2025-08-15, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
En del av den amerikanska tobaken odlas tex i Sydamerika.
Tobaken är en gammal kulturväxt som är mycket härdig och kan växa snart sagt överallt.
Utom där det är stark nattfrost på våren och/eller försommaren.

Mentolcigg finns tex i Norge, men kostar cirka 135 norska kronor per paket.
Det är ingen vits med att ha kolfilter på cigarretter, då blir det inget nikotin kvar alls.

Det gnälls alltid på tobaksindustrin, men den industrin skulle aldrig finnas utan odlarna.
Och många av tobaksodlarna har bara tobaken som sin enda gröda.
Nu vill EU totalförbjuda all tobaksodling inom EU, utan något vettigt
argument för detta förbud.

Genetiskt skiljer sig japaner och sydostasiater sig från européer.
Under väldigt lång tid, flera decennier så hade japaner en mycket högre frekvens av farlig magkancer än européer. Magkancer som också kunde drabba svalget och matstrupen, även hos ickerökare.
Nu vet jag inte hur det ligger till där.

Med kemikalier så menade jag extra tillsatser och smaker osv, för att förtydliga.

Så man kan alltså köpa mentolcigg utomlands och ta med sig till Sverige, eller beställa mentolcigg online?
Dumma frågor kanske.

Cigg med eller utan filter gör ingen skillnad, egentligen. Cigg utan filter fyller lungorna med större partiklar och cigg med filter fyller lungorna med små partiklar. Cancern kommer i vilket fall.

Korkat att förbjuda all tobaksodling inom EU.
Tycker heller inte om att svenska regeringen höjer skatt på cigg men sänker på snus.
Behandlar oss som barn. Låt folk få röka.

Någon teori på nätet sa att japaner får mindre cancer av rökning på grund av gener. Förstår inte riktigt hur det skulle gå till rent evolutionsmässigt, lol. Tobak har funnits i Japan sen 1500-talet men det började väl inte bli vanligt bland folket förrän på 1800-talet eller 1900-talet. Väldigt snabba genförändringar.
Citera
2025-08-15, 02:35
Medlem
Tavastehuss avatar
Nu röker jag inte men jag känner till några av de japanska märkena. Mild Seven kunde man se på F1-bilar förr om åren men kallas numer Mevius. Tror de finns i typ fyra eller fem olika styrkor, något jag aldrig sett i Sverige där väl Blend hade som mest tre?

Går man till en tobakshandlare har de cigaretter med choklad- eller vaniljsmak. Glömt vad de heter.

Riktig lågpris finns också, t ex ett märke som heter Echo och kommer i ett brungult mjukpack. De cigaretterna är extremt korta också. Garanterat ett märke för kedjerökande gubbar.

Annars verkar det vanligast med sånadär nya cigarretter som man röker inuti nån tub av plast. Haha, jag är så dålig på sånt, e-cigg?
Citera
2025-08-15, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kai3mu
Med kemikalier så menade jag extra tillsatser och smaker osv, för att förtydliga.

Så man kan alltså köpa mentolcigg utomlands och ta med sig till Sverige, eller beställa mentolcigg online?
Dumma frågor kanske.

Cigg med eller utan filter gör ingen skillnad, egentligen. Cigg utan filter fyller lungorna med större partiklar och cigg med filter fyller lungorna med små partiklar. Cancern kommer i vilket fall.

Tycker heller inte om att svenska regeringen höjer skatt på cigg men sänker på snus.
Behandlar oss som barn. Låt folk få röka.

Någon teori på nätet sa att japaner får mindre cancer av rökning på grund av gener. Förstår inte riktigt hur det skulle gå till rent evolutionsmässigt, lol. Tobak har funnits i Japan sen 1500-talet men det började väl inte bli vanligt bland folket förrän på 1800-talet eller 1900-talet. Väldigt snabba genförändringar.

Tobaksplantan hittades ihop med tex potatisplantan och tomatplantan i Amerika under Columbus
upptäcktsfärder.
Så tobaken togs till Europa i samma veva.
Faktiskt så odlade man alla tre plantorna tillsammans, därför att tobaken stöter bort alla skadeinsekter.
Nästan varenda trädgård förr i tiden hade ett stort antal tobaksplantor eftersom det inte fanns insektsmedel på den tiden.
Alla rökte dock nog inte tobaken, utan snuset var nog populärare.
Snuset kräver inte heller lika hög kvalitet på tobaksbladen.

Det står ju på Tullverkets hemsida att man får ta med cigg från utlandet för eget bruk.
Men på ett annat ställe står det att menthol-cigg får inte tas in. Fast å andra sidan är det
väl knappt att tullarna bryr sig om resenärer som kommer från just Norge ?

Futtiga 200 cigg får man tydligen ta in. Dvs 10 paket eller en limpa.

Å andra sidan är inte Norge eller Sverige dyrast när det gäller cigg.
I England, UK så kostar ett enda paket Marlboro långa röda 225 kr /styck.
En limpa kostar alltså i England 2250 kronor.

Så det är inte att undra på att de fattigaste britterna är ursinniga på Keir Starmer och
hans anhang. Men så är också lönenivåerna i UK förhållandevis höga för dem som har råd
till att röka obehindrat.

Citat:
EU har uppenbarligen blandat ihop rökning med odlingen av tobaken. De blir de fattiga bönderna i Bulgarien, Rumänien och Ungern som blir utan inkomster med detta förbudet mot odling av tobaken.
Länderna Italien, Spanien, Polen, Grekland, Kroatien, Frankrike, Bulgarien och Ungern delar på totalt 66 000 hektar tobaksodlingar.

Tobaken klarar nämligen av magra jordar, tex sandjordar, knapert med näring, och torka nästan bäst av alla kulturgrödor. Och det krävs i så fall massiva investeringar för konstbevattning för att de ska kunna odla något annat på samma marker.

I Bulgarien, Rumänien och Ungern så blir det framförallt folkgruppen som börjar på Z som
kommer att se sina inkomster försvinna på ett förbud.

Motiveringen från EUs sida till förbudet verkar minst sagt grovt tillyxat. EU vill ju också stänga odlingsmarkerna i Holland, Nederländerna. Framförallt i de kustnära markerna.
Men har inget svar för vad som ska bli istället. Utom att smälla upp fler vindkraftverk förstås.

Våtmarkerna är en annan helt vansinnig idé. Räknar man in Norrland, Finland, Norge, Baltländerna och Polen så finns det enorma ytor våtmarker kvar. Europa lider verkligen ingen brist på våtmarker.

Man började dika ut stora områden redan på 1700-talet, tex i norra Tyskland, dels för att få mer odlingsmarker, men också för att förbättra skogarnas hälsa och tillväxt. Blev skogsmarkerna för blöta så dränktes rötterna och de ruttnade, och då ramlade alla träden omkull vid nästa storm. Och att stammarna var så ruttna att man inte ens gick att använda som ved heller.

Våtmarksmaffian verkar mera handla om att markägarna kan då få erhålla arbetsfria inkomster och bara få bidrag för att plugga igen sina diken och sedan inte göra någonting.
För det är innebörden från EUs nya direktiv.

Våtmarksmaffian har rätt i att våtmarker kan binda mera kol, CO2. Men det bara på mycket lång sikt, 500-1500 år i så fall. Så då är vanliga ungskogar betydligt snabbare på att ta upp CO2, på bara 70-120 års tid så har de tagit upp lika mycket som en våtmark gör på drygt cirka 600 år.

Så hur de än har räknat så verkar de ha räknat åt helvetet fel.

Vidare så är sotet och askan från kolkraftverken inte bara helt av ondo. Askan innehåller värdefulla mikronäringsämnen som är värdefulla för tex mossor och lavar.

Man tror tex att tillväxten av renlav rentav var större då Polen körde sina kolkraftverk orenat
eftersom svavlet hamnade i norra Sverige i fjällvärlden. Svavel är ett viktigt mikronäringsämne
för många växter och andra organismer.
Hos människan så finns det svavel i aminosyran Cystein.
Citera
2025-08-15, 11:03
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Nu röker jag inte men jag känner till några av de japanska märkena. Mild Seven kunde man se på F1-bilar förr om åren men kallas numer Mevius. Tror de finns i typ fyra eller fem olika styrkor, något jag aldrig sett i Sverige där väl Blend hade som mest tre?

Går man till en tobakshandlare har de cigaretter med choklad- eller vaniljsmak. Glömt vad de heter.

Riktig lågpris finns också, t ex ett märke som heter Echo och kommer i ett brungult mjukpack. De cigaretterna är extremt korta också. Garanterat ett märke för kedjerökande gubbar.

Annars verkar det vanligast med sånadär nya cigarretter som man röker inuti nån tub av plast. Haha, jag är så dålig på sånt, e-cigg?

Menar du black devil? Är dom Japanska?
Citera
2025-08-15, 13:17
Medlem
Citat:

Precis. De heter Mevius nu för tiden. De verkar trevliga. Skulle vilja testa typ...Frozen Berry eller vad de nu heter.
Minns att jag rökte Black Devil med chokladsmak på filtret runt 2011-2013. De finns väl inte längre.
E-cigg är inget för mig. Man vill ju ha röken och allt. Något rejält.
Citera
2025-08-15, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyfikenMenErfaren

Som jag skrev innan så minns jag när jag rökte Black Devil med chokladsmak runt 2011-2013.
De är...nederländska? Är osäker. Inte japanska i alla fall.
Citera
2025-08-15, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Det står ju på Tullverkets hemsida att man får ta med cigg från utlandet för eget bruk.
Men på ett annat ställe står det att menthol-cigg får inte tas in. Fast å andra sidan är det
väl knappt att tullarna bryr sig om resenärer som kommer från just Norge ?

Futtiga 200 cigg får man tydligen ta in. Dvs 10 paket eller en limpa.

Å andra sidan är inte Norge eller Sverige dyrast när det gäller cigg.
I England, UK så kostar ett enda paket Marlboro långa röda 225 kr /styck.
En limpa kostar alltså i England 2250 kronor.

Så det är inte att undra på att de fattigaste britterna är ursinniga på Keir Starmer och
hans anhang. Men så är också lönenivåerna i UK förhållandevis höga för dem som har råd
till att röka obehindrat.

Man blir ju lite trött på hur de behandlar befolkningen som barn. Om de tänker på folks hälsa och alla framtida dyra sjukhusbesök osv så kan de ju lika gärna förbjuda eller höja skatten på alkohol och ta bort allt onyttigt ur folks liv. Maximera hälsa. Helt efterblivet.

Jag får väl ta och googla runt lite mer och se hur det är med import av mentolcigg.
Är lite sugen på några japanska mentolcigg nämligen. De har en hel del roliga smaker där.
Citera
2025-08-15, 13:31
Medlem
Jahbrahs avatar
En sak du kan göra om det är svårt att hitta i Sverige eller online - gå med i grupper på fejjan där folk reser till Japan. Där förekommer ofta frågor som "kan någon köpa med sig detta...".
Citera
2025-08-15, 13:55
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyfikenMenErfaren
Jag vet inte, men de får säljas i Japan i alla fall, till skillnad från i Sverige.

Citat:
Precis. De heter Mevius nu för tiden. De verkar trevliga. Skulle vilja testa typ...Frozen Berry eller vad de nu heter.
Minns att jag rökte Black Devil med chokladsmak på filtret runt 2011-2013. De finns väl inte längre.
E-cigg är inget för mig. Man vill ju ha röken och allt. Något rejält.
Jaså, de säljs inte ens längre? Jag har ingen koll som sagt. Minns jag testade en för typ 20 år sen och det smakade verkligen choklad. Trevligt att vara passiv rökare till nån som rökte den.

Du ska inte testa Pianissimo? Svagaste cigarretten som finns tror jag. Långa, smala och färggrann förpackning.
Citera
2025-08-15, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
En sak du kan göra om det är svårt att hitta i Sverige eller online - gå med i grupper på fejjan där folk reser till Japan. Där förekommer ofta frågor som "kan någon köpa med sig detta...".

Jag tog bort FB för 6-7 år sen så det är inte möjligt. Och vill inte skapa ett nytt konto.
Bojkottar FB, Instagram osv. Lite dumt kanske. Antar att det inte finns liknande grupper
någon annanstans på nätet? Lät ju ganska smart.
Citera
2025-08-15, 13:59
Medlem
Citat:
Jag vet inte, men de får säljas i Japan i alla fall, till skillnad från i Sverige.

Jaså, de säljs inte ens längre? Jag har ingen koll som sagt. Minns jag testade en för typ 20 år sen och det smakade verkligen choklad. Trevligt att vara passiv rökare till nån som rökte den.

Du ska inte testa Pianissimo? Svagaste cigarretten som finns tror jag. Långa, smala och färggrann förpackning.

Tror nog att Black Devil blev olagliga på grund av att de är smaksatta. Ungdomen ska ju inte få det lättare att börja röka, säger de. Och finns Pianissimo i Sverige eller vad? De finns i Japan, vet jag.
Citera
2025-08-15, 13:59
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Jag tog bort FB för 6-7 år sen så det är inte möjligt. Och vill inte skapa ett nytt konto.
Bojkottar FB, Instagram osv. Lite dumt kanske. Antar att det inte finns liknande grupper
någon annanstans på nätet? Lät ju ganska smart.

Du är smart. Men skulle säga sök på reseforum då, måste ju finnas en del där folk diskuterar Japan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in