Citat:
Ursprungligen postat av
csvens
Haha, ja jag såg att du dribblade bort dig igen när du skrev. Det är mycket lätt hänt när man skriver.
Bra att du såg att jag ändrade fram och tillbaka. Jag ville ha din uppmärksamhet
Förra gången frågan var uppe hade andra skribenter svårt att fatta.
Utom MOPspanaren som alltid fattar allting men aldrig tror på någonting. Agnostiker som han är.
Citat:
Det är lättare om man förklarar med matematik ifall någon kommit in sent i vårt resonemang och händelsevis skulle vara intresserad av vad vi skriver om:
Vi kan med stor säkerhet anta att mordet skedde någon gång under Lähdes uttag, dvs någon gång mellan 23.18.15 - 23.18.56 lokal bankomattid.
Från 23.18.15 så gick klockan 3.15 fel vid reel mordtid 23.21.30. Vid synkade klockor gick bankomaterna på Tunnelgatan och Sveavägen lika mycket fel, dvs 3.15.
Enligt bankomaten Sveavägen var Claes N klar 23.16.49 lokal bankomattid.
23.18.15 + 00.03.15 = 23.21.30
23.16.49 + 00.03.15 = 23.20.04
Det ger oss att Boforsarna var klara så nära mordtiden att NF måste varit precis i närheten.
Den andra ytterligheten 23.18.56 i Lähdes intervall, ger att mordtiden gick lite mindre fel mot reel mordtid 23.21.30, dvs 2.34.
23.18.56 + 00.02.34 = 23.21.30
23.16.49 + 00.02.34 = 23.19.23
Det ger oss att Boforsarna var klara längre från mordtiden vilket ger att NF måste varit rätt långt efter dem.
Bra och pedagogisk förklaring.
Citat:
Som jag påpekat tidigare så tycker jag att materialet ger oss att skotten skedde när alla utom Lähde var inne i bilen. Det ger vid handen att 23.18.42 lokal bankomattid är, om ej en exakt, i alla fall en rimlig uppskattning av mordtiden. Då gick klockan 2.48 fel mot 23.21.30. Det innebär enligt mina beräkningar att NF var mer än 35m efter Boforsarna om de startade direkt efter uttaget vid synkade klockor.
23.18.42 + 00.02.48 = 23.21.30
23.16.49 + 00.02.48 = 23.19.37
Då måste man fråga sig var makarna Palme befann sig när Bofors var klara med uttagen 23.19.37 om klockorna var i synk? Hade dom ens börjat korsa vägen?
Paret Palme hade
börjat korsa Sveavägen 23.19.37.
Enligt
tidsförloppet. Sveavägen är mer än 30 meter bred.
Citat:
Hur hänger det ihop med en efterföljande man?
Bra fråga.
En efterföljande man tvingas agera när paret Palme korsar Sveavägen och stannar vid butiken Sari. Som Åsgård och Olsson skrev i GMP 1994.
Redan där faller teorin om en efterföljande man som korsade Sveavägen. Det var inte bara riskabelt att korsa Sveavägen på samma sätt som paret Palme gjorde (som Åsgård och Olsson skrev i GMP). Paret Palme kunde lika gärna ha återvänt till den västra sidan och fortsatt Adolf Fredriks Kyrkogata västerut till Drottninggatan (som ledde raka vägen hem). Efter stoppet vid Sari.
Tensonmannen var bortom all räddning redan 1986. Holmér vägrade dödförklara honom, trots att läkarna sa att han var hjärndöd (Tensonmannen alltså). Ölvebro lät honom ligga i respirator. Återupplivningsförsöken i GMP misslyckades. Sedan låg han i respirator i fem år till och dödförklarades av granskningskommissionen 1999.
Sidan 87 är en av de sämre sidorna i GMP. Resonemanget bygger på Holmérs felaktiga referat den 25 mars 1986 (som korrigerades i Ståhls referat av samma förhör). Paret Palme stannade inte efter stoppet vid Sari.
En ensam GM (en efterföljande man) skulle långsamt ha fortsatt på den västra sidan. Han skulle ha fortsatt i snabbare takt när han såg att paret lämnade Saris skyltfönster efter
"högst 10 sekunder" och fortsatte på den östra sidan. Mannen skulle sedan ha korsat Sveavägen i närheten av Tunnelgatan och väntat en kort stund. Det vet Åsgård och Olsson mycket väl.
Citat:
Varför ställde sig en Dekorimaman på plats innan han visste hur Palme skulle gå?
Svaret beror på
när Dekorimamannen ställde sig på plats och
var paret Palme var då.
Som jag nyss förklarade här (för Draifos).
Det fattar alla.
Citat:
Kan vi lita på det som IM uppger?
Det kan en vittnespsykolog bedöma.
IM är ett misskött drömvittne. Borgströms förhör den 14 mars 1986 var misslyckat (bortsett från slarvet att vänta två veckor).
Som jag visade här.
IM uppgav inte att det
"rörde sig om sekunder" (som Almblad påstod i rättegångarna 1989). IM uppgav den 14 mars att det
"rörde sig om minuter". I samma förhör uppgav IM att
den sista observationen av GM (när GM lämnade platsen där han väntade och gick ifatt paret bakifrån och sköt) började
"sekunderna innan mannen och kvinnan kommer".
Borgström frågade inte ens var GM väntade. Hamréns förhör den 8 april 1986 och telefonförhöret den 12 november 1987 var bättre, men inte så bra som de kunde vara.
Att IM var Kangers bukdocka när IM förhördes 1987 stämmer inte alls. Vad som hände var att Kanger ställde de självklara frågor som Hamrén borde ha ställt 1986.
Hur länge hade GM väntat när Boforsarna dök upp och
hur länge till hade GM väntat när paret Palme dök upp? Samma frågor ställdes i telefonförhöret den 12 november 1987. Där Kjellvås slarvade.
"Några flickor" i Kangers bok blev
"två män" i referatet. Sedan blev de
"tre personer" i Svea hovrätt. Birgitta Schaeffer och hennes två döttrar (L904). Rätten kunde inte bedöma vilka de var. L904 fanns inte i FUP:en (däremot i GMP).
Citat:
Såg IM Boforsarna i form av Wennergrenarna, om inte, vad har han fått de sistnämnda ifrån?
IM såg ett annat sällskap som gick upp i rök. Om Holmér hade svarat i april 1986.
Wennergrenarna var Boforsarna. Om Hamrén hade svarat i april 1986.
Hamrén ställde kontrollfrågor till IM den 8 april. Inte ledande frågor. Kontrollfrågor. Frågorna skulle visa om IM såg Boforsarna. Svaren visade att så var fallet. Hamrén var den enda polisen som förhörde både Boforsarna (den 26 mars) och IM (den 8 april).
Citat:
Var verkligen klockorna i synk? Svåra frågor att bottna, helt klart.
Min uppfattning är att klockorna förmodligen inte var i synk.
Desto större anledning för Jon Jordås och hans kollegor att kontrollera den saken. Min uppfattning är att Bankgirot var idioter om klockorna inte var i synk. Det tror jag inte att Bankgirot var.
Citat:
Min uppfattning är att AB bevisligen har stått ensam utan de andra Boforsarna ganska nära Dekorima i något läge. Jag litar inte på IMs uppgifter eftersom han inte haft anledning att lägga något på minnet före mordet. Däremot tror jag att han kan ha sett Boforsarna. Personligen lägger jag min röst på Tensonmannen som mördaren liksom många andra.
AB pausade några meter från bankomaten i närmare två minuter? Trots att IM inte såg AB där? IM har inte sett någon pausa i två minuter där. Trots att IM kunde se bankomatens entré från sin position.
Den onyktre AB pausade några meter från bankomaten i närmare två minuter? Trots att den nyktre Fauzzi inte mötte AB där? Fauzzi har inte mött någon där. Han har tvärtom förnekat att han mötte någon där.
AB pausade några meter från bankomaten i närmare två minuter? Trots att paret Palme inte mötte AB där? Lisbeth Palme har inte mött någon där. Hon har tvärtom förnekat att de mötte någon där.
AB pausade några meter från bankomaten i närmare två minuter? Trots att han inte nämner den pausen i förhören?
Osannolikt. Bortsett från allt som visar att granskningskommissionen hade rätt när den skrev i
rapporten 1999 (på sidan 168) att AB
"med all sannolikhet" var mannen som Nicola Fauzzi såg
"5 - 10 meter" bakom paret Palme när Fauzzi mötte paret 10 meter norr om Skandias entré. Som jag visade flera gånger.
Senast här.