2025-08-15, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Du är smart. Men skulle säga sök på reseforum då, måste ju finnas en del där folk diskuterar Japan.

Märkte att jag skapade en massa parasociala relationer på nätet som inte ledde till något.
Började prioritera "köttrymden", som folk säger på nätet, istället.

Men yes, ska kolla runt på reseforum.
Citera
2025-08-15, 15:03
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kai3mu
Som jag skrev innan så minns jag när jag rökte Black Devil med chokladsmak runt 2011-2013.
De är...nederländska? Är osäker. Inte japanska i alla fall.

Kan stämma.
Citera
2025-08-15, 15:05
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Jag vet inte, men de får säljas i Japan i alla fall, till skillnad från i Sverige.

Jaså, de säljs inte ens längre? Jag har ingen koll som sagt. Minns jag testade en för typ 20 år sen och det smakade verkligen choklad. Trevligt att vara passiv rökare till nån som rökte den.

Du ska inte testa Pianissimo? Svagaste cigarretten som finns tror jag. Långa, smala och färggrann förpackning.

De såldes här ganska nyligen men ja förmodligen så faller det under samma som menthol cigg.
Citera
2025-08-15, 19:36
Medlem
Tranquility Bass avatar
Skatten på alkohol har höjts i omgångar och senast av sittande regering. Just alkohol är väl en av de varor med högst punktskatt? Skatt på onyttigheter som exempelvis socker förespråkas av många och det dröjer nog inte länge innan vi är där. Gäller väl bara att Moderaterna för något i gengäld så klubbar Riksdagen igenom det.

Att få folk att bruka mindre av onyttiga och i vissa fall helt onödiga varor ser jag som positivt.
Citat:
Man blir ju lite trött på hur de behandlar befolkningen som barn. Om de tänker på folks hälsa och alla framtida dyra sjukhusbesök osv så kan de ju lika gärna förbjuda eller höja skatten på alkohol och ta bort allt onyttigt ur folks liv. Maximera hälsa. Helt efterblivet.

Jag får väl ta och googla runt lite mer och se hur det är med import av mentolcigg.
Är lite sugen på några japanska mentolcigg nämligen. De har en hel del roliga smaker där.
Citera
2025-08-15, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Skatten på alkohol har höjts i omgångar och senast av sittande regering. Just alkohol är väl en av de varor med högst punktskatt? Skatt på onyttigheter som exempelvis socker förespråkas av många och det dröjer nog inte länge innan vi är där. Gäller väl bara att Moderaterna för något i gengäld så klubbar Riksdagen igenom det.

Att få folk att bruka mindre av onyttiga och i vissa fall helt onödiga varor ser jag som positivt.

Antar att det är positivt men lite onyttigheter vill man ju ha i livet. Det är ju det som sätter guldkant på tillvaron.
Vi är ju människor, inte robotar. Man får väl gå och bli buddhist eller nåt och säga att ens ego inte existerar eller att inget har någon mening. Då kanske man pallar leva utan godsaker.
Citera
2025-08-16, 02:32
Medlem
Tranquility Bass avatar
Onyttigheter kan givetvis sätta "guldkant" på livet men det betyder inte att samhället ska uppmuntra det. Som jag skrev så finns det punktskatter på både alkohol och tobak, socker blir nog nästa sak.
Citat:
Antar att det är positivt men lite onyttigheter vill man ju ha i livet. Det är ju det som sätter guldkant på tillvaron.
Vi är ju människor, inte robotar. Man får väl gå och bli buddhist eller nåt och säga att ens ego inte existerar eller att inget har någon mening. Då kanske man pallar leva utan godsaker.
Citera
2025-08-16, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Onyttigheter kan givetvis sätta "guldkant" på livet men det betyder inte att samhället ska uppmuntra det. Som jag skrev så finns det punktskatter på både alkohol och tobak, socker blir nog nästa sak.

Socker är nog lika bra att det höjs. Kanske är det enda som kan stoppa mitt extrema sockerberoende.
Det är värre än heroin.
Citera
2025-08-16, 10:43
Medlem
SmarterThanYous avatar
https://imgur.com/a/PkuS3gt

Såg tråden, var ute på Narita.

De på fotona var de enda japanska cigg jag såg resten var amerikanska.

Jag undrade vart Mild Seven tagit vägen, det är de som är Mevius numera. Tavastehus var före mig som vanligt.

Det går omkring pensionärsgubbar med NO SMOKE på reflexvästar nere i Shinjuku och säger åt folk (turister) det är förbjudet att röka i stort sett överallt numera.

Redigering: 4100円 för en limpa, det är typ 270 SEK.

Intressant med ett samhälle som inte använder skatter som styrmedel.

T-t-tänk om folk får välja själva och betala sin höjda sjukförsäkring samt ta sina medmänniskors ogillande helt på egen hand utan att blanda in staten?

Verkligheten utanför Sverige är stört otrygg...
Senast redigerad av SmarterThanYou 2025-08-16 kl. 11:31.
Citera
2025-08-16, 19:20
Medlem
SmarterThanYous avatar
Shit jag hade helt fel, de har skithög skatt på cigg fick jag precis höra. Hur f-n kan ett paket kosta 600円 / 40 spänn då?

redigering: hur många procent är tobaksskatten i Japan? Vad hade de kostat utan skatt? Dessutom får man tydligen inte exportera dem.

Vad kostar ett paket i Sverige?

redigering: men hur kan ett paket kosta 80 spänn i Sverige??+? Nej men alltså det är någonting som är fishy här.

Varför är ett paket dubbelt så dyrt i Sverige?
Senast redigerad av SmarterThanYou 2025-08-16 kl. 19:28.
Citera
2025-08-23, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmarterThanYou
Shit jag hade helt fel, de har skithög skatt på cigg fick jag precis höra. Hur f-n kan ett paket kosta 600円 / 40 spänn då?

redigering: hur många procent är tobaksskatten i Japan? Vad hade de kostat utan skatt? Dessutom får man tydligen inte exportera dem.

Vad kostar ett paket i Sverige?

redigering: men hur kan ett paket kosta 80 spänn i Sverige??+? Nej men alltså det är någonting som är fishy här.

Varför är ett paket dubbelt så dyrt i Sverige?

Nej, cigg-paketen kostar 75-80 kr/paketen i Sverige.
I Norge är de ännu dyrare, 130 norska kronor, dvs detsamma 130 svenska kronor.
I Europa så verkar de vara dyrast i UK, England, med 225 kr/paketet.

Inom EU så är Irland värst med 170 kr/paketet.
Bulgarien har lägst pris i EU med cirka 36 kr/paketet...

Här är en källa, och priset är i Euro:
https://www.statista.com/statistics/415034/cigarette-prices-across-europe/

Australien verkar var det land med högst skatt på tobak i hela världen med 265 kr/paketet.

Ett av de länderna med lägst skatter på tobak i hela världen är tex Indien.
Där kostar ett paket cigg cirka 15 kr/paketet, dvs 120 indiska rupées.

Pakistan något dyrare med 19 kr/paketet, dvs 511 pakistanska rupées.
Indien håller relativt bra kvalitet på sin tobak.

Vad hade de kostat utan skatt ?

Jag har räknat på det och fått det ttill 9 kr/paketet för helt skattebefriade
cigarretter alltså.
Resten är moms och skatt.

Det är i klass med priserna i Vietnam som är ett av de allra
billigaste länderna i världen att köpa tobak och cigarretter i, 11 kr/paketet.
Citera
2025-09-07, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmarterThanYou
https://imgur.com/a/PkuS3gt

Såg tråden, var ute på Narita.

De på fotona var de enda japanska cigg jag såg resten var amerikanska.

Jag undrade vart Mild Seven tagit vägen, det är de som är Mevius numera. Tavastehus var före mig som vanligt.

Det går omkring pensionärsgubbar med NO SMOKE på reflexvästar nere i Shinjuku och säger åt folk (turister) det är förbjudet att röka i stort sett överallt numera.

Redigering: 4100円 för en limpa, det är typ 270 SEK.

Intressant med ett samhälle som inte använder skatter som styrmedel.

T-t-tänk om folk får välja själva och betala sin höjda sjukförsäkring samt ta sina medmänniskors ogillande helt på egen hand utan att blanda in staten?

Verkligheten utanför Sverige är stört otrygg...

Jävlar. Riktigt trevliga bilder. Man blir ju sugen.
Och jag håller med. Tobak (och annat som pajar hälsan) borde inte ha svinhöga skatter utan man borde betala högre sjukförsäkringar och liknande istället, som du skrev.

Som sagt, Mevius och Seven Stars vore kul att testa.
Fylleköpte cigg i fredags. 90 spänn för ett paket. Sjukt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in