Citat:
Ursprungligen postat av
triptyken
?
Lev som för 70+ år sen då? Bo tokbilligt, ha extremt ont om pengar och vänd på varje slant eller skaffa dig ett högavlönat jobb så en av parterna inte behöver jobba. Svinlätt.
Reallönen för män har ökat sen 50-talet. Det som höjts i samma takt är hyran och elkostnader men vi har också extrem elförbrukning nu så den kan man skära tebax på. Matkostnaderna var litet lägre räknat för inflation - men det som rejält sparkat iväg är pengarna vi lägger på mat. Lyxprodukter, saker från länder långt bort.
Du har alla val i världen - så bara ta beslutet idag! Lycka till!
Potatis och fläsk och sill, mörka hem i dragiga kåkar. Ingen solsemester, ingen dator eller kyl för att få ner kostnaderna. Men ååååååååååååååh så bra alla kommer må.
Så hade jag det inte på 60 - 70talet. Båda mina föräldrar arbetade heltid. Visst, hemmafruar var vanligare på den tiden, men mina föräldrar kunde med två arbetarlöner dra in så pass mycket pengar att de köpte "ny nya" bilar, hus och sånt, utan lånade pengar som är det vanligaste i dag. Båda arbetade för vi skulle ha det bra, få det bättre. De drog in dubbla inkomster när det inte var så vanligt.
Blev inget fel på mig av att vara hos dagmamma, som var det som fanns på den tiden. dagis fanns inte då.
Folk strävar hela tiden efter att få det bättre och bättre. Så bra som min generation haft (har det) tror jag inte kommer tillbaka igen. Även om traditionen att vara hemmafru skulle komma tillbaka, tror folk skulle få dra ned på levnadsstandarden markant. Det är nog ingen beredd att gå med på. Folk är skuldsatta upp över öronen i dag för mer blingbling än grannen har.