2025-08-15, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Lebel har utförligt och väl argumenterat för att Tensonmannen, dvs den man som Nicola Fauzzi ser gående efter paret Palme och beskriver som klädd i en Tensonjacka måste vara Anders Björkman. Gärningsmannen väntar vid Dekorima och iakttas under en längre tid av Inge Morelius.

Det är svårt att hitta några hål i resonemanget och det stämmer med givna fakta.

Det är på andra sätt lockande att tro att GM följer efter paret Palme, men det är nog inte så.

Stämmer resonemanget är det inte Stig Engström som är mördaren. Det är orimligt givet när han kommer ut från Skandia att han står flera minuter och väntar vid Dekorima och kommer dit utan att ses av någon annan.

Det kan fortfarande vara en ensam GM men då en som skyndat före paret Palme och korsat gatan längre ned på Sveavägen än de gjort. Troligare är att det är en grupp av några få personer med begränsade resurser.

Tyvärr stämmer inte Lebels händelseförlopp utanför bankomaten Posten Tunnelgatan med det sammantagna materialet därifrån.
Lebel övertolkar vissa saker som passar dennes förutfattade mening,exempelvis att det skall ha letats efter bankomatkort i över en minut plus att det ignoreras avgörande uppgifter som att Helena L uppger att Glenn M redan stod vid bankomaten när IM med sällskap kom fram till bankomaten ifråga.
Det är ett omöjligt påstående,utifrån materialfakta,att Inge M kunnat ha uppsikt över Dekorimahörnan i mer än cirka 100 sekunder.
Citera
2025-08-15, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Lebel har utförligt och väl argumenterat för att Tensonmannen, dvs den man som Nicola Fauzzi ser gående efter paret Palme och beskriver som klädd i en Tensonjacka måste vara Anders Björkman. Gärningsmannen väntar vid Dekorima och iakttas under en längre tid av Inge Morelius.

Det är svårt att hitta några hål i resonemanget och det stämmer med givna fakta.

Det är på andra sätt lockande att tro att GM följer efter paret Palme, men det är nog inte så.

Stämmer resonemanget är det inte Stig Engström som är mördaren. Det är orimligt givet när han kommer ut från Skandia att han står flera minuter och väntar vid Dekorima och kommer dit utan att ses av någon annan.

Det kan fortfarande vara en ensam GM men då en som skyndat före paret Palme och korsat gatan längre ned på Sveavägen än de gjort. Troligare är att det är en grupp av några få personer med begränsade resurser.

Önsketänk från CP-anhängarnas sida. Inge M sade i de första förhören våren 1986 att det handlade om sekunder som han såg gm innan skotten. Ett par år senare efter samtal med författaren Kanger så blev det "flera minuter" vilket inte kan stämma. Sekunder är snarare mer sanningen närmast som även Stockholms tingsrätt ansåg i sin dom år 1989 mot CP. Då hade SE tid att gå före makarna Palme dit, ställa sig några sekunder vid Dekorima och sedan skjuta Palme m.m.

Inge M satt 55-60 m från mordplatsen, det var mörkt, han hade uppmärksamheten på andra passagerare, trafiklysena m.m. Han ändrade sig också under årens lopp när det gäller hur lång tid som han såg gm innan skotten, hur han uppfattade gm m.m. Inge M var inget tillförlitligt vittne.

Om SE var gm vet inte jag (håller dock med KP och Melander om skäligen misstänkt) men han hade tid att vara det i.a.f. Han hade inget alibi pga väktaren Henry O heller som kom med sina uppgifter över tre månader efter mordet. SE jobbade över ibland och hade varit ute tidigare på kvällen och kom tillbaka till Skandia efter mordet- risken för sammanblandning finns.

(FB) Skandiamannen

https://drive.google.com/file/d/1EdmI7O1WTAdJ5qTpvHyT-K0gJc-82pfq/view?pli=1

https://tv.aftonbladet.se/video/312140/se-hela-presskonferensen-om-palmemordet
Senast redigerad av Niklasgl87 2025-08-15 kl. 08:56.
Citera
2025-08-15, 09:23
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Läsvärt inlägg. Jag förstår idén. Den innebär att IM kan ha vänt och stannat bilen senare och sett GM en kortare tid. Dock inte när AB:s sällskap passerade Dekorima. De hade ju redan passerat. Enligt den idén. Den strider mot allt som IM har sagt (och alltid har sagt). Därför övertygar den inte.

Vittnen är inte brickor i ett spel utan regler. Man kan inte flytta dem som man vill. Vittnesuppgifter är ofta beroende av varandra (särskilt på Sveavägen). Påstår man att en eller flera vittnesuppgifter är otillförlitliga eller har andra förklaringar utan att motivera varför (på ett övertygande sätt) är det svårt att väcka intresse.

Läsvärt inlägg. En tanke värd att beakta. Den övertygar inte. Att IM förväxlade något som hände till vänster om reklampelaren (ur hans perspektiv) med något som hände 15 meter bort (till höger om reklampelaren) är osannolikt.

Jag skrev rätt från början

Rätt: AB:s kamrater lämnade bankomaten mellan 23.19.23 (om skotten kom när Helenas uttag slutade) och 23.20.04 (om skotten kom när Helenas uttag började). Om bankomaterna var synkade.

Läser du vad jag skriver csvens?

Spaningsuppslag EG10019 släpptes nästan omaskat 2020. Bankgirots tekniker (de är i 60-70-årsåldern idag) kan bekräfta att bankomaternas lokala klockor synkades med den centrala larmklockan hos Bankgirot i Stockholm ("dataklockan" eller "övervakningsapplikationens klocka") när systemet startades om kl 8.00 på morddagens morgon och larmklockan ställdes. Det var rutin att larmklockan ställdes när Bankomatsystemet startades om (som framgår av EG10019). Systemet startades inte om utan anledning. Bara vid oförutsedda fel.

Larmklockan ställdes mot olika klockor vid olika tillfällen och aldrig mot Fröken Ur (som framgår av EG10019). Larmklockans nya tid (efter omstarten) kunde därför skilja sig flera minuter från larmklockans gamla tid (före omstarten). Sverige hade 489 bankomater 1986 (som framgår av mindre maskade versioner av EG10019). Alla bankomater kunde avvika mer än två minuter från larmklockan (efter omstarten) och larma på en gång (larmen loggades på en skrivare hos Bankgirot i Stockholm). Om bankomaternas lokala klockor inte synkades med larmklockan (när larmklockan ställdes och systemet startades om). Utan synk var larmfunktionen i praktiken oanvändbar.

Polisen utredde inte om bankomaterna synkades. Bankgirots personal hade ingen anledning att upplysa polisen om den saken när de förhördes 1986 (även om synken antyds i några av förhören i EG10019). De visste inte (som vi vet idag) att polisen hade anledning att jämföra två bankomater (postkontorets bankomat som IM stannade vid och Götabankens bankomat som AB stannade vid). Journalister bör granska saken. Det är inte svårt. Bankgirots tekniker kan bekräfta att bankomaternas lokala klockor synkades med den centrala larmklockan hos Bankgirot i Stockholm (15 timmar och 21 minuter före skotten). Att journalister inte har granskat saken (efter fem år) är anmärkningsvärt. För att uttrycka sig milt.

Om den saken bekräftas vet man när Anders Björkmans sällskap passerade Dekorima (de hade 15 sekunder kvar till Götabankens bankomat). Inge Mårelius var "säker" att GM väntade då. Den saken kan en vittnespsykolog bedöma.

Det är inte invecklat.

Mordet på Palme styrs av enkel fysik.

Om GM började vänta efter paret Palmes sidbyte på Sveavägen kan GM ha varit ensam.

Då fortsatte han på den västra sidan, korsade Sveavägen i närheten av reklampelaren 15 meter norr om Tunnelgatan och väntade en kort stund vid Dekorimas ingång (som framgår av gärningsbeskrivningen 1989 och Thomas Kangers bok 1987). Där vittnet Inge Mårelius såg honom vänta (även om Inge uppgav att GM väntade en längre stund). Strax söder om Dekorimas ingång. Fem meter norr om Tunnelgatan. Mellan ingången och avfasningen. Inte vid avfasningen (som slarviga journalister skriver ibland). GMP (gärningsmannaprofilen 1994) lekte med tanken att GMP följde efter paret Palme hela vägen från Grand (samtidigt som författarna Åsgård och Olsson klokt nog nämnde att det var riskabelt att följa efter). Det köpte inte granskningskommissionen.

Vittnet Anders Björkman var mannen som vittnet Nicola Fauzzi såg "5 - 10 meter" bakom paret Palme när han mötte paret 10 meter norr om Skandias entré (som granskningskommissionen skrev på sidan 168 i rapporten 1999). Av en rad skäl (fler än rapporten nämnde).

Det finns ingen GM som följde efter paret Palme på den östra sidan av Sveavägen. Den tanken kunde ha avfärdats 1986. Av den orsaken (men även andra) kan vittnet Stig Engström inte vara GM. Chefsåklagare Krister Petersson valde att bortse från granskningskommissionens rapport.

Om GM började vänta före paret Palmes sidbyte kan GM inte ha varit ensam.

Före sidbytet kunde paret gå västerut på Kammakargatan eller Adolf Fredriks Kyrkogata. En annan skytt måste ha varit beredd om paret gick västerut. Sannolikt en tredje om paret gick norrut. En liten resurssvag grupp med lokalkännedom. Det är vad fakta bjuder.

Precis som krinsp Ingemar Krusell skrev i Polistidningen i maj 1986. Innan han började tro på Alf Lundin (ett falskt vittne som erkände 1994 att alla hans uppgifter var påhittade) och en ensam GM som följde efter från Grand.

Paret Palme kunde gå norrut till Rådmansgatans station (samma väg som de kom), västerut på Kammakargatan eller Adolf Fredriks Kyrkogata (och sedan Drottninggatan hem) eller söderut till Kungsgatan (och sedan Drottninggatan hem). Biobesökarna gick i alla tre riktningarna.

Att hela Sveavägen måste ha varit "nerlusad" med skyttar om GM inte var ensam och utvald av PKK (som Holmér sa till Åsheden i P3 Dokumentär 2022) är nonsens. Det räckte med tre.

Att den södra skytten i en sådan grupp valde att vänta på den östra sidan (trots att paret Palme fortfarande gick på den västra) är inte konstigt. Att fly västerut till fots på Tunnelgatan (dagens Olof Palmes gata) var riskabelt. Att fly österut på Tunnelgatan var bättre. På den östra sidan var man närmare flyktvägen. Den sidan hade andra fördelar (för en GM som väntade). Mindre folk, ingen bankomat på hörnet, skyltfönster att titta i om någon gick förbi. Fördelar som den västra sidan saknade.

Folk med lokalkännedom kunde förmoda att paret Palme ville undvika Stockholms värsta rövarställe. Nattklubben Monte Carlo (som Mårten Palme nämnde i T2-E) på den västra sidan av Sveavägen. Att vänta på den västra sidan var mer riskabelt än att byta sida och återvända (om paret Palme mot förmodan fortsatte på den västra sidan till Tunnelgatan). Att fly västerut till fots på Tunnelgatan var ännu mer riskabelt. Mannen som vittnet John Viklund såg (EAD622) verkar ha varit en oskyldig bankomatbesökare som ångrade sig (EBD10013).

Frågan är enkel och har alltid varit enkel.

Började GM vänta före eller efter paret Palmes sidbyte?

Haha, ja jag såg att du dribblade bort dig igen när du skrev. Det är mycket lätt hänt när man skriver. Det är lättare om man förklarar med matematik ifall någon kommit in sent i vårt resonemang och händelsevis skulle vara intresserad av vad vi skriver om:

Vi kan med stor säkerhet anta att mordet skedde någon gång under Lähdes uttag, dvs någon gång mellan 23.18.15 - 23.18.56 lokal bankomattid.

Från 23.18.15 så gick klockan 3.15 fel vid reel mordtid 23.21.30. Vid synkade klockor gick bankomaterna på Tunnelgatan och Sveavägen lika mycket fel, dvs 3.15.

Enligt bankomaten Sveavägen var Claes N klar 23.16.49 lokal bankomattid.

23.18.15 + 00.03.15 = 23.21.30

23.16.49 + 00.03.15 = 23.20.04

Det ger oss att Boforsarna var klara så nära mordtiden att NF måste varit precis i närheten.

Den andra ytterligheten 23.18.56 i Lähdes intervall, ger att mordtiden gick lite mindre fel mot reel mordtid 23.21.30, dvs 2.34.

23.18.56 + 00.02.34 = 23.21.30

23.16.49 + 00.02.34 = 23.19.23

Det ger oss att Boforsarna var klara längre från mordtiden vilket ger att NF måste varit rätt långt efter dem.

Som jag påpekat tidigare så tycker jag att materialet ger oss att skotten skedde när alla utom Lähde var inne i bilen. Det ger vid handen att 23.18.42 lokal bankomattid är, om ej en exakt, i alla fall en rimlig uppskattning av mordtiden. Då gick klockan 2.48 fel mot 23.21.30. Det innebär enligt mina beräkningar att NF var mer än 35m efter Boforsarna om de startade direkt efter uttaget vid synkade klockor.

23.18.42 + 00.02.48 = 23.21.30

23.16.49 + 00.02.48 = 23.19.37

Då måste man fråga sig var makarna Palme befann sig när Bofors var klara med uttagen 23.19.37 om klockorna var i synk? Hade dom ens börjat korsa vägen? Hur hänger det ihop med en efterföljande man? Varför ställde sig en Dekorimamna på plats innan han visste hur Palme skulle gå? Kan vi lite på det som IM uppger? Såg IM Boforsarna i form av Wennergrenarna, om inte, vad har han fått de sistnämnda ifrån? Var verkligen klockorna i synk? Svåra frågor att bottna, helt klart.

Min uppfattning är att klockorna förmodligen inte var i synk. Min uppfattning är att AB bevisligen har stått ensam utan de andra Boforsarna ganska nära Dekorima i något läge. Jag litar inte på IMs uppgifter eftersom han inte haft anledning att lägga något på minnet före mordet. Däremot tror jag att han kan ha sett Boforsarna. Personligen lägger jag min röst på Tensonmannen som mördaren liksom många andra.
Senast redigerad av csvens 2025-08-15 kl. 09:33.
Citera
2025-08-15, 11:00
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Haha, ja jag såg att du dribblade bort dig igen när du skrev. Det är mycket lätt hänt när man skriver. Det är lättare om man förklarar med matematik ifall någon kommit in sent i vårt resonemang och händelsevis skulle vara intresserad av vad vi skriver om:

Vi kan med stor säkerhet anta att mordet skedde någon gång under Lähdes uttag, dvs någon gång mellan 23.18.15 - 23.18.56 lokal bankomattid.

Från 23.18.15 så gick klockan 3.15 fel vid reel mordtid 23.21.30. Vid synkade klockor gick bankomaterna på Tunnelgatan och Sveavägen lika mycket fel, dvs 3.15.

Det ger oss att Boforsarna var klara så nära mordtiden att NF måste varit precis i närheten.

Den andra ytterligheten 23.18.56 i Lähdes intervall, ger att mordtiden gick lite mindre fel mot reel mordtid 23.21.30, dvs 2.34.

Det ger oss att Boforsarna var klara längre från mordtiden vilket ger att NF måste varit rätt långt efter dem.

Som jag påpekat tidigare så tycker jag att materialet ger oss att skotten skedde när alla utom Lähde var inne i bilen. Det ger vid handen att 23.18.42 lokal bankomattid är, om ej en exakt, i alla fall en rimlig uppskattning av mordtiden. Då gick klockan 2.48 fel mot 23.21.30. Det innebär enligt mina beräkningar att NF var mer än 35m efter Boforsarna om de startade direkt efter uttaget vid synkade klockor.

Då måste man fråga sig var makarna Palme befann sig när Bofors vara klara med uttagen 23.19.37 om klockorna var i synk? Hade dom ens börjat korsa vägen? Hur hänger det ihop med en efterföljande man? Varför ställde sig en Dekorimamna på plats innan han visste hur Palme skulle gå? Kan vi lite på det som IM uppger? Såg IM Boforsarna i form av Wennergrenarna, om inte, vad har han fått de sistnämnda ifrån? Var verkligen klockorna i synk? Svåra frågor att bottna, helt klart.

Min uppfattning är att klockorna förmodligen inte var i synk. Min uppfattning är att AB bevisligen har stått ensam utan de andra Boforsarna ganska nära Dekorima i något läge. Jag litar inte på IMs uppgifter eftersom han inte haft anledning att lägga något på minnet före mordet. Däremot tror jag att han kan ha sett Boforsarna. Personligen lägger jag min röst på Tensonmannen som mördaren liksom många andra.
Det är ju faktiskt inte så att Boforsgänget är det enda norrgående gänget IM kan observerat heller. Det tycks helt ha missats i den här diskussionen.

Vi har också en grupp som är påväg till glädjehuset och passerar mordplatsen några minuter innan mordet, oklart exakt när. MG och UK möter några av dessa vid korvkiosken. De nämns också av LN.

Nu har jag inte alla dessa uppgifter färskt i huvudet. Men det är inte så att Boforsarna är det enda alternativet, så som som det framstår av diskussionen.
Citera
2025-08-15, 11:59
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det är ju faktiskt inte så att Boforsgänget är det enda norrgående gänget IM kan observerat heller. Det tycks helt ha missats i den här diskussionen.

Vi har också en grupp som är påväg till glädjehuset och passerar mordplatsen några minuter innan mordet, oklart exakt när. MG och UK möter några av dessa vid korvkiosken. De nämns också av LN.

Nu har jag inte alla dessa uppgifter färskt i huvudet. Men det är inte så att Boforsarna är det enda alternativet, så som som det framstår av diskussionen.

Tack för informationen, intressant. Frågan är om det är rimligt om dom kommit in i kläm mellan Bofors och NF?

Som jag ser på saken så är det inte bra om AB blir för länge ute på Sveavägen. Jag vill nog inte ha iväg Boforsarna allt för långt före NF. Jag tror därför att IM kan ha sett Boforsgänget.
Senast redigerad av csvens 2025-08-15 kl. 12:06.
Citera
2025-08-15, 12:26
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Då måste man fråga sig var makarna Palme befann sig när Bofors var klara med uttagen 23.19.37 om klockorna var i synk? Hade dom ens börjat korsa vägen? Hur hänger det ihop med en efterföljande man? Varför ställde sig en Dekorimamna på plats innan han visste hur Palme skulle gå? Kan vi lite på det som IM uppger? Såg IM Boforsarna i form av Wennergrenarna, om inte, vad har han fått de sistnämnda ifrån? Var verkligen klockorna i synk? Svåra frågor att bottna, helt klart.

Klockorna kunde gå upp till +- 5 minuter fel utan att systemet reagerade.
Citera
2025-08-15, 12:41
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Tack för informationen, intressant. Frågan är om det är rimligt om dom kommit in i kläm mellan Bofors och NF?

Som jag ser på saken så är det inte bra om AB blir för länge ute på Sveavägen. Jag vill nog inte ha iväg Boforsarna allt för långt före NF. Jag tror därför att IM kan ha sett Boforsgänget.
Jag vet inte exakt hur rimligt det är. Jag har som sagt inte det där färskt i minnet. Men det är absolut en möjlighet rent tidsmässigt. Dock så finns det inga direkt fasta tider att gå på med det gänget, utan det går bara att att se att de borde passerat ganska kort inpå mordet.

Men om man grottar ner sig i det där så kanske man kommer fram till mer precisa tider.
Citera
2025-08-15, 14:10
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Haha, ja jag såg att du dribblade bort dig igen när du skrev. Det är mycket lätt hänt när man skriver.

Bra att du såg att jag ändrade fram och tillbaka. Jag ville ha din uppmärksamhet

Förra gången frågan var uppe hade andra skribenter svårt att fatta.

Utom MOPspanaren som alltid fattar allting men aldrig tror på någonting. Agnostiker som han är.

Citat:
Det är lättare om man förklarar med matematik ifall någon kommit in sent i vårt resonemang och händelsevis skulle vara intresserad av vad vi skriver om:

Bra och pedagogisk förklaring.

Citat:

Då måste man fråga sig var makarna Palme befann sig när Bofors var klara med uttagen 23.19.37 om klockorna var i synk? Hade dom ens börjat korsa vägen?

Paret Palme hade börjat korsa Sveavägen 23.19.37.

Enligt tidsförloppet. Sveavägen är mer än 30 meter bred.

Citat:
Hur hänger det ihop med en efterföljande man?

Bra fråga.

En efterföljande man tvingas agera när paret Palme korsar Sveavägen och stannar vid butiken Sari. Som Åsgård och Olsson skrev i GMP 1994.

Redan där faller teorin om en efterföljande man som korsade Sveavägen. Det var inte bara riskabelt att korsa Sveavägen på samma sätt som paret Palme gjorde (som Åsgård och Olsson skrev i GMP). Paret Palme kunde lika gärna ha återvänt till den västra sidan och fortsatt Adolf Fredriks Kyrkogata västerut till Drottninggatan (som ledde raka vägen hem). Efter stoppet vid Sari.

Tensonmannen var bortom all räddning redan 1986. Holmér vägrade dödförklara honom, trots att läkarna sa att han var hjärndöd (Tensonmannen alltså). Ölvebro lät honom ligga i respirator. Återupplivningsförsöken i GMP misslyckades. Sedan låg han i respirator i fem år till och dödförklarades av granskningskommissionen 1999.

Sidan 87 är en av de sämre sidorna i GMP. Resonemanget bygger på Holmérs felaktiga referat den 25 mars 1986 (som korrigerades i Ståhls referat av samma förhör). Paret Palme stannade inte efter stoppet vid Sari.

En ensam GM (en efterföljande man) skulle långsamt ha fortsatt på den västra sidan. Han skulle ha fortsatt i snabbare takt när han såg att paret lämnade Saris skyltfönster efter "högst 10 sekunder" och fortsatte på den östra sidan. Mannen skulle sedan ha korsat Sveavägen i närheten av Tunnelgatan och väntat en kort stund. Det vet Åsgård och Olsson mycket väl.

Citat:
Varför ställde sig en Dekorimaman på plats innan han visste hur Palme skulle gå?

Svaret beror på när Dekorimamannen ställde sig på plats och var paret Palme var då.

Som jag nyss förklarade här (för Draifos).

Det fattar alla.

Citat:
Kan vi lita på det som IM uppger?

Det kan en vittnespsykolog bedöma.

IM är ett misskött drömvittne. Borgströms förhör den 14 mars 1986 var misslyckat (bortsett från slarvet att vänta två veckor).

Som jag visade här.

IM uppgav inte att det "rörde sig om sekunder" (som Almblad påstod i rättegångarna 1989). IM uppgav den 14 mars att det "rörde sig om minuter". I samma förhör uppgav IM att den sista observationen av GM (när GM lämnade platsen där han väntade och gick ifatt paret bakifrån och sköt) började "sekunderna innan mannen och kvinnan kommer".

Borgström frågade inte ens var GM väntade. Hamréns förhör den 8 april 1986 och telefonförhöret den 12 november 1987 var bättre, men inte så bra som de kunde vara.

Att IM var Kangers bukdocka när IM förhördes 1987 stämmer inte alls. Vad som hände var att Kanger ställde de självklara frågor som Hamrén borde ha ställt 1986. Hur länge hade GM väntat när Boforsarna dök upp och hur länge till hade GM väntat när paret Palme dök upp? Samma frågor ställdes i telefonförhöret den 12 november 1987. Där Kjellvås slarvade. "Några flickor" i Kangers bok blev "två män" i referatet. Sedan blev de "tre personer" i Svea hovrätt. Birgitta Schaeffer och hennes två döttrar (L904). Rätten kunde inte bedöma vilka de var. L904 fanns inte i FUP:en (däremot i GMP).

Citat:
Såg IM Boforsarna i form av Wennergrenarna, om inte, vad har han fått de sistnämnda ifrån?

IM såg ett annat sällskap som gick upp i rök. Om Holmér hade svarat i april 1986.

Wennergrenarna var Boforsarna. Om Hamrén hade svarat i april 1986.

Hamrén ställde kontrollfrågor till IM den 8 april. Inte ledande frågor. Kontrollfrågor. Frågorna skulle visa om IM såg Boforsarna. Svaren visade att så var fallet. Hamrén var den enda polisen som förhörde både Boforsarna (den 26 mars) och IM (den 8 april).

Citat:
Var verkligen klockorna i synk? Svåra frågor att bottna, helt klart.

Min uppfattning är att klockorna förmodligen inte var i synk.

Desto större anledning för Jon Jordås och hans kollegor att kontrollera den saken. Min uppfattning är att Bankgirot var idioter om klockorna inte var i synk. Det tror jag inte att Bankgirot var.

Citat:
Min uppfattning är att AB bevisligen har stått ensam utan de andra Boforsarna ganska nära Dekorima i något läge. Jag litar inte på IMs uppgifter eftersom han inte haft anledning att lägga något på minnet före mordet. Däremot tror jag att han kan ha sett Boforsarna. Personligen lägger jag min röst på Tensonmannen som mördaren liksom många andra.

AB pausade några meter från bankomaten i närmare två minuter? Trots att IM inte såg AB där? IM har inte sett någon pausa i två minuter där. Trots att IM kunde se bankomatens entré från sin position.

Den onyktre AB pausade några meter från bankomaten i närmare två minuter? Trots att den nyktre Fauzzi inte mötte AB där? Fauzzi har inte mött någon där. Han har tvärtom förnekat att han mötte någon där.

AB pausade några meter från bankomaten i närmare två minuter? Trots att paret Palme inte mötte AB där? Lisbeth Palme har inte mött någon där. Hon har tvärtom förnekat att de mötte någon där.

AB pausade några meter från bankomaten i närmare två minuter? Trots att han inte nämner den pausen i förhören?

Osannolikt. Bortsett från allt som visar att granskningskommissionen hade rätt när den skrev i rapporten 1999 (på sidan 168) att AB "med all sannolikhet" var mannen som Nicola Fauzzi såg "5 - 10 meter" bakom paret Palme när Fauzzi mötte paret 10 meter norr om Skandias entré. Som jag visade flera gånger. Senast här.
Citera
2025-08-15, 14:32
Medlem
Citat:

Du menar "Gunilla Dahlen gänget"?
Vilket annat gäng i annat fall?
"Punkgänget" som ställer till förtret vid korvkiosken kan inte vara aktuella.Inte heller Gunilla D med sällskap.
Citera
2025-08-15, 14:35
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Du menar "Gunilla Dahlen gänget"?
Vilket annat gäng i annat fall?
"Punkgänget" som ställer till förtret vid korvkiosken kan inte vara aktuella.Inte heller Gunilla D med sällskap.
varför kan inte det sällskapet vara aktuellt? Nu minns jag inte mycket om det här, men jag minns inget som skulle utesluta dom.
Citera
2025-08-15, 15:15
Medlem
Citat:
varför kan inte det sällskapet vara aktuellt? Nu minns jag inte mycket om det här, men jag minns inget som skulle utesluta dom.

"Punkgänget" är helt osannolikt via sammantagna vittnesuppgifter från södergående ekipage vid relevanta tidpunkter.
Jag vill vidare framhålla att de inte alls funkar tidsmässigt.De ställer till förtret för Roger Östlund lite längre norrut klockan 23.28
Då detta varit fallet enligt materialet,så innebär det i sådant fall att de skulle passerat mordplatsen efter det att mordet begåtts.En omöjlighet givet de förutsättningar vi har att jobba efter.

Om de skulle passerat mordplatsen bör det ha tagit dem cirka tre minuter fram till korvkiosken,ett kortare uppehåll med intermezzo där enligt Ljubisa N och sedan upp och sparka busskur så att Roger Ö surnar till och drar fram kniven 23.28

Hur man än vrider och vänder på "punkgänget" så funkar det inte.

Inge Ms enahanda uppgift om norrgående gäng förblir helt oförklarlig.
Citera
2025-08-15, 15:45
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
"Punkgänget" är helt osannolikt via sammantagna vittnesuppgifter från södergående ekipage vid relevanta tidpunkter.
Jag vill vidare framhålla att de inte alls funkar tidsmässigt.De ställer till förtret för Roger Östlund lite längre norrut klockan 23.28
Då detta varit fallet enligt materialet,så innebär det i sådant fall att de skulle passerat mordplatsen efter det att mordet begåtts.En omöjlighet givet de förutsättningar vi har att jobba efter.

Om de skulle passerat mordplatsen bör det ha tagit dem cirka tre minuter fram till korvkiosken,ett kortare uppehåll med intermezzo där enligt Ljubisa N och sedan upp och sparka busskur så att Roger Ö surnar till och drar fram kniven 23.28

Hur man än vrider och vänder på "punkgänget" så funkar det inte.

Inge Ms enahanda uppgift om norrgående gäng förblir helt oförklarlig.
Menar du att Gunilla D-gänget och punkgänget skulle vara desamma? Så har jag aldrig tolkat det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in