2025-05-31, 22:33
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Mobilen behövde tömmas på bilder.Därför slog Stockholmsbon Cecilia Larsson, 34, till på en extern hårddisk på hemsidan Cdon i början av januari år.Den silvriga hårddisken var av märket InnoveTech Paris och i annonsen stod det att den hade ett stort minne på 4 terabyte.Hon reagerade på att priset på 365 kronor var rätt billigt men tänkte:– Tekniken går ju framåt.När hon fick hem den satte hon igång med att föra över bilderna från mobilen till den nya hårddisken vilket skulle ta 45 minuter.
Cecilia Larsson lät det tugga på över natten och när hon vaknade märkte hon att något inte stämde.

Bara en bråkdel av bilderna, mellan 50 till 100, hade förts över till hårddisken och de resterande bilder såg ut som vita filer på dator.

– Då fick jag panik. Vad fan är det har hänt? Jag tänkte att det kanske går att gå in och titta på bilderna ändå. Men de gick inte att öppna, säger hon.
I hopp om att kunna återskapa filerna gick hon till teknikbutiken Ahlbergs data. Teknikerna bröt upp hårddisken och märkte att det satt en USB-stricka på blotta 8 gigabyte – och inte en 4 terabyte hårddisk. Bilderna var utom räddning.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/B09pA0/cecilia-34-kopte-fejkad-harddisk-fran-cdon-forlorade-bilder
Är det någon som har hört talas om så kallade fejkade hårddiskar? Hur vanligt tror ni problemet är?
Citera
2025-05-31, 22:36
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/B09pA0/cecilia-34-kopte-fejkad-harddisk-fran-cdon-forlorade-bilder
Är det någon som har hört talas om så kallade fejkade hårddiskar? Hur vanligt tror ni problemet är?
Standard på Wish/Temu/Aliexpress. Är man något bevandrad förstår man att t ex ett 2TB USB-minne inte kostar 139 kr.

Jag visste däremot inte att CDON säljer fejk/piratkopior/skit rakt av. CDON framstår därmed som typ Wish fast man även kan köpa ett Playstation 5 där till ordinarie pris.
Citera
2025-05-31, 22:38
Medlem
supremanics avatar
Förvirrad artikel.

Citat:
– men att hårddisken var krypterad lämnades okommenterat.
Hur kom kryptering in i bilden? och varför försvann bilderna för att det inte fanns tillräckligt med plats för att föra över dem?
Citera
2025-05-31, 22:40
Medlem
sommarlovs avatar
Kvinnor behöver lära sig att logga in på sitt konto, så bilderbok allt annat synkas.
Helt otroligt vanligt att det hoppas över.
Citera
2025-05-31, 22:42
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Hört talas om problemet och sett diskarna säljas för runt 300kr
En bra tumregel är att om något är föör billigt är det något skumt, låt bli!

Köpte ett minneskort till telefon/kamera från Temu en gång för en femtiolapp, 65gig. När jag fått det prövade jag direkt fylla det men det blev bara vita filer med konstiga krumelurer. Fick igen mina 50kr omgående och fick behålla minneskortet vars verkliga storlek var på 2 eller 4 gig.

Och nej, jag förlorade inga bilder eller så eftersom jag bara testade att fylla det, hade mina misstankar
Citera
2025-05-31, 22:42
Medlem
CDON är numera bara en handelsplats för div skumraskföretag, undvik.
Och ska man flytta filer från ett media till ett annat så klipper man inte ut och flyttar, man KOPIERAR så att orginalfilerna finns kvar tills man kollat om nåt gått fel...
Citera
2025-05-31, 22:45
Medlem
anomaligns avatar
Citat:

Hos oseriösa säljare som Cdon, Aliexpress eller liknande är det inte ovanligt.

Om man hittar lagringsmedia som är ovanligt billigt och från något no-name brand, säg typ en 4TB HDD för 400 kronor, dvs alltså om det verkar för bra för att vara sant, så kan man typ räkna med att det är det. Det som du köper i tron att det är en 4TB stor disk kan i själva verket vara en 64GB hårddisk från förrförra decenniet med hackat register.

https://youtu.be/C1jQBvsIv7U
Citera
2025-05-31, 22:50
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Är jag dum och inte fattar eller vad?

Vad jag förstår det så kopierade hon väl bilderna till hårddisken, så hur kan då bilderna på hennes mobil vara borta?
För när man överför bilder från mobil till en hårddisk så måste man ju fortfarande radera bilderna på mobilen efteråt.
Citera
2025-05-31, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Förvirrad artikel.

Hur kom kryptering in i bilden? och varför försvann bilderna för att det inte fanns tillräckligt med plats för att föra över dem?

Krypteringen var nog ett missförstånd från journalistens sida (eller någon annan som förmedlade det till journalisten). Jag gissar att det syftar på att informationen inte gick att komma åt, vilket ju kan bero på kryptering i samband med ransomware-attacker, men det är förstås inte aktuellt här.

Bilderna försvann förmodligen för att fejk-disken presenterade sig som 4 TB mot OS:et och inte signalerade något fel för skrivningar utanför de egentliga 8 GB (de kan ha ignorerats eller mappats multipla gånger till samma sektorer på de verkliga 8 GB). "Innehållsförteckningen" i filsystemet fick förmodligen plats inom de egentliga 8 GB, men inte själva bildinnehållet för merparten av bilderna.
Citera
2025-05-31, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla

Vad jag förstår det så kopierade hon väl bilderna till hårddisken, så hur kan då bilderna på hennes mobil vara borta?
För när man överför bilder från mobil till en hårddisk så måste man ju fortfarande radera bilderna på mobilen efteråt.

Hon raderade väl bilderna på mobilen innan hon upptäckte att lagringen på hårddisken inte fungerat som den skulle. Förmodligen fick hon inget felmeddelande, såg att det fanns en massa filer på hårddisken, och utgick från att överföringen gått bra. Det skulle också kunna vara så att överföringsprogrammet hade en funktion för att "flytta" filer snarare än att bara kopiera. Då skulle originalen kunna ha raderats ett och ett i takt med att de överförts.
Citera
2025-05-31, 23:00
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla

Man kan även välja att flytta filerna har jag för mig, antar hon kopplade både disken och telefonen till dator och gjorde överföringen så. Inte helt säker då det var längesedan men TROR det är så, kan vara olika mellan OS också.
Citera
2025-05-31, 23:05
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Hon raderade väl bilderna på mobilen innan hon upptäckte att lagringen på hårddisken inte fungerat som den skulle. Förmodligen fick hon inget felmeddelande, såg att det fanns en massa filer på hårddisken, och utgick från att överföringen gått bra. Det skulle också kunna vara så att överföringsprogrammet hade en funktion för att "flytta" filer snarare än att bara kopiera. Då skulle originalen kunna ha raderats ett och ett i takt med att de överförts.

Fast vilka mobiler har sånna program?

Tycker det är lite "skylla sig själv" här faktiskt.
Redan när jag bränder bilder på cd skiva för 20 år sedan kontrollerade jag at all bilder fanns där innan jag raderade bilderna på minneskortet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in