemensan, gör du det. Jag kommer fortsätta leva bäst det passar mig och de i min omgivning.
Citera
2025-08-16, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyItsJimmy
Kvinnor som arbetar heltid i stressiga yrken känner sig otillräckliga när de gäller tid och ork att ta hand om sina barn. Samtidigt sägs det att unga män upplever en psykisk ohälsa som aldrig förut då deras traditionella, naturliga roll som ”providers” inte längre är lika självklar. Detta har, bland andra anledningar, lett till en utökad debatt kring huruvida vi som individer och grupp mått bra av återgå till mer traditionella könsroller.

Vad säger ni på Flashback? Vad ser ni för för- och nackdelar med dagens samhällsordning respektive 50-talets? Var kvinnor verkligen så förtrycka i hemmet som många påstår? Och var inte män förtryckta på andra sätt?

Naturligtvis var det bättre som det var förr, det förstår nog nästan en idiot! Inte minst för barnfamiljer. Men det är oerhört svårt att gå tillbaka till det ekonomiskt. När dom styrande och kapitalet insåg att om både mannen och kvinnan förvärvsarbetar så blir det mer pengar i rullning så då lurade man i kvinnorna att dom var förtryckta i hemmet. Trots att det inte finns en friare vardag än att vara hemmafru på heltid köpte kvinnorna detta med hull och hår och dom gav sig ut för att bli löneslavar och försaka sina barn. Därefter anpassades levnadskostnaderna efter två löner istället för en (man kan höra visa ensamstående beklaga sig över sin situation idag). Nu är det bara dom rikare paren där mannen har så pass hög inkomst eller paret har ett så stort kapital som kan unna sig lyxen att leva med eller som hemmafru, vilket en gång i tiden var en självklarhet för alla par och barn. Grundlurade!
Senast redigerad av buzzerbuzzer 2025-08-16 kl. 17:38.
Citera
2025-08-16, 18:43
Medlem
Incendios avatar
Två heltidsarbetande föräldrar som dessutom båda ska gå på nästa skift hemma och helst göra det någorlunda jämställt med barn som växer upp på dagis och fritids funkar uppenbarligen inte. Den mentala ohälsan i samhället bara ökar och värst är det för kvinnorna och barnen. Så ett samhälle där man kan ha en förälder hemma(det måste inte nödvändigtvis var mamman) och där deltidsarbetande inte skammas är ett måste för ett välmående samhälle och framtid.

Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Av någon anledning tänker jag mig att de flesta som svarar ja på denna fråga är män. Få kvinnor vill be sin partner om veckopeng och vara helt beroende av att denne inte lämnar henne för sin försörjning.
Varför i hela fridens namn skulle jag som hemmafru be om veckopeng? Man har gemensam ekonomi och vanligen är det dessutom hemmafrun(eller hemmamannen) som sköter ekonomi och budgetering. Att vi inte har lagar som skyddar hemmavarande är ett politiskt beslut. Man skulle lika gärna kunna besluta åt ett annat håll.
Citera
2025-08-16, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Var beredd att helt hålla med dig här först, men konstigt nog har jag sett en trend på TikTok att unga kvinnor börjar leva så igen för att de själva vill de och så försöker de romantisera det.

Håller helt med dig om att vem fan vill vara beroende av sin partner.

Att kräva pengar av sin man är inte samma sak som att be om det, beror väll på hur mycket han uppskattar er?
Citera
2025-08-16, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Att kräva pengar av sin man är inte samma sak som att be om det, beror väll på hur mycket han uppskattar er?
Och exakt därför är det bättre att ha egna pengar.
Citera
2025-08-16, 18:47
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Hur skulle det gå till? Det är ytterst få familjer som klarar sig på en lön.
Fast det är inte sant. Jag är hemmafru och maken är ingen Bill Gates. De flesta hemmfruar jag är bekant med har män som tjänar betydligt mindre än min man, utan att leva i misär för det. Allt handlar om prioriteringar och att ha en hemmaförälder kan minska vissa kostnader. Skulle det bli en norm med hemmavarande föräldrar så skulle det ses som normalt att välja lugn för familjen över två SUV:ar och nya telefoner varje år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in