2025-08-15, 15:05
Medlem
PeterNosters avatar
Det säljs HDD och SDD på nätet som inte rymmer det de uppger.
En del är bara falskskyltade medan t.ex SSD är medvetet tillverkade med ett flashminne.
Du märker inte det förrän minnet är fullt.

Podd 313: Amazons hantering av kunder som köpt bluffhårddiskar
https://www.youtube.com/watch?v=vJCjJ5eC2I8

Podd 307: Lagring som inte lagrar – bluffhårddiskar på Fyndiq
https://www.youtube.com/watch?v=UJP-RH-OFLE

Har du råkat ut för detta?
Citera
2025-08-15, 15:10
Medlem
sebastian66s avatar
Du kanske ska fundera på att öppna plånboken och köpa från riktiga butiker.
Om man köper från Kina och Asien kan du inte räkna med att du kan få en bra kvalitet.
I Sverige vill alla ha bra kvalitet så billigt som möjligt.
Ibland måste man liksom betala lite grann för sina varor. När du köper från Kina och olika skitappar så fort räkna med att det blir som det blir.
Väldigt enkel matematik.
Citera
2025-08-15, 15:11
Medlem
Sweclockers har skrivit om detta
https://www.sweclockers.com/nyhet/41551-fyndiq-salde-blufflagring-med-forfalskad-kapacitet

A
Citat:
Amazon och Fyndiq sålt manipulerade externa hårddiskar. Dessa rapporterades ha en kapacitet på 2 terabyte, men rymde i själva verket under 64 GB. Den felaktiga kapaciteten uppvisades i både Windows och Mac OS, vilket gjorde att användare ovetande kunde förlora filer utan möjlighet att återställa dessa
.
Citera
2025-08-15, 15:23
Avstängd
One2Manys avatar
Köp inte kinesiska skitprodukter som säljs via Amazon men inte av Amazon
Citera
2025-08-15, 16:02
Medlem
kalkryggars avatar
Man får nästan skylla sig själv när man inte kollar upp ordentligt vad man köper.

Vem fan får för sig att köpa från Fyniq. Då är man ju en idiot helt enkelt.
Citera
2025-08-15, 17:49
Medlem
Köper man på Fyndiq så får man vad man förtjänar.

Amazon är bättre men man behöver ha koll på vad man köper. En Samsung eller Kingston SSD köpt på Amazon kommer antagligen att vara en äkta vara. En zanghouzoin-SSD eller dylikt med ett fåtal recensioner är sannolikt inte vad annonsen utger den för att vara. Däremot finns det bra kinesiska tillverkare men man behöver då veta vilka. Ett exempel är Anker som i mitt tycke gör utmärkta produkter. Men det finns gott om människor som blir blåsta av diverse popups eller telefonbedragare i Sverige så jag förväntar mig inte att dessa individer heller klarar att särskilja en bra SSD-disk från en dålig.
Citera
2025-08-15, 19:55
Medlem
(FB) Cecilia, 34, köpte fejk hårddisk – förlorade bilder
Citera
2025-09-22, 13:06
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Du kanske ska fundera på att öppna plånboken och köpa från riktiga butiker.
Om man köper från Kina och Asien kan du inte räkna med att du kan få en bra kvalitet.
I Sverige vill alla ha bra kvalitet så billigt som möjligt.
Ibland måste man liksom betala lite grann för sina varor. När du köper från Kina och olika skitappar så fort räkna med att det blir som det blir.
Väldigt enkel matematik.

Hur fick du det till att jag köpt något?
Köpte en SSD av märket Samsung. Det är väl asiatiskt. Från vilket land ska man köpa från enligt dig, Irland?
Citera
2025-09-22, 13:46
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Köper man på Fyndiq så får man vad man förtjänar.

Amazon är bättre men man behöver ha koll på vad man köper. En Samsung eller Kingston SSD köpt på Amazon kommer antagligen att vara en äkta vara. En zanghouzoin-SSD eller dylikt med ett fåtal recensioner är sannolikt inte vad annonsen utger den för att vara. Däremot finns det bra kinesiska tillverkare men man behöver då veta vilka. Ett exempel är Anker som i mitt tycke gör utmärkta produkter. Men det finns gott om människor som blir blåsta av diverse popups eller telefonbedragare i Sverige så jag förväntar mig inte att dessa individer heller klarar att särskilja en bra SSD-disk från en dålig.

Precis, det enda man ska akta sig lite för på amazon om man skulle ha oturen att få en retur av en tidigare vara någon köpt och skickat tillbaka men bara man håller sig till bra märken som i detta fall ssds gjorda av samsung,kingston och dom andra stabila så blir man inte lurad.

Man kan liksom inte tro man får en legitim 1tb ssd på fyndiq för 250kr....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in